DUBOKA - ŠPARAGOVIĆI

POSAO GRADNJE CESTE BEZ KOJE PELJEŠKI MOST VODI NIOTKUD NIKAMO DOBILI KONTROVERZNI GRCI Pristupna prometnica koštat će gotovo pola milijarde kuna

Pelješki most, ilustracija

 

Hrvatske ceste u srijedu su konačno, nakon gotovo devet mjeseci analiziranja odabrale grčku kompaniju J&P AVAX S.A. za izvođača radova na prvoj dionici pristupne ceste Pelješkom mostu Duboka - Šparagovići.

Grčka kompanija obvezala se da će 12,8 kilometara ceste sagraditi za 469,9 milijuna kuna, dok je procijenjena vrijednost bila 480 milijuna kuna. Povjerenstvo Hrvatskih cesta u pojašnjenju je navelo kako su tijekom analize odbijene ponude konzorcija COLAS I MARTI te kineske tvrtke CRBC zbog ponuda koje prelaze procijenjenu vrijednost radova, dok je zbog neuobičajeno niske ponuđene cijene odbačena ponuda tvrtke integral iz BiH.

Prema tekstu natječaja, grčka kompanija bi tu cestu trebala sagraditi u roku 33 mjeseca od uspostave gradilišta. Cesta bi spajala Jadransku magistralu s Pelješkim mostom te se od mosta spušta na Pelješac. Kako je gotovo sigurno da će na ovu odluku uslijediti žalba, početak radova ne treba očekivati prije lipnja ili srpnja. To znači da bi prva dionica pelješke ceste mogla biti završena u travnju 2022. godine, odnosno otprilike osam mjeseci nakon Pelješkog mosta.

U građevinskim krugovima već se spekulira kako bi pobjeda grčke tvrtke mogla značiti povratak Željka Žderića, direktora propalog Konstruktor-Inženjeringa te tvrtke Hidroelektre na pelješko gradilište. Naime, naši izvori navode da je J&P AVAX povezan s tvrtkom Konstruktor Plan čiji je vlasnik navodno Žderić te bi im ta tvrtka trebala biti podizvođač. Također se spekulira kako bi podizvođač Grcima mogla biti i Hidroelektra. Naime, na otvaranju ponuda u lipnju prošle godine kao predstavnik J&P AVAX-a bila je Ivanka Šuker koja je dva mjeseca poslije imenovana članicom NO-a Hidroelektre. Drugi predstavnik Grka na otvaranju bio je Nediljko Karin, vlasnik tvrtke Izvođač-Niskogradnja.

Jutarnji je već pisao da je grčka tvrtka J&P AVAX S.A. nakon istrage grčke Komisije za zaštitu tržišnog natjecanja zbog udruživanja u građevinski kartel priznala krivnju i platila 18,3 milijuna eura kazne.

Prema presudi, kartelsko udruživanje trajalo je od 2005. do 2012. godine. Odluka grčke Komisije direktno je povezana s odlukom Europskog suda iz listopada 2018. godine. U njoj se navodi da javni naručitelj može iz postupka nabave isključiti gospodarski subjekt, između ostalog i u slučaju “ako ima dovoljno vjerodostojnih pokazatelja da je gospodarski subjekt sklopio sporazum s drugim gospodarskim subjektima kojem je cilj narušavanje tržišnog natjecanja”. No, presuđeno narušavanje tržišnog natjecanja nije automatski dokaz za isključenje s natječaja.

U konkretnom slučaju, J&P AVAX je mogao obavijestiti Hrvatske ceste da su kažnjeni za kartelsko udruživanje ili su Hrvatske ceste kroz natječajni postupak trebale postaviti pitanja o tim slučajevima i potom utvrditi je li došlo do narušavanja njihova integriteta.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo