Mobilne barijere Pitagone mogu zadržati vozila i kamione težine do 18 tona ako se koriste kao sredstvo za teroristički napad. Da grad Magdeburg sedam dana prije održavanja božićnog sajma nije otkazao narudžbu barijera Pitagone, 20. prosinca 2024. možda bi bilo spašeno pet ljudskih života, a deseci ne bi završili u bolnicama.
Samo ove godine zabilježeno je pet terorističkih napada, a zalijetanje vozilima u mase u posljednje vrijeme postalo je sve češći "modus operandi" ne samo terorista nego i onih koji se, iz tko zna kojih pobuda ili pod utjecajem alkohola, droga ili na drugi način, vozilom namjerno zabiju u masu ljudi. Posljednji je primjer zalijetanje u navijače koji su slavili titulu prvaka u Liverpoolu.
Što mogu prevenirati mobilne barijere Pitagone i kako mogu spriječiti takve napade, imali su priliku vidjeti 22. svibnja ove godine i zapovjednici tzv. Kobri i specijalne policije Republike Hrvatske u bazi Antiterorističke jedinice Lučko, gdje su ing. Robert Husnjak, direktor tvrtke Movex d.o.o. i predstavnik Pitagone za Republiku Hrvatsku, kao i susjedne zemlje, te Chris Bombeke, glavni menadžer razvoja Pitagone, održali prezentaciju tih barijera.
Pitagone je belgijska kompanija sa sjedištem u Bruxellesu, koja je razvila, patentirala i proizvodi ove mobilne barijere u dva modela - F-11 i F-18. Prisutni su u 55 zemalja na pet kontinenata, a njihovi su klijenti mnogi gradovi, od Pariza, Londona, Bruxellesa, Nice, Barcelone, Münchena i Washingtona, do Uefe, američkih trupa u Europi, zračnih luka, organizatora sportskih manifestacija i festivala te mnogi drugi. Gdje god su barijere Pitagone bile postavljene, djelovale su preventivno i nije zabilježen nijedan teroristički napad vozilom. U čemu je "kvaka" ovih mobilnih barijera, pojasnio nam je Robert Husnjak, koji se nada da će ovaj proizvod naći mjesto i na hrvatskom tržištu.
- Ove mobilne barijere Pitagone jedini su proizvod na svijetu koji, kada se vozilo u njih zaleti, podvlače se pod njega i uništavaju cijeli podvozni sklop. Nakon 20 metara vozilo više nije u mogućnosti nastaviti kretanje. Prošle su najrigorozniji njemački test za ispitivanje, koji je potvrdio da ne zaustavljaju samo vozila i kamione do 12 tona nosivosti pri frontalnom udaru, već ih zaustavljaju i pod kutovima od 45 stupnjeva ili manjim, odnosno u slučaju pokušaja bočnog napada. Mobilne barijere Pitagone razvijene su za zaštitu civila, prvenstveno za potrebe policije, vojske i prometnog redarstva. Njihova primjena obuhvaća zaštitu sudionika na javnim okupljanjima, sportskim događajima, oko stadiona, na sajmovima, koncertima, političkim skupovima, božićnim događanjima i svim ostalim priredbama na javnim površinama - objašnjava Husnjak. No, barijere imaju i višestruku namjenu.
VIDEO O TOME KAKO FUNKCIONIRAJU BARIJERE POGLEDAJTE OVDJE!
- Ne koriste se samo za zaštitu ljudi na javnim površinama, već se primjenjuju i u zaštiti od napada vozilom na javne objekte i objekte od posebne namjene, kao što su zgrade vlade, parlamenta, ministarstava, veleposlanstava, vojnih baza i slični objekti. Potražnja za mobilnim barijerama Pitagone naročito je porasla nakon terorističkih napada vozilima na mase u Španjolskoj 2016. i Francuskoj 2017. godine. Nakon tih događaja, gradske vlasti Barcelone i Nice pokrenule su i službeni prijedlog prema Europskoj komisiji da se gradovima u kojima se održavaju božićni sajmovi i velike manifestacije na otvorenom naloži obavezna uporaba mobilnih zaštitnih barijera, osobito u pješačkim zonama. No, to je još uvijek nešto o čemu će se tek odlučivati - kaže.
Naš sugovornik podsjeća da se ozbiljan incident dogodio i u Zagrebu 12. listopada prošle godine, kada je tijekom održavanja maratona vozač ukradenim vozilom probio policijsku blokadu i ušao u pješačku zonu Trga bana J. Jelačića i Ilice, u kojoj se nalazila velika masa ljudi. Tom je prilikom u bijegu vozilom ozlijedio pripadnika specijalne policije. Upravo su za sprečavanje takvih incidenata namijenjene mobilne barijere Pitagone.
- Da su pristupne ulice prema pješačkim zonama bile blokirane mobilnim barijerama, do tog incidenta ne bi došlo, jer bi vozilo bilo odmah onesposobljeno, a vozača bi svladala policija - ističe Husnjak i dodaje kako je trenutačno najveći sigurnosni izazov osiguranje posjetitelja koncerta Marka Perkovića Thompsona koji se organizira u Zagrebu. Postavljanje mobilnih barijera Pitagone na javnim površinama, osobito oko Bundeka i Hipodroma, zasigurno bi pridonijelo dodatnoj sigurnosti svih posjetitelja koncerta - i to ne samo tijekom Thompsonova nastupa, već i tijekom svih budućih manifestacija na javnim prostorima, od božićnog sajma i političkih skupova do sportskih priredbi.
- Mobilne barijere Pitagone jedinstvene su po tome jer se vrlo brzo sastavljaju i rastavljaju te se mogu premjestiti na druge pozicije, a njihovo se postavljanje može svladati za doslovce manje od minute, i to bez ikakvih alata - kaže naš sugovornik.
Na prezentaciju mobilnih barijera Pitagone u bazu u Lučkom bili su pozvani i predstavnici gradskog Ureda za promet, ali se nisu odazvali, niti su obrazložili svoj nedolazak.
Belgijska tvrtka koja proizvodi ove mobilne barijere raspituje se o mogućnosti njihove proizvodnje u Hrvatskoj. S obzirom na sigurnosne izazove i potencijale hrvatskog gospodarstva u proizvodnji vojne i sigurnosne opreme, o čemu je nedavno govorio i ministar obrane Ivan Anušić, proizvodnja ovih sve traženijih barijera zbog, nažalost, učestalih terorističkih napada vozilima na javnim skupovima i potrebe njihove efikasne zaštite mogla bi predstavljati priliku i za nekog od hrvatskih gospodarstvenika.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....