JUTARNJI S HEROJIMA

Spasilačka služba Svetog Roka: Ni ne brojimo koliko smo ljudi dosad spasili

Ovo nije još jedna priča o običnim malim ljudima. Ovo je priča o običnim velikim ljudima. Oni se kriju iza imena Tehnička jedinica Sveti Rok
 Robert Fajt/CROPIX

Ovo nije još jedna priča o običnim malim ljudima. Ovo je priča o običnim velikim ljudima. Oni se kriju iza imena Tehnička jedinica Sveti Rok, smješteni su visoko na Velebitu, na sjevernom portalu dugačkog tunela, a za njih gotovo da i ne znaju stotine tisuće putnika na autocesti koja spaja sjever i jug Hrvatske. Četiri tijela, jedna duša, tako bi se najkraće mogao opisati sustav Tehničke jedinice koju čine nadzorni centar veze, ophodari i vatrogasci HAC-a te tim Hitne medicinske pomoći.

Dalmatinci sa zadarskog i Ličani s gospićkog područja, njih 113, su anđeli čuvari sa Svetog Roka. Noćna smjena s petka na subotu, koju je s Tehničkom jedinicom provela ekipa Jutarnjeg lista, bila je mirna pa je i plan rada bio, kako to kažu na Svetom Roku, mirnodopski. Nešto poslije 21 sat u tunelu, kilometar prije izlaza, stao je automobil.

Ophodnja je angažirala vučnu službu, automobil je izvučen, a za svaki slučaj tu su bili i vatrogasci.

U 21.38 sati stigla je dojava o zapaljenom vozilu na dionici Perušić - Gospić, no pokazala se lažnom. Oko 2.30 tunelom su vatrogasci i ophodari ispratili izvanredan prijevoz.

Kod nas je kao u vojsci

- I kad je mirno kod nas je kao u vojsci - kaže Stjepan Rukavina, zamjenik zapovjednika postrojbe vatrogasaca HAC-a.

U istoj takvoj noćnoj smjeni prije sedam dana ljudi koji su svakodnevno muževi i roditelji, ljubitelji nogometa i pecanja, u svakodnevnoj borbi s kreditima i problemima baš kao i svaki građanin ove države, postali su heroji, po tko zna koji put. Iako će oni reći da su samo radili svoj posao. Kada se dogodila tragedija putnika češkog autobusa, informaciju su zaprimili Marko Jurić i Hrvoje Knežević u centru veze, prvi su krenuli ophodari Dane Rončević i Karlo Šarlija, iako tada nisu znali ni kamo idu niti što će ih dočekati.

Imali smo priliku preslušati desetak razgovora kojima je koordinirana akcija. Ono što je specifično za pripadnike svih ovih interventnih službi jest da se ni u jednom glasu ne može čuti panika, štoviše nevjerojatno su smireni s obzirom na to što su zatekli . Ophodari su našli autobus, usmjerili su kola HMP-a u kojima je bio tim dr. Ede Emera te vatrogasce koje vodi Željko Kovač, voditelj 3. smjene.

Smirenost u glasu

- S kolegom Emilom Peraićem ušao sam u autobus kroz stražnji prozor, a kolegi Niki Erstiću rekao sam da uključi reflektor. Vidio sam da stižu doktor Emer i njegov tehničar. Nismo gubili vrijeme, krenuli smo spašavati. Prvo smo uočili jednu od blizanki koje su poslije helikopterom prebačene u Zagreb - kaže vatrogasac Kovač. Iz pripravnosti su na mjesto događaja tada kretali njegovi kolege Damir Mikulić i Mate Zdrilić te posade ophodara s Pavom Bucićem, Draganom Klancem, Milom Bilaverom i Josipom Šegaićem. Na nogama je bio i dežurni električar Ivan Matek koji je isključio struju na portalu koji je srušio autobus. Dr. Stipo Lukač, tehničar Josip Devčić i vozač Ante Karić u to su vrijeme isključivali emocije. - Jedino tako možeš raditi ovaj posao. Bili smo drugi tim HMP-a, odmah iza dr. Emera.

Na mjestu događaja čula se jedino tišina. Koliko sam ljudi spasio? Ne znam, ne brojim, to se ovdje ne radi. Koji slučaj mi je bio najgori? Nema najgorih, svi su isti - priča nam dr. Lukač a potom ipak dodaje:

- Osim onog djeteta, one curice što je poginula. To je bilo najgore. Gledajte, čovjek s vremenom ogugla. Moraš, druge nema. Ne smiješ dopustiti da prevladaju emocije. Za sada u tome uspijevam, osim kad su djeca u pitanju. Curica je visjela naglavačke iz prtljažnog prostora prevrnutog autobusa - kaže vatrogasac Kovač.

Akcija spašavanja čeških turista svakako bi se mogla naći u udžbenicima za obuku. Ta akcija, kao i svaka druga na Sv. Roku, kreće iz centra veze gdje djelatnici izgledaju kao posada svemirskog broda, s obzirom na to koliko ih ekrana i tipki okružuje. Oni kontroliraju kompletnu prometnu signalizaciju na ovoj dionici, ali i pogonski sustav koji ima, energetskim rječnikom rečeno, snagu od 9 megavata, dovoljno za grad veličine Zadra.

Sumnjive situacije

Moraju reagirati na svaku sumnjivu situaciju koju uoče na mnogobrojnim ekranima. Osim na opasne intervencije, do sada su kolege ophodare i vatrogasce slali i na obračune s divljim životinjama, vukom i medvjedom koji su se našli na autocesti, te pčelama iz prevrnutog kamiona. Godinama se već prepričava jedan poseban događaj, kada su na ugibalištu usred tunela zatekli parkiran automobil.

- Krenuli smo vidjeti što se događa, došao sam do automobila i vidio dečka i curu kako vode ljubav. Pokucao sam na prozor i upozorio ih da tu ne smiju stajati. Ovaj me pogledao i zamolio: ‘Još samo minuta i gotov sam’ - prepričao je vatrogasac.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. svibanj 2024 12:31