LISTA ZA BRUXELLES

RASPRODAJA IZ BANSKIH DVORA Vlada prodaje i 25% dionica Končara

Novac od prodaje državnih udjela u nizu tvrtki trebao bi biti iskorišten za spašavanje kutinske Petrokemije
Zagreb, 290514.Markov trg.Banski dvori.Intervju s Zoranom Milanovicem.Foto: Goran Mehkek / CROPIX
 Goran Mehkek / CROPIX

Vlada bi na današnjoj sjednici trebala donijeti odluku o prodaji državnih udjela u Hrvatskim Telekomunikacijama, Končaru i Luci Ploče. Novac od dionica koje će se prodati preko burze bit će utrošen za dokapitalizaciju Petrokemije Kutina kako bi se ova tvrtka spasila od stečaja. Tako će Vlada donijeti odluku o prodaji 3,49 posto HT-a, 25,09 posto dionica Končara te i 20 posto Luke Ploče. Dokapatitalizacija Petrokemije, u kojoj sada država ima 43,83 posto vlasništva, uslijedit će nakon što je propao pronalazak strateškog partnera jer na natječaj nije stigla niti jedna obvezujuća ponuda.

Savjet stručnjaka

Iako financijski stručnjaci smatraju kako ljeto nije vrijeme kada treba ići u prodaju dionica tvrtki kao što je HT ili Končar, Vlada jednostavno nema drugih izvora novaca za spas Petrokemije.

Osim prodaje dionica ove tri tvrtke na današnjoj sjednici će biti donjeta i odluka o prodaji Luke Vukovar koja je u 100 postotnom vlasništvu države. Kako saznajemo nominalna vrijednost ove tvrtke je 38 milijuna kuna.

Ovo je samo početak prodaje državnih tvrtki. Kao što smo već pisali iz Bruxellesa je od hrvatske Vlade zatražen precizan popis kompanija koje će se tijekom ove i sljedeće godine privatizirati kroz prodaju, dokapitalizaciju ili će biti dane u koncesiju. Popis je napravljen i u listopadu će biti poslan Europskoj komisiji.

Zračne luke

Prema tom popisu u prodaju ili u koncesiju ići sve zračne luke osim one u Dubrovniku koja ima potpisasne ugovore o korištenju novaca iz EU fondova. Također bi se prodali Imunološki zavod, Club Adriatic, 75 posto HŽ Carga, Jadran Crikvenica, RIZ, Jadroplov, Hrvatska poštanska banka, 32 posto dionica turističkog kompleksa Sunčani Hvar. Autoceste bi se dale u koncesiju. Kroz dokapitalizaciju strateškom partneru bi se prepustilo 25 posto Hrvatske pošte čime bi tvrtka prikupila sredstva za daljnji razvoj a u dokapitalizaciju bi išla i Luka Rijeka i ACI. I za Croatia Airlines bi se tražio strateški partner. Na jesen će biti izabran konzultant koji bi trebao pronaći kupca za nacionalnu avio tvrtku.

Kupci stižu 2015.

Tek ukoliko bude sigurno da postoji kupac bio bi raspisan javni natječaj na koji bi se onda taj kupac javio. Očekuje se da bi konzultanti potencijalnog kupca mogli naći do kraja godine.

Financijski stručnjaci smatraju kako je dobro da Vlada ide u ubrzanu privatizaciju jer je ulazak privatnog kapitala potreban zbog restruktuiranja tvrtki te jačanja hrvatkog gospodarstva općenito.

Problemi

Također prevladasva mišljenje kako će privatizacija ili pronalaženje strateškog partnera koristiti javnim financijama jer će oslabjeti pritisak na državni proračun.

No, da privatizacija neće ići nimalo lako pokazuje i primjer nedavno propale privatizacije Pružnih građevina tvrtke kćeri HŽ Infrastrukture. Prošle godine neslavno je propao i pokušaj prodaje Croatia Airlinesa. Iako se pričalo o velikom interesu za kupnju.

NAJVAŽNIJA MILANOVIĆEVA OPERACIJA Bez monetizacije ruši se proračun

Država očekuje i oko 3 milijarde eura od monetizacije autocesta. U Vladi očekuje da će sa koncesionarom ugovor biti potpisan krajem godine no u javnosti je stvoren veliki otpor prema tom procesu. Iako novcem od koncesijske naknade namjeravaju pokrpati rupe u proračunu i otplatiti dio kredita podignutih za gradnju autocesta još uvijek ostaje otvoreno pitanje da li će Vlada u izbornoj godini završiti ovaj proces s obzirom na raspoloženje javnosti. U tom kontekstu zanimljiva je činjenica da se Vlada obvezala Europskoj komisiji da će provesti monetizaciju autocesta. Naime, to je bio jedan od uvjeta da Europska komisija odobri Banskim Dvorima davanja državnog jamstva Hrvatskim autocestama za kredit od 801, 8 milijuna eura kod Deutsche banke.

Što sve ide na prodaju

Vlada bi danas trebala donijeti odluku o prodaji državnih udjela o prodaji:

• 3,49 posto Hrvatskog telekoma, • 25,09 posto dionica Končara, • 20 posto Luke Ploče, • Luku Vukovar.

Tijekom ove i sljedeće godine u prodaju ili u koncesiju idu:

• sve zračne luke osim dubrovačke, • Imunološki zavod, • tvrtka za turizam i usluge Club Adriatic, • 75 posto HŽ Carga, • Jadran Crikvenica, • RIZ, • Jadroplov, • Hrvatska poštanska banka, • 32 posto Sunčanog Hvara, • autoceste idu u koncesiju, Kroz dokapitalizaciju strateškom partneru bi se prepustilo: • 25 posto Hrvatske pošte, a u dokapitalizaciju bi išla • Luka Rijeka, • ACI • Croatia Airlines.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. svibanj 2024 21:43