STRUČNO MIŠLJENJE

Olujić: ‘Ako Vlada izbor glavnog državnog odvjetnika učini upitnim, Milanović ga može suspendirati‘

‘Ako Vlada izbor učini upitnim, držim da bi predsjednik mogao suspendirati taj izbor sa svim posljedicama‘, tumači Olujić

Zoran Milanović i Andrej Plenković

 Ante Cizmic/Cropix

Krunislav Olujić, bivši glavni državni odvjetnik i predsjednik Vrhovnog suda, izjavio je da je "dvorište predsjednika Zorana Milanovića puno šire od dvorišta građanina Plenkovića" i upozorio da predsjednik ima instrumentarij kojim bi eventualno na temelju ustavne odredbe mogao suspendirati odluku o imenovanju glavnog državnog odvjetnika i prepustiti je ocjeni ustavnosti ne bude li ona donesena u skladu sa zakonom.

Radi se o članku 94 Ustava koji definira da se predsjednik brine za redovito i usklađeno djelovanje te za stabilnost državne vlasti koji, napominje Olujić, poziciju i ovlasti predsjednika čini povoljnijom od pozicije premijera. A prema Olujićevu mišljenju, izbor glavnog državnog odvjetnika koji bi bio predložen mimo zakona upravo je takva situacija koja bi opravdala predsjednikov zahtjev za suspenziju.

"Ta ustavna odredba jako je širokog, neutvrđenog sadržaja. U teoriji se smatra ustavnopravnom premosnicom koja treba spriječiti blokadu, a predsjedniku daje velike ovlasti koje izviru iz njegova neposrednog legitimiteta, ali i obaveze da djeluje nestranački, za razliku od premijera koji je biran posredno.

Izbor glavnog državnog odvjetnika je zajedničko dvorište, posebna zona odgovornosti s obzirom na značaj samostalnosti i neovisnosti pravosudne vlasti, kao i sustava trodiobe vlasti koji uključuje mogućnost međusobne provjere i suradnje državne vlasti. Ako Vlada izbor učini upitnim, držim da bi predsjednik mogao suspendirati taj izbor sa svim posljedicama koje iz toga izviru", tumači Olujić.

A posljedice su takve da bi i samom predsjedniku mogla po sili Ustava prestati dužnost ako bi Ustavni sud ocjenjujući ustavnost izbora glavnog državnog odvjetnika utvrdio da je predsjednik iskočio iz svojih ustavnih ovlasti.

Ustavni sud bio bi dužan o tome obavijestiti Sabor, a Sabor bi morao pokrenuti postupak posebne odgovornosti predsjednika za povredu Ustava. I Ustavni sud i Sabor odluke donose dvotrećinskom većinom. Do nje ne bi došli ni na jednoj strani Markova trga.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. travanj 2024 17:33