TRAGEDIJA NA HVARU

NOVE POJEDINOSTI O SULUDOM POKUŠAJU UŠTEDE NA 'JEDRENJAKU UŽASA' Brod uopće nije smio ploviti

Hvar, 140819.
Brod Atlantia na kojem su se otrovali Talijanski turisti.
U tijeku je policijski uvidjaj.
Foto: Maja Jurovic / CROPIX
CROPIX

Vlasnik i kapetan na brod su ugradili agregat koji su platili samo 5000 kuna, čak 20 puta jeftinije od onog koji smije raditi na plovilima

Preinaka, odnosno samovoljna ugradnja agregata u jahtu “Atlantia”, na kojoj su stradali talijanski turisti, izvedena je bez suglasnosti Hrvatskoga registra brodova (HRB), tehničke ustanove ovlaštene za pregled svih plovila hrvatske državne pripadnosti.

Preciznije, ta jahta nije smjela ploviti otkad su na svoju ruku u nju ugradili sporni agregat, koji uopće nije bio predviđen za brodove, potvrdili su nam jučer iz HRB-a.

Podsjetimo, kako smo ranije danas objavili, sudeći prema policijskoj prijavi, izvor smrti krije se u benzinskom generator-agregatu marke Ford, model FG-9250e, koji nije namijenjen brodskoj upotrebi, nego upotrebi na otvorenom prostoru. Osumnjičeni je dvojac, vlasnik broda Zoran B. (24) i kapetan broda Jerko M. (27), navedeni agregat sa zračnim hlađenjem, koji je kupio za 5000 kuna u Fordovoj poslovnici, kobnog 8. kolovoza i dogovorno ugradio u prostor brodske strojarnice, prekršivši čl.148. stavak 4. i čl. 385. st.1 Pomorskog zakonika.

Sporni agregat je policija pronašla na brodu te izuzela i poslala na vještačenje, a novinari Jutarnjeg kontaktirali su Ford, kojem su se obratili i zagrebački kriminalisti kako bi doznali pojedinosti o upotrebi i kupnji.

- Taj agregat, kupljen prije tjedan dana u našoj poslovnici na moru, nikako nije za unutarnju uporabu. To, uostalom, piše i u detaljnim uputama koje se mogu naći kako u samom pakiranju prilikom kupnje tako i na našoj internetskoj stranici. Brodski agregati trebaju biti hlađeni vodom, a ovaj, koji je kupljen kod nas, hladi se na zrak. Voda, kad cirkulira, izbija plinove i to je sasvim drugi sustav hlađenja. Ustaljena cijena takvog gradilišnog agregata u našoj je prodaji oko 5000 kuna, a oni morski, tzv. marin verzija, stoje najmanje 10.000 eura, a cijena može biti i dvostruko veća. Uostalom, nakon što se montiraju na brod, agregati trebaju proći test - objašnjavaju iz Forda.

Premda je “Atlantia” imala potrebne dozvole, one su bile izdane za stanje plovila prije “intervencije”, a ugradnjom bilo kojega bitnoga djela sve dozvole automatski se stavljaju izvan snage.

“U slučaju neispravnosti ili otkazivanja bitne opreme koja utječe na sigurnost osoba na samom plovilu ili pomorskog okoliša, vlasnik je dužan to prijaviti ili Ministarstvu ili HRB-u. Temeljem ozbiljnosti kvara ili važnosti opreme odlučuje se smije li plovilo nastaviti plovidbu i pod kojim uvjetima. Dakle, ako se na plovilu neovlašteno ugradi bitna oprema a da se o tome ne obavijesti ili Ministarstvo ili HRB, plovidbene isprave automatski gube valjanost”, rekao nam je u telefonskom razgovoru pomoćnik ravnatelja HRB-a Andro Vidjak.

Pojasnio nam je da se ovakve nepravilnosti na brodovima, odnosno eventualne modifikacije, utvrđuju inspekcijskim nadzorom plovila odnosno nasumičnom provjerom. Policija ili lučka kapetanija može nasumičnim nadzorom ući na brod i zatražiti dokumentaciju, a ona mora u cijelosti odgovarati zatečenom stanju.

Ako se takva odstupanja pronađu, izriče se zabrana isplovljavanja. Vidjak nam je također objasnio da su standardi rigorozni upravo u dijelu gdje prijeti opasnost od ispušnih plinova.

“Kod motora s unutrašnjim izgaranjem koji se ugrađuju u zatvorene prostore strojarnice, prvo sam model uređaja mora biti pomorske izvedbe. Zatim mora biti odobren njegov smještaj, riješena ventilacija prostora, protupožarna zaštita i, najvažnije, izvedba ispuha. To sve mora odobriti HRB”, rekao nam je Vidjak. Ništa od toga nemaju u evidencijama za “Atlantiju”. “Za konkretan brod mi nemamo nikakvu prijavu preinaka u smislu ugradnje agregata.

Valjanost toga broda može se ponovno odobriti tek kad se plovilo vrati u tehnički ispravno stanje pod nadzorom”, kaže Vidjak. Također, pojasnio nam je da, prema europskim direktivama i hrvatskim propisima, za plovila do 24 metra, u koje spada i “Atlantia”, nije nužno u potpalubnim prostorima za smještaj putnika zahtijevati uređaje za detekciju plinova poput ugljičnog monoksida ili dioksida, iako je uobičajeno da postoje dimni detektori.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo