SUDAR IZNAD PLAŠKOG

NAKON DEVET GODINA ZAVRŠENA AGONIJA DVOJICE PILOTA Na kraju MORH neće imati od koga naplatiti štetu, a nesretnim pilotima se otvara mogućnost za tužbe

 
Igor Trošelj i Marijan Kudli
 Robert Fajt

Dvojica pilota HRZ-a, satnik Igor Trošelj (46) i natporučnik Marijan Kudlik (42), nisu krivi za sudar MiG-ova koji se dogodio 23. rujna 2010. godine u 12.50 sati na nebu iznad Plaškog, na području vojnog poligona “Eugen Kvaternik”.

Županijski sud u Karlovcu potvrdio je oslobađajuću presudu Općinskoga suda, koju je prije skoro dvije godine donijela sutkinja Elma Kaleb Mamić. Ova informacija je još neslužbena jer pravomoćnu presudu još nisu dobile stranke u postupku, MORH i okrivljenici, ali je točna. Branitelj pilota Marijana Kudlika, Mate Kustura, potvrdio nam je da čeka pisani otpravak s karlovačkog suda, ali također i da je točno da je donesena pravomoćna oslobađajuća presuda.

Privatne tužbe

Time je završena gotovo devetogodišnja agonija dvojice pilota kojima se sada pruža mogućnost privatnim tužbama tražiti naknadu od poslodavca za duševne boli, ali i potraživati odštetu zato što nisu mogli napredovati u sustavu MORH-a sve vrijeme dok je protiv njih na snazi bio kazneni postupak.

Ova je presuda važna i zbog još jednog elementa: nitko neće za ovu nesreću kazneno odgovarati, a slijedom toga, što je za državni sustav još važnije, MORH neće imati od koga potraživati naplatu nastale materijalne štete koja je enormna ne samo zbog gubitka dva zrakoplova, nego i zbog milijunske odštete koju su isplatili Mariji Klipi iz Plaškog koju je dva kilometra dalje teško ranila jedna raketa ispaljena iz zrakoplova tijekom udesa.

MORH-ovo povjerenstvo koje je osnovao Glavni stožer po nalogu tadašnjeg ministra obrane, a danas unutarnjih poslova Davora Božinovića, zaključilo je da su po liniji zapovijedanja za nesreću odgovorni general Vlado Bagarić, brigadir Zdenko Sokić i bojnik Adrian Celija. Čime su se rukovodili u utvrđivanju njihove odgovornosti nikad nije obznanjeno, no postalo je jasno kada su tijekom suđenja pilotima u javnost isplivali brojni propusti u sustavu.

Pet godina

Usprkos tome, država je inzistirala na kaznenom progonu pilota, koji im je, pokazat će se danas, dobro došao jer sada zbog zastare neće, odnosno ne mogu teretiti one za koje su i sami zaključili da su odgovorni - vlastite časnike. Osim toga, piloti su se našli i na optuženičkim klupama Vojno-stegovnog suda u Splitu prije pet godina te su i tamo oslobođeni krivnje.

Podsjetimo, Općinsko državno odvjetništvo u Karlovcu je protiv pilota podignulo optužnicu kojom ih je teretilo za kazneno djelo protiv opće sigurnosti i prijetilo im 12-godišnjom zatvorskom kaznom. Postupak je vođen u tajnosti kako javnost ne bi otkrila važne vojne tajne, a možda i brojne rupe u sustavu koje otkriva ova presuda.

Optužnica je teretila Trošelja kao vođu grupe četiriju borbenih zrakoplova i Kudlika kao člana tog tima da nisu upravljali prema Pravilniku o letenju zrakoplova i Pravilima o letenju Oružanih snaga. Nakon sudara Kudlik je iz desnog krila lansirao raketu koja je eksplodirala u polju i teško ranila mještanku Mariju Klipu koja je tamo radila poljoprivredne poslove.

27 sati

No, dokazi izvedeni tijekom suđenja potpuno su demantirali tužiteljstvo, a onda su njihovu žalbu odbili na drugostupanjskom sudu koji je potvrdio zaključke sutkinje Kaleb-Mamić, a oni glase: piloti nisu bili osposobljeni za let u toj formaciji, hidrometeorološki uvjeti bili su iznimno loši, a eskadrila je bila u vrlo lošoj koordinaciji za zemaljskim zapovjedništvom. Primjerice, pilot Kudlik je u zraku u godini dana proveo samo 27 sati, čak četiri puta manje nego što je bilo propisano. Tijekom vježbe oblaci su bili vrlo nisko. Iako su piloti upozorili nadređene da zbog toga mete na zemlji ne vide, nego ih gađaju napamet, oni su inzistirali da se akcija nastavi.

Na temelju kombiniranog mišljenja meteorološkog vještaka, vještaka za promet, bivšeg zapovjednika HRZ-a Josipa Štimca i glavnog metodičara obuke Darka Šumanovca, utvrđeno je da Trošelj uopće nije bio osposobljen za vođu grupe u skupini od četiri aviona, a Kudlik nije ispunio nijedan uvjet za njegova prvog pratitelja grupe. Oni naprosto nisu taj dan smjeli biti u zraku u toj formaciji. Također, nisu postojali hidrometeorološki uvjeti za vježbu a i komunikacija između Trošelja i voditelja djelovanja sa zemlje bila je vrlo loša. Sreća je što su piloti preživjeli katapultirajući se iz zrakoplova, zaključak je suda.

- Zamislite čovjeka koji se priprema za polaganje vozačkog ispita, sjeda u vozilo, kraj njega instruktor, i onda umjesto kočnice stisne gas te prouzroči prometnu nesreću. On nikako ne može biti kriv, već je odgovornost na instruktoru - obrazložila je svoj stav sutkinja karlovačkog suda.

I u slučaju pada helikoptera suđenje još nije završeno

Pad MiG-ova jedna je od dvije najveće vojne zrakoplovne nesreće otkako je samostalne Hrvatske. U drugom slučaju riječ je o padu vojnog helikoptera MI-8 MTV1 u srpnju 2007. godine u krugu vojarne 204. brigade HV-a na Sajmištu u Vukovaru. Tom prilikom smrtno su stradali aviomehaničar Juraj Ruškač u helikopteru te vozač Vjekoslav Ljubo i desetnica Ljubica Perišić koji su se našli na zemlji. Ozlijeđeno je sedam osoba, među kojima i general Damir Krstičević, današnji ministar obrane.

Prvotno su za nesreću bila osumnjičena četvorica djelatnika Zrakoplovno-tehničkog zavoda (ZTZ) zbog, kako se tvrdilo, loše ugrađene izolacijske spužve koja je otežala upravljanje letjelicom, ali je postupak protiv njih obustavljen te je optužen pilot Robert Garić kojega terete da je “kao pilot HRZ-a na helidromu polijetao vertikalno i lebdio protivno uputama za upravljanje helikopterom zbog čega je izgubio kontrolu nad letjelicom koja je udarila u konstrukciju hangara i pala na tlo”.

Suđenje pilotu počelo je 2017., odnosno više od deset godina nakon kobnog događaja. Ako bude oslobođen krivnje, isto kao i u slučaju pilota MiG-ova, zbog proteka vremena više nitko neće moći biti odgovoran za tragediju i štetu koja je pritom nastala.

Kronologija slučaja

- 23. rujna 2010.

Sudar MiG-ova na nebu iznad Plaškog tijekom vojne vježbe: piloti Igor Trošelj i Marijan Kudlik spašavaju se katapultiranjem, a poljoprivrednica Marija Klipa teško stradava od ispaljene rakete

- ožujak 2011.

MORH-ovo povjerenstvo utvrđuje da su za nesreću odgovorni zapovjednik HRZ-a Vlado Bagarić, brigadir Zdenko Sokić te zapovjednik eskadrile Adrian Celija

- studeni 2011.

Općinsko državno odvjetništvo u Karlovcu za nesreću je optužilo dvojicu pilota

- travanj 2015.

Počelo je suđenje pilotima na Općinskom sudu u Karlovcu, na zahtjev MORH-a zatvoreno za javnost

- svibanj 2015.

Vojno-stegovni sud u Splitu je pilote oslobodio krivnje

- svibanj 2017.

Općinski sud u Karlovcu oslobodio je pilote krivnje

-veljača 2019.

Županijski sud u Karlovcu potvrdio je oslobađajuću presudu

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. svibanj 2024 12:02