BORIS MALEŠEVIĆ

OSMISLIO MILANOVIĆEV SLOGAN, ALI NIJE NAVEDEN MEĐU NJEGOVIM DONATORIMA 'Volontirao sam za njega jer mi je bilo ružno gledati ljigavo domoljublje'

Zagreb, 140120.
Marketinski strucnjak Boris Malesevic, fotografiran u kaficu No Sikiriki gdje je zapocela kampanja za predsjednicke izbore Zorana Milanovica u kojoj je Malesevic sudjelovao kao kreativni direktor.
Foto: Boris Kovacev / CROPIX
Boris Kovacev / CROPIX

Boris Malešević

 

Boris Malešević, poznati kreativni direktor i dizajner, koji je osmislio Zoranu Milanoviću slogan “Predsjednik s karakterom” i bio jedan od glavnih ljudi iza njegove pobjedničke kampanje, svoje usluge, sada izabranom predsjedniku, pružio je dobrovoljno, kao volonter.

U financijskim izvješćima koja su predana Državnom izbornom povjerenstvu (DIP) kao fizička osoba koja je osmišljavala kampanju nije naveden kao donator, već je iskoristio zakonsku osnovu da bude volonter, pa time nije morao ništa prijaviti.

Prijava donacija

Naime, u Zakonu o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma definirano je da fizičke osobe mogu donirati i svoje usluge, i to do tržišne vrijednosti od maksimalno 30.000 kuna, za što su dužne izdati potvrdu na kojoj će biti naznačena tržišna vrijednost usluge. No, također, zakonom je definirano da se “pod uslugama ne smatra dobrovoljni rad volontera”.

Time je, zapravo, zakonski izjednačen rad volontera koji, primjerice, lijepe plakate s intelektualnim radom vrhunskih kreativnih stručnjaka koji dobrovoljno rade na osmišljavanju kampanje.

Malešević pojašnjava kako je volontirao i pridonosio u onome što zna.

- Potrošio sam dnevno sat ili dva na kampanju, i to osobno. Moja agencija u tome nije sudjelovala i to je bio moj volonterski doprinos. Dakle, nije riječ o donaciji, nego o volontiranju, a u zakonu ne stoji izričito što se može, a što ne smatrati volonterskim radom, ili da kreativni posao ne može biti volonterski - pojašnjava Malešević.

Njegova agencija radila je brojne kampanje za izbore. Među ostalim, radio je i za Ivicu Račana, Stjepana Mesića, Milana Bandića, ali i za Andreja Plenkovića, kada je HDZ s njim na čelu 2016. osvojio parlamentarne izbore sa sloganom “Vjerodostojno”. Za HDZ je njegova agencija Designsystem radila i na posljednjim europarlamentarnim izborima. U financijskom izvješću vidljivo je da su naplaćene usluge u iznosu od 50.000 kuna.

Zašto se ovaj put odlučio volontirati za Milanovića, Malešević odgovara kako je to napravio jer mu je bilo dosta “lažnog zajedništva i domoljublja”.

- Bilo mi je više ružno gledati to ljigavo domoljublje i pozivanje na zajedništvo. Što se pod time misli, kakvo zajedništvo? Na zajedništvo se ne poziva u normalnim vremenima. Danas se Europa razvija na individualizmu, a ne na zajedništvu. Zajedništvo, poput onog u bivšem Sovjetskom Savezu nam ne treba - kaže Malešević.

Transparentne usluge

Kada je Zakon bio na javnom savjetovanju, onda je GONG upozorio na ovaj jednak tretman volontiranja i doniranja usluga. Predložili su da bi se u donacije trebao uključiti i volonterski rad. Međutim, Ministarstvo uprave nije prihvatilo sugestiju. Iz GONG-a sada poručuju da se i na ovom primjeru vidi zašto je bilo potrebno ono što su tražili kako bi se sve usluge učinile transparentnima. - Čim takvi odnosi nisu transparentni, otvoreno je pitanje dobiva li se za volonterske usluge i kakve protuusluge. GONG smatra da takve usluge treba pravovremeno i transparentno objaviti, i sada bi bilo dobro da i ostali kandidati na predsjedničkim izborima objave ako je bilo sličnog volontiranja, iako to ovaj krnji zakon od njih ne traži - poručuju iz GONG-a.

Iz DIP-a su nam rekli kako ne mogu komentirati pojedinačne slučajeve, ali da će u redovitom izravnom nadzoru, u koji idu, ispitati sve, pa i ovaj slučaj. Iz Ureda izabranog predsjednika pojasnili su pak kako je Malešević povremeno volontirao te da zato nije naveden među donatorima kampanje u financijskom izvješću.

Izdvajamo