NULTA TOLERANCIJA

PRVI UVELI ALKOTEST U SLUŽBENA VOZILA Zaposleni, ali i članovi Uprave ne mogu upaliti automobil dok im mali uređaj ne analizira dah

Zagreb, 141118.
Parking iza Hanza Medie.
Firma Carlsberg uvodi alkotestere u svoj vozni park tako da oni vozaci koji imaju alkohola u sebi vozilo nece moci upaliti.
Foto: Zeljko Puhovski / CROPIX
Željko Puhovski / CROPIX

 

Proizvođač piva Carlsberg Croatia odabrao je Hrvatsku, uz Dansku, kao jedno od prvih europskih tržišta na kojem će testirati sustav ugradnje alkotestova u svoja vozila, tzv. Alcolock. Projekt je počeo prošle godine u studenome, a danas već 80-ak Carlsbergovih vozila odbija uključiti motor ako vozač ne napuše 0,0 promila. Sustav Alcolock ugrađen je na različitim automobilima iz njihova voznog parka, a od toga “gadgeta” nije amnestirana ni Uprava.

- Danas 61 posto naših službenih automobila ima ugrađene sustave za alkotest, a do ljeta sljedeće godine bit će to 95 posto voznog parka. Proces je vezan za zamjenu voznog parka i kako dolazi vrijeme za nabavu novih automobila, tako u njih ugrađujemo sustav - objašnjava Goran Vukelić, direktor lanca opskrbe kupaca.

Sami podržali

Naime, od početka uvođenja sustava u obzir su dolazila tržišta kod kojih je u to vrijeme bila planirana izmjena voznog parka, a zanimljivo je da je Hrvatska bila sklonija uvođenju alkotestova nego neke druge zemlje, iako je uvriježeno mišljenje da smo narod nesklon promjenama. Sustav je, inače, za korisnika vrlo jednostavan, a demonstrirao nam ga je trgovački putnik Silvio Radman kojemu je to, kako kaže, na početku bilo neobično, ali se brzo naviknuo.

- Sada nam je to normalno, kao točenje goriva - kaže Radman, pokazujući kako radi uređaj.

Zagreb, 141118.
Parking iza Hanza Medie.
Firma Carlsberg uvodi alkotestere u svoj vozni park tako da oni vozaci koji imaju alkohola u sebi vozilo nece moci upaliti.
Foto: Zeljko Puhovski / CROPIX
Zeljko Puhovski / CROPIX
 

Svaki zaposlenik zbog higijene ima svoj usnik, a pri sjedanju u automobil treba puhati u test dok on ne prestane davati zvučni signal. Nakon nekoliko sekundi, u slučaju da je količina alkohola u dopuštenim granicama, sustav omogućuje pokretanje automobila. U slučaju da količina prelazi granicu, sustav blokira automobil na 15 minuta i nakon tog vremena dopušta ponovni pokušaj. Ako ni tada vozač ne prolazi test, sustav automobila blokira na 30 minuta. Nakon što je automobil uspješno pokrenut, svako sljedeće pokretanje vozila nakon što je bilo isključeno, ako je u roku 120 minuta, prolazi bez alkotesta, ali nakon dva sata vozač ponovno mora dokazati da nije pod nedopuštenim utjecajem alkohola.

Zagreb, 141118.
Parking iza Hanza Medie.
Firma Carlsberg uvodi alkotestere u svoj vozni park tako da oni vozaci koji imaju alkohola u sebi vozilo nece moci upaliti.
Foto: Zeljko Puhovski / CROPIX
Zeljko Puhovski / CROPIX
 

U fazi testiranja uređaja svako pokretanje motora zahtijevalo je puhanje u uređaj. Nakon te faze odlučeno je da se produlji vrijeme između obaveznih puhanja kako bi se olakšalo zaposlenicima. Naime, Carlsbergovi trgovački putnici mnogo vremena provode u automobilu i često ga pokreću tijekom dana, ponekad i nekoliko puta u jednom satu. Zato kad jednom puhnu i uspješno pokrenu automobil (imaju 0,0 promila) onda sljedećih 60 minuta to ne moraju činiti ponovno. Kod automobila koji vozi srednji i visoki menadžment i mogu se koristiti u privatne svrhe, ta je granica 120 minuta, a granica koju uređaj tolerira je 0,5 promila. Direktorica ljudskih resursa i direktor lanca opskrbe kupaca bili su među prvima na kojima se testirao uređaj i svoja su iskustva, koja su ponekad bila i smiješna, otvoreno dijelili na kanalima interne komunikacije s kolegama. Stoga, kad je došao trenutak da njihovi kolege dobiju uređaje, svi su bili spremni. Kad smo kod smiješnih iskustava, u tvrtki nam kažu da im se dogodilo da su na benzinskoj crpki djelatnici tražili da se slikaju s uređajem, a jedan od kolega našao se u pomalo nezgodnoj situaciji jer je stalno padao na alkotestu. Koristio je, naime, svako jutro vodicu za usta s alkoholom. Na početku je bilo izazova, ističe Vukelić, i morali su raditi na edukaciji, ali kaže da su se kolege već navikli.

Puhanje rutina

- Zapravo nam je puhanje u alkotest postalo dio rutine, radimo to jednako kao što vežemo pojas kad sjednemo u automobil - kaže direktor opskrbe lanaca u tvrtki Carlsberg, koja pravilo 0,0 promila definira internim Pravilnikom o zaštiti na radu.

Zagreb, 141118.
Parking iza Hanza Medie.
Firma Carlsberg uvodi alkotestere u svoj vozni park tako da oni vozaci koji imaju alkohola u sebi vozilo nece moci upaliti.
Foto: Zeljko Puhovski / CROPIX
Zeljko Puhovski / CROPIX
 

Štoviše, kako nam objašnjavaju stručnjaci za radno pravo, usput pozdravljajući inicijativu Carlsberga, bilo bi poželjno da svaki poslodavac definira u svojim pravilnicima zabranu korištenja alkohola na radnom mjestu i poduzme sve kako bi spriječio bilo kakve protupravne radnje jer za štetu koju napravi radnik na kraju odgovara poslodavac. Nažalost, nesreće izazvane neodgovornom konzumacijom alkohola svakodnevna su pojava. Od tragičnih smrti do velikih materijalnih šteta, nebrojeno je mnogo razloga da se nakon ispijanja pića ne sjeda za volan.

Odgovornost tvrtke

- Kao proizvođač piva, posebno smo osjetljivi na ovu temu i smatramo da kod naših zaposlenika moramo osvijestiti koliko je važno da ne voze kad piju - napominje Vukelić.

Zato s projektom idu dalje. Inače, ugradnja alkotesta koji je povezan s motorom predstavlja vrijednu financijsku investiciju. Tržišna cijena takvih uređaj je 10-ak tisuća kuna, no kolika je Carlsbergova investicija, ne otkrivaju. Kažu da je nabava tih automobila dio globalnog ugovora pa su i o financijskim uvjetima pregovarali na globalnoj razini. Neovisno o tome, ističu da će svakako nastaviti investiranje u ugradnju.

Zagreb, 141118.
Parking iza Hanza Medie.
Firma Carlsberg uvodi alkotestere u svoj vozni park tako da oni vozaci koji imaju alkohola u sebi vozilo nece moci upaliti.
Foto: Zeljko Puhovski / CROPIX
Zeljko Puhovski / CROPIX
 

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo