U REPUBLICI SRPSKOJ

PLENKOVIĆ O IZGRADNJI AUTOCESTE KROZ SELA POVRATNIKA 'Ispitat ćemo mogućnost promjene trase autoceste u općini Modriča'

    AUTOR:
  • OBJAVLJENO:
  • 31.10.2019. u 13:29

Garevac, 101019
Mjestani Garevca ogorceni sto autoput Banja Luka-Brcko po projektnom planu prolazi tocno kroz njihovo mjesto.
Na fotografiji plan autoputa.
Foto: Danijel Soldo / CROPIX
Danijel Soldo / CROPIX

Premijer Andrej Plenković poručio je u četvrtak da će hrvatske vlasti ispitati mogućnost promjene planirane trase autoceste od Banja Luke do Beograda zbog koje bi trebalo srušiti kuće hrvatskih povratnika u općini Modriča u Republici Srpskoj, o čemu je Jutarnji list pisao ranije ovog mjeseca.

Plenković je najavio da će nadležnim vlastima ispitati moguću promjenu trase kako se ne bi srušile kuće hrvatskih povratnika u selima Garevac, Čardak i Donji Kladari koje su baš na putu urctane trase.

Navedeni kraj, koji sada pripada Republici Srpskoj, teško je stradao u ratu. Gotovo sve kuće u selima Garevac, Čardak i Donji Kladari, u kojima je živjelo oko osam tisuća ljudi, uništene su, a stanovništvo je prognano.

Povratak je godinama opstruiran, no najuporniji su ipak uspjeli obnoviti svoje domove, a u Garevcu sad stalno živi oko 150 Hrvata.

No njihov opstanak na tom području došao je u pitanje jer je kroz Garevac u prostornim planovima vlade RS ucrtana trasa autoceste i to točno na mjestima na kojima je stotinjak kuća, od kojih je 80 obnovljeno nakon rata.

Samo selo Garevac bilo bi doslovno raskomadano, kuće koje ne bi bile srušene ostale bi na jednoj strani autoceste, a imanja na drugoj.

Riječ je o prometnici koja bi trebala povezati Banju Luku s granicom Srbije. No čudno je što buduća autocesta uopće nije planirana na način na koji se takve prometnice grade, dakle najkraćom pravocrtnom putanjom. Ova cesta trebala bi biti nastavak trase Banja Luka - Doboj, koja je već izgrađena, no projektanti su predvidjeli da ona kod Doboja skreće okomito ka sjeveru, odnosno ka Garevcu, koji je tek dvadesetak kilometara udaljen od granice s Hrvatskom, a potom bi se ponovno spuštala na jug ka Bijeljini.

Projektanti su očevidno imali glavnu zadaću da cesta ni pod kojim uvjetima ne smije prijeći međuentitetsku granicu i da se mora graditi isključivo na teritoriju RS, čije su granice povučene u Daytonu bez ikakve geografske, prometne, gospodarske i povijesne logike.

"Ministar prometa Oleg Butković nedavno je imao kontakt s članom Predsjedništva BiH Miloradom Dodikom na ovu temu, angažirano je i veleposlanstvo te su obavljeni dodatni politički i diplomatski kontakti budući da smo zainteresirani da ne dođe do rušenja kuća Hrvata koji žive u Garevcu, Donjim Kladarima i Čardaku", istaknuo je Plenković u četvrtak.

"Vodit ćemo računa da u intenzivnoj komunikaciji s nadležnim vlastima ispitamo mogućnost pomicanja trase koja je trenutno predviđena. Dakle, vodimo računa o Hrvatima povratnicima na teritoriju RS-a u BiH, i ovaj put im svi zajedno iskazujemo potporu", poručio je premijer.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo