ŠTO SE DOGODILO?

KRIVAC TEMPOMAT? Stručnjaci su nam rekli kako do sada još nikad nisu čuli da bi za ovakvu nesreću krivac mogao biti taj sustav

 

Stravična nesreća kakva se ne pamti dogodila se danas oko 9.45 na odmorištu Sjever kod Starog Grabovca, nedaleko Novske kada je kamion zagrebačkih registarskih oznaka naletio na grupu ljudi koja se odmarala.

Pritom su dvije maloljetne osobe poginule, a dvije su teško ozlijeđene te su prevezene u bolnicu.

Uzrok nesreće još nije utvrđen, sve okolnosti bi trebao rasvijetliti očevid koji je u tijeku, a prema izjavama očevidaca, kako pričaju svjedoci, kamion je s autoceste u punoj brzini uletio u odmorište, prvo udario teretno vozilo HAC-a, pa prošao kraj postaje i nastavio kretanje na odmorište da bi nakon naleta na grupu ljudi završio kretanje na zelenoj površini iza odmorišta.

, Image: 45102, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: yes, Credit line: Profimedia, Peter Bánoš - ČIF
Profimedia, Peter Bánoš - ČIF

Premda je istraga u tijeku, zasad se moglo čuti kako se vozaču kamiona zaglavio tempomat, kako su prenijeli neki portali.

Kontaktirali smo stručnjake za kamione i kamionski transport kako bi nam pojasnili funkcioniranje tehnologije u kamionima, posebice po pitanju tempomata.

Tempomat u tegljaču funkcionira isto kao i tempomat u osobnim automobilima: namjesti se željena brzina vožnje i elektronika odrađuje održavanje brzine umjesto desnog stopala vozača. Sustav se može deblokirati pritiskom na prekidač na upravljaču ili dodirivanjem papučice gasa ili kočnice stopalom. Vrlo jednostavno.

Pritom je sve malo osjetljivije nego kod osobnih automobila jer ipak voziti 80 km/h 40 tona iza leđa zahtjeva profesionalnog vozača i vrhunski prokušanu tehnologiju.

Ipak, nekoliko stručnjaka iz sektora kamionskog transporta izjavilo je za jutarnji.hr kako za ovakav slučaj u svojim i preko 30 godišnjim karijerama nikad nisu čuli!

Car interior with light switch, Image: 193558914, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Alamy
Profimedia, Alamy

Jer, ako je vozač primijetio da mu je sustav tempomata otkazao sigurno ne bi u punoj brzini skretao na odmorište i pokosio sve pred sobom već bi u takvoj situaciji nastavio voziti ravno.

Pritom treba imati na umu da je i skretanje tegljačem koji ne usporava bitno teži manevar nego automobilom i to još u punoj brzini.

Modernije izvedbe kamiona od konkretnog MAN-a imaju i dodatne sustave elektronske podrške poput Lane Guard sustava s kamera koji daje audio signale vozaču u slučaju kad se kamion prestane kretati u traci ili vrlo koristan sustav potpunog automatskog kočenja u situaciji kad radari primijete prepreku.

Ne treba isključiti ni paničnu reakciju vozača ako se tempomat doista zaglavio, što se doista rijetko događa, u trenutku kada je odlučio skrenuti na odmorište.

Tek će vještačenje razjasniti što se doista dogodilo, je li doista zakazao tempomat, jesu li možda kočnice, je li presudila panična reakcija vozača, a ne može se isključiti ni kvar elektronike.

Ponekad se na kamionima manipulira tahografima koji bilježe kretanje, a s obzirom na to da je sva elektronika umrežena moguće da je zbog toga došlo do greške na tempomatu.

Do kvara je moglo doći i zbog općeg lošeg održavanja kamiona jer se danas štedi baš na svemu pa tako i održavanju koje je vrlo skupo.

Uglavnom, ništa slično se ne pamti, a da je krivac bio tempomat. Na koncu, tek nakon istrage bit će razjašnjene sve okolnosti nesreće.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. svibanj 2024 06:11