VELIKI PROJEKT

San postaje java: Split i okolica na korak od projekta koji se čeka desetljećima

Projekt izgradnje novog ulaza u Split Vlada je još 2019. godine uvrstila na listu državnih strateških projekata

most kaštela split HC

 Jl Urednici/
Projekt izgradnje novog ulaza u Split Vlada je još 2019. godine uvrstila na listu državnih strateških projekata

Hrvatske ceste objavile su natječaj za tehničko-oblikovno rješenje četverotračnog mosta preko Kaštelanskog zaljeva, koji bi u nekoj budućnosti trebao postati novi ulaz u grad Split, odnosno spojiti Trajektnu luku Split s autocestom A1 u čvoru Vučevica. Vrijednost natječaja iznosi 650 tisuća eura, a u taj je iznos uključen nagradni fond za pet prvoplasiranih natječajnih radova, izrada idejnog projekta i naknada članovima ocjenjivačkog suda (predstavnik Hrvatskih cesta koji je u žiriju neće dobiti naknadu).

Pristigla rješenja ocijenit će deseteročlani ocjenjivački žiri kojim predsjeda arhitekt Ante Kuzmanić i koji će odabrati najbolji prijedlog rješenja premošćivanja Kaštelanskog zaljeva. Članovi žirija za svoj će rad podijeliti naknadu od 35 tisuća eura. Vrijednost nagradnog fonda iznosi 150 tisuća eura, a nagradit će se pet prvoplasiranih radova. Prva nagrada iznosi 60 tisuća eura, druga 37,5 tisuća eura, treća 22,5 tisuće eura, četvrta 18 tisuća, a peta 12 tisuća eura. Rok za predaju ponuda je 25. kolovoza, a žiri odluku o pobjedniku natječaja treba donijeti u roku od 45 dana od predaje ponuda.

PROČITAJTE VIŠE Megaprojekti od 120 milijuna eura u okolici Splita

Most preko Kaštelanskog zaljeva dio je projekta nove državne ceste koja će spojiti autocestu A1, preko čvora Vučevica i tunela Kozjak, s Trajektnom lukom u Splitu. Projekt izgradnje novog ulaza u Split Vlada je još 2019. godine uvrstila na listu državnih strateških projekata. Sam projekt podijeljen je u tri faze. Prva faza obuhvaća dvotračnu cestu od čvorišta Vučevica do čvorišta na DC8 u Kaštelima, dužine 7,92 km, s tunelom kroz Kozjak. Druga faza obuhvaća spoj od Kopilice, dužine 9 km, koji uključuje most preko Kaštelanskog zaljeva. Treća faza prolazi kroz grad, od Kopilice do Trajektne luke Split, koristeći postojeće koridore. U ovom je trenutku u tijeku izgradnja od čvora Vučevica do Kaštela, u vrijednosti od oko 80 milijuna eura.

Trasa buduće prometnice, pa tako i mosta, od autoceste do Trajektne luke Split utvrđena je kroz Studiju izvedivosti iz 2020. godine. Sam most trebao bi biti dugačak 1594 metra. Na osnovi Maritimne studije izrađene 2023. godine, most mora biti visine 55 metara te imati slobodni plovni put širine 200 metara. Najviša točka prometnice na mostu nalazi se na sredini slobodnog plovnog puta i iznosi 65,23 metra nad morem. Dakle, visina mosta u Kaštelima bit će identična visini Pelješkog mosta. Most bi trebao imati dva kolnika, sa po dvije prometne trake široke po 3,5 metara, s rubnim trakama širine 0,5 metara i razdjelnim pojasom širine 3 metra. Na mostu su predviđene odvojene pješačko-biciklističke trake, pa je okvirno predviđena ukupna širina mosta od oko 22 metra. Natjecatelji su obvezni analizirati i predvidjeti zaštitu od vjetra na mostu. Ranije se najavljivalo da bi preko mosta mogla ići i željeznička pruga, ali se od toga odustalo.

U natječajnoj dokumentaciji vezanoj uz oblikovanje mosta navodi se da „s arhitektonsko-urbanističkog stajališta novi prostorni odnosi koje most svojom pojavnošću implicira u širem i bližem okruženju mogu biti afirmativni“. Kako se navodi, potrebnu pažnju, osim konstruktivnom oblikovanju rasponske konstrukcije dominantnog raspona, u ovom rješenju treba posvetiti i odabiru boje konstrukcije kako bi se ona najbolje uklopila u prostor.

Također se traži "adekvatno oblikovati detalje koji značajno pridonose sveobuhvatnom doživljaju zahvata, kao što su ograde i detalji rasvjete. Važno je voditi računa i o noćnoj slici mosta i njegovu uklapanju u širi kontekst". Ističe se da je poželjno izbjeći visoke i guste redove lampi na mostu. To je važno i zbog sigurnosnih razloga, s obzirom na blizinu Zračne luke Split i moguće ometanje zračnih koridora prilikom uzlijetanja i slijetanja zrakoplova.

Pobjednik ovog natječaja odredit će i vrstu materijala od kojeg će se most graditi. O tome ovisi hoće li most biti čelični, armiranobetonski ili neka kombinacija. U Hrvatskim cestama navode da odabir materijala, koncepcije mosta i oblikovanje detalja treba biti prikladno za uvjete agresivne morske sredine. Utjecaj mora posebno treba uzeti u obzir pri odabiru zaštitnih slojeva betona, antikorozivne zaštite metalnih dijelova te svih ostalih elemenata i detalja. S jednakom pažnjom rješenje, sklopovi i detalji mosta moraju biti prilagođeni seizmičnosti područja.

Imamo prve snimke s najvećeg gradilišta u Hrvatskoj

U ovom je trenutku nemoguće reći kada bi sva potrebna dokumentacija za raspisivanje natječaja za izvođače radova mogla biti završena te kada bi izgradnja mogla početi. Nakon što se odabere tehničko-oblikovno rješenje mosta, slijedi natječaj za njegovo projektiranje, a potom ishođenje građevinske dozvole i natječaj za izgradnju.

Izgradnja prve faze novog ulaza u Split, od autoceste do državne ceste D8, zajedno s tunelom Kozjak, trebala bi završiti tijekom 2027. godine.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
24. studeni 2025 23:47