ZAGREB - Gotovo 400 umjetnina, ponajprije umjetničkih slika domaćih autora, ali i manji broj skulptura, sudski službenici pronašli su kod bivšeg hrvatskog premijera Ive Sanadera u Zagrebu i Splitu te su ih, u skladu sa sudskom odlukom o privremenoj blokadi imovine, pohranili u Muzeju suvremene umjetnosti.
Što je posudio
Međutim, među zaplijenjenim djelima, vrijednima oko 1,2 milijuna eura, nema pet slika poznatog hrvatskog slikara Vlahe Bukovca s kraja 19. i početka 20. stoljeća koje je Ivo Sanader posudio Modernoj galeriji u Zagrebu za postav poznate Bukovčeve retrospektive u Haagu 2009. godine. Kako neslužbeno doznajemo, upravo dokumentacija iz Moderne galerije jasno pokazuje da je pet slika Vlahe Bukovca - “Opravljanje mreže”, “Šuma u Fontainebleau”, “Portret gospođice Monnier”, “Mala Markiza” i “Zavist ubija Pravednost III” - vlasništvo bivšeg hrvatskog premijera, odnosno da se radi o djelima iz njegove privatne kolekcije.
Stroga diskrecija
Kada se početkom 2009. dogovarao postav cijele izložbe, iz Moderne su galerije službenim dopisom kontaktirali Ivu Sanadera zamolivši ga da u cilju promocije hrvatske kulture posudi Bukovčevu sliku “Opravljanje mreže” za koju se već otprije znalo da je u njegovu vlasništvu. Od Sanadera je stigao pozitivan odgovor. I ne samo to. Ponudio je galeriji još četiri Bukovčeva djela za koja se nije znalo u čijim se zbirkama nalaze. Osim za jednu sliku, posudba je napravljena u strogoj diskreciji. No, u popratnoj dokumentaciji naznačeno je tko je posudio slike, primopredaju je potpisala supruga bivšeg premijera Mirjana Sanader, a morao je biti sklopljen i ugovor s osiguravajućim društvom. Pet Sanaderovih slika davatelj osiguranja procijenio je na 230.000 eura.
Početkom 2010. slike su trebale biti vraćene Sanaderu. No, neko su vrijeme ostale u depou Moderne galerije. Zanimljivo je da su Sanaderu vraćene tek pred kraj prošle godine, samo nekoliko tjedana prije nego što je USKOK otvorio istragu protiv njega, koja je rezultirala uhićenjem i pritvaranjem u Austriji.
Sklonio ih na sigurno
Sanader ih je u međuvremenu uspio skloniti. Ali, očito, ne u vilu Kozarčevoj, gdje je držao najveći dio svoje zbirke. Gdje ih je pohranio, za sada se ne zna. Također nije poznato jesu li to jedina umjetnička djela koja je Sanader stavio “na sigurno”. Istražitelji imaju indicija da je Sanader u svojoj privatnoj zbirci imao još vrijednih umjetničkih djela domaćih, ali i stranih autora. Međutim, na temelju tih indicija mogu samo dalje istraživati i nadati se da će doći do konkretnijih informacija. Što se, pak, tiče pet “nestalih” slika Vlahe Bukovca, s obzirom na postojanje dokumentacije o tome tko je njihov vlasnik, postoji zakonska mogućnost da se stavi zabrana otuđenja, odnosno njihove prodaje ili darovanja, unatoč tome što se ne zna gdje se nalaze. Na taj način spomenute Bukovčeve slike mogle bi promijeniti vlasnika samo ilegalno.
Imovinska kartica
Iako je Sanader spretno sakrio (barem) ovih pet vrijednih umjetničkih djela, pa i skupocjene ručne satove za koje je javno poznato da ih je imao, upravo činjenica da je “pospremio” dio svoje imovine prije bijega iz Hrvatske, ili poslovnog puta, kako sam kaže, ne ide baš u prilog njegovim tvrdnjama da ga se politički progoni i da će opovrgnuti sve optužbe za korupciju. Više stotina tisuća eura vrijedne sklonjene slike i satovi, 1,3 milijuna eura na dosad otkrivenim računima u Austriji te 1,2 milijuna eura vrijedne zaplijenjene umjetnine ne uklapaju se baš u imovinsku karticu koju je prijavio, a pogotovo ne u sliku njegovih osobnih primanja.