Zagrebačka odvjetnica Lina Budak gostovala je u N1 Studiju uživo. Široj javnosti poznata je po činjenici da je imala hrabrosti progovoriti o odnosu zdravstvenog sustava prema onkološkim pacijenticama u slučaju kad se dogodi ogroman propust u zdravstvu.
Zagrebačka odvjetnica Lina Budak ključni je nalaz koji je ukazao na to da ima karcinom dobila s više od sedam mjeseci zakašnjenja, a nakon toga odnos liječnika kojima se obratila za pomoć bio je neprihvatljiv, zbog čega je nastavila liječenje u inozemstvu.
Što je proizašlo nakon toga što je javno progovorila, a zatim i na sudu pobijedila HZZO?
- Bilo je pozitivnih pomaka, s time da je do trenutka kad su ti pomaci nastupili, bila sam u jednom groznom tretmanu od strane svih koji su sudjelovali u ostvarenju mojih prava na pravodobno liječenje. Prvo sam bila napuštena od svojega liječnika, bila sam grubo ponižavana od strane Instituta za tumore, poslije na Rebru je također zapelo.
Na kraju, kad sam izašla u javnost, uskraćeno mi je pravo na kemoterapije, zbog kojih sam također morala odlaziti u inozemstvo, da bih paralelno bila onemogućena u ostvarenju prava na prethodno odobrenje koje mi je trebao dati HZZO da mogu ići na liječenje u inozemstvo. Taj postupak sam vodila paralelno s liječenjem, s operacijom, s kemoterapijama i zračenjem, i na kraju sam dobila postupak, te mi je HZZO temeljem presude Upravnog suda isplatio troškove operacije u Njemačkoj.
HZZO joj je, dakle, odbio dati dozvolu za liječenje u inozemstvu, a Lina Budak objašnjava kako je osim toga protiv nje:
- Išao je grozan spin, mene se prikazivalo u medijima kao bolesnu luđakinju koja je propustila nešto sama učiniti za svoje zdravlje, pa su joj sad svi krivi. Dokazala sam da nije tako, nego da je bio propust u sustavu zdravstva. I to je sada izmijenjeno. Zahvaljujući mojoj pritužbi, zahvaljujući neovisnim tijelima, pučkoj pravobraniteljici koja je moju pritužbu detaljno provjerila i utvrdila da sam u cijelosti u pravu.
Beroš o ženi kojoj nisu javili da ima rak: ‘Kako se 7 mjeseci nije zapitala kakav joj je nalaz‘
Iznimno je važna ‘presuda Upravnog suda koja je potvrđena presudom Visokog upravnog suda, u kojoj je konstatirano da nisam mogla potrebno liječenje ostvariti unutar medicinski opravdanog vremenskog razdoblja u ugovornoj zdravstvenoj ustanovi HZZO-a, a čini mi se da je ta presuda nova kvaliteta u odnosu na prava svih pacijenata, jer se u presudi Visokog upravnog suda konstatira da razgovor s kirurgom nije puko ispunjavanje forme prije operacije, dakle, to je važan dio pripreme operacije; pružanje odgovarajuće zdravstvene zaštite podrazumijeva i operaciju i kvalitetan razgovor s kirurgom‘.
Visoki upravni sud potvrdio je da kirurg mora razgovarati i objasniti sve posljedice i opcije za liječenje
- Podsjećam, paralelno da mi je profesor Vladimir Pleština, koji je tada bio šef Onkologije na Rebru, napisao da njegov kirurg razgovara s pacijentom onoliko koliko je kirurg u Njemačkoj razgovarao sa mnom, sat i 20 minuta, informirajući me o svemu vezanom za operaciju, da bi on dobio otkaz ili bi mu bilo naplaćeno po odvjetničkoj tarifi. Ovom važnom presudom mijenja se u potpunosti odnos onih liječnika koji su do sada smatrali da su pacijenti samo jedan običan broj.
U presudi Lini Budak Visoki upravni sud potvrdio je da kirurg mora razgovarati i objasniti sve posljedice i opcije za njezino liječenje.
Podsjeća i da je nakon svega toga imala problema i s narudžbom ultrazvuka te da je dobila termin gotovo godinu dana kasnije, nakon čega je otišla i platila tu pretragu, te nakon toga poslala račun HZZO-u, koji je to prvo odbio, a zatim isplatio samo dio iznosa. Podnijela je tužbu Upravnom sudu, koji je naložio da je HZZO dužan platiti kompletan iznos pretrage.
HZZO je dužan platiti kompletan iznos pretrage
Budak naglašava da, ako ne možete dobiti hitnu pretragu u javnom sustavu i obavite je privatno, možete tražiti naknadu od HZZO-a, i ako vam je ne daju, postoji njezina presuda:
- Kao onkološki bolesnik, temeljem Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju, HZZO osiguranicima u cijelosti osigurava plaćanje liječenja zloćudnih bolesti. Ja imam pravo da tu uslugu hitno dobijem u javnom zdravstvenom sustavu ili da je platim, ako mogu, a HZZO je dužan podmiriti trošak takve pretrage.
Pravobraniteljica: Lini Budak su povrijeđena prava; Vili Beroš: Očitovat ću se
Poziv ministrici Ivani Hrstić: Priznanje da sam ja bila u pravu nije poraz ni kapitulacija zdravstva pred pojedincem, naprotiv
- Ova moja borba je borba za ostale pacijente koji nemaju snage, znanja ni novaca da si priušte plaćanje kod privatnika, nego čekaju da se bolest proširi ili ne dočekaju pravovremeno liječenje. Moram kazati da sam pritužbu prethodnom ministru zdravstva uputila u prosincu 2022., a on je tek nakon što sam izašla u javnost sa svojom pričom dostavio odgovor da sam dobila kvalitetno liječenje u razumnom roku i u skladu s etičkim standardima. Ja sam vrlo nezadovoljna takvim stavom bivšeg ministra, pa sam zbog toga pokrenula sve te postupke u kojima je dokazano da sam bila u pravu. Zbog toga sam kod aktualne ministrice prošle godine, 29. 11., primljena na razgovor; pitala me što bih ja zapravo htjela, jer su u mojem slučaju stvari nepopravljive, zdravlje je stradalo. Dakle, ja želim, i ovim putem pozivam ministricu zdravstva, strpljivo čekam njezin odgovor više od godinu dana, da ponovno provjeri moju pritužbu koju sam poslala njezinom prethodniku Viliju Berošu, da utvrdi da je ona osnovana, jer je to potvrđeno i temeljem Ustavnog suda.
- Ja molim da se aktualna ministrica drži onoga što je u svom nastupnom obraćanju javnosti kazala, a kazala je da želi biti drugačija, da želi kvalitetno zdravstvo. Dakle, priznanje da sam ja bila u pravu nije poraz ni kapitulacija zdravstva pred pojedincem, nego, naprotiv, mogućnost da se stvar poboljša, zaključila je Budak za N1.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....