ŽRTVE ADMINISTRACIJE

PENZIONERI NA RUBU GLADI ZBOG BIROKRACIJE 'Već godinu i pol čekam rješenje o obračunu mirovine, a institucije mi šalju odgovore koji vrijeđaju razum'

 
Ilustracija
 Damjan Tadić / CROPIX

U mirovini sam od 1. lipnja prošle godine i još nisam dobio rješenje. Već pet godina imam privremeno rješenje, hoću li ikad dobiti konačno? Čekam prvu mirovinu sedam mjeseci i još nije stigla. Moj suprug je predao zahtjev za mirovinu prije godinu dana. Sreća je što ja imam primanja, u protivnom bismo već bili beskućnici...

To su samo neka od pitanja velikog broja novih umirovljenika koji su nas kontaktirali nakon što je Mirko Puklavec (65) iz Međimurja jučer u Jutarnjem listu ispričao kako već pet mjeseci čeka prvu mirovinu: budući da više ne radi, ne prima ni plaću, pa je već peti mjesec bez prihoda.

- Nemam utjehe za gospodina Puklavca, ja ću 25. veljače obilježiti 18. mjesec otkako čekam konačno rješenje o mirovini - priča gospođa Ljiljana (59), umirovljena birotehničarka iz Zagreba, koja ne želi otkriti svoj puni identitet zbog straha da bi mirovinu u tom slučaju čekala još dulje.

Uzaludne požurnice

Zahtjev za mirovinu predala je 25. kolovoza 2017. godine. Na to ju je, kaže, natjerala teška bolest, zbog koje više nije bila u stanju raditi.

- Imala sam uvjete za prijevremenu mirovinu. Nisam imala drugog izbora i predala sam zahtjev - priča.

Nekoliko dana kasnije dobila je potvrdu da je zahtjev zaprimljen i postupak pokrenut te je očekivala da će vrlo brzo stići i rješenje te prva mirovina: kod nje, smatrala je, nije bilo ničeg osobito spornog.

- Sav sam staž odradila u Hrvatskoj, nije trebalo kontaktirati inozemstvo, nisam imala samostalnu djelatnost niti ‘sumnjiv staž’ koji je trebalo provjeriti. Najveća ‘komplikacija’ je to što sam radila u tri različita hrvatska grada, kako me život već nosio, ali nisam mislila da bi to moglo biti osobito sporno. Bila sam, kako se kaže, čist slučaj - priča.

No, prošao je prvi mjesec, pa i drugi. Prihoda više nije imala, režije su se gomilale, stvarali se dugovi.

- Računi su mi u blokadi. Da mi nije bilo djece, ne bih imala za jelo - priča.

Počela je nazivati HZMO, slati upite i tražiti objašnjenje. Najčešće nije uspijevala nikoga dobiti na telefon. Jedan je dan službu za korisnike HZMO-a, kaže, nazvala 46 puta: ni jednom nitko joj se nije javio.

- Očajna, bolesna i bez novca, u ožujku prošle godine, nakon više od šest mjeseci čekanja, poslala sam pismo predsjednici Grabar Kitarović. Ona ga je proslijedila HZMO-u, koji mi je prvi put odgovorio i to - da se na mom predmetu radi! Pa do kada - pita.

U lipnju prošle godine, devet mjeseci nakon podnošenja zahtjeva, dobila je privremeno rješenje i počeo joj se isplaćivati predujam mirovine u iznosu od 1800 kuna.

- Konačno rješenje, po kojem bi mi mirovina trebala biti viša, još nisam dobila - kaže.

Na rubu egzistencije

Na rubu egzistencije, počela je pisati svima za koje je vjerovala da mogu riješiti taj problem za nju i stotine drugih u sličnoj situaciji: predsjednici, Vladi, čak i MUP-u. Nakon jedne poruke Vladi, koju je Vlada proslijedila HZMO-u, dobila je odgovor.

- Upozorili su me da nisam iskoristila svoju zakonsku mogućnost i dvanaest mjeseci prije podnošenja zahtjeva obavijestila HZMO o namjeri da planiram ići u mirovinu. Nisam mogla vjerovati. Pa godinu dana prije toga nije mi bilo na kraj pameti da ću ići u mirovinu. Da se nisam razboljela, i sad bih radila - kaže.

Nakon listopada prošle godine, kaže, više se ne žali, ne piše nikome niti ikoga zove. Nema više, kaže, pisati kome.

Život bez prihoda

- Pisala sam predsjednici, Vladi i MUP-u. Odgovori koje sam dobila vrijeđaju zdrav razum. Kao da tražim milostinju, a ne svoj novac koji sam godinama uplaćivala za mirovinu - kaže gospođa Ljiljana.

Ministarstvo rada i mirovinskog sustava nije odgovorilo što poduzima kako bi HZMO u zakonskom roku izdavao rješenja o mirovini te kako umirovljenici ne bi prve mjesece u mirovini preživljavali bez ikakvih prihoda.

“Rijetko su mi se žalili na kašnjenje”

Saborski zastupnik i predsjednik Hrvatske stranke umirovljenika Silvano Hrelja kaže da mu se tek povremeno jave osobe koje predugo čekaju rješenje o mirovini.

- Ja niti ne mogu rješavati pojedinačne slučajeve, mogu utjecati na donošenje zakona i slično, ali konkretne probleme ne mogu riješiti. Pokušavam reći ravnatelju HZMO-a da to riješi, a on kaže da ima puno problema - navodi Hrelja.

Njegov je stav da bi HZMO svaki slučaj trebao riješiti u roku od 30 do najviše 45 dana, tijekom kojeg bi trebao donijeti barem privremeno rješenje i početi s isplatom predujma mirovine.

- Jasno da se mnogo brže rješavaju slučajevi u kojima je sav staž ostvaren u Hrvatskoj i u kojem nema ništa sporno. No, čak i u kompliciranijim slučajevima, u roku od 45 dana nekakvo rješenje treba donijeti jer sve ostalo ljude baca na rub egzistencije. Ministarstvo rada i mirovinskog sustava s vodstvom HZMO-a mora pronaći način da to ostvari - kaže Hrelja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
03. travanj 2024 12:42