OBUSTAVLJEN POSAO

TOTALNA REKONSTRUKCIJA PROPALIH PREGOVORA OKO KUPNJE BORBENIH AVIONA Otkrivamo pet navrata u kojima je Hrvatska ignorirala što joj govore iz SAD-a

CROPIX

Petar Mihatov, Damir Krstičević, Robert Kohorst

 

Sada je i definitivno potvrđeno da je Jutarnji list bio u pravu kada je prvi objavio da je SAD u siječnju 2018. godine u Ured predsjednice, Ured premijera te u Ministarstvo obrane uputio non-paper dokument koji je neka vrsta tehničkog vodiča u kojem SAD hrvatskoj strani ukazuju na koja sve pitanja treba obratiti pažnju prilikom dogovora o kupnji aviona od Izraela.

Naime, portal Index.hr objavio je jučer dopis koji je 18. siječnja 2018. dobio Petar Mihatov, pomoćnik ministra obrane za obrambenu politiku, u kojem američki pošiljatelj prvo prepričava sve što se navodi u non-paperu te prilaže taj dokument datiran na 17. siječnja. Riječ je o dokumentu za koji su predsjednica Republike, premijer i ministar obrane decidirano tvrdili da ga nikad nisu dobili niti vidjeli.

“U neprekidnim naporima da vam pružimo sve informacije koje možemo, a koje vam mogu pomoći s nabavom borbenih aviona, šaljem vam dva dokumenta. (...) Kao što ćete vidjeti, još postoji nekoliko tehničkih pitanja na koja je potrebno odgovoriti kako bi se zadovoljili uvjeti TPT-a”, stoji u dokumentu koji je dostavljen Mihatovu.

Nakon objave ovih dokumenata političku podršku ministru Krstičeviću dao je predsjednik Kluba zastupnika HDZ-a Branko Bačić ustvrdivši da ne postoji njegova politička odgovornost. Toliko spominjani non-paper samo je nastavak višemjesečnog američkog upozoravanja Hrvatske na uvjete koji se moraju ispuniti da bi bila izdana dozvola za transfer aviona. Jutarnji list imao je uvid u dokumentaciju o sastancima koji su se u drugoj polovici 2017. godini vodili između predstavnika Ministarstva obrane te Lockheed Martina i američke ambasade u Zagrebu. Tako su predstavnici LM-a u kolovozu 2017. državnog tajnika Zdravka Jakopa upozorili kako izmjene na izraelskim F-16 nisu usklađene s proizvođačem te da bi to moglo imati negativan utjecaj na održavanje, nabavu dijelova, obuku...

Nadogradnja

Tada su upozorili da SAD nikad još nije izdao dozvolu za TPT za transfer tehnologije iz Izraela u neku NATO zemlju. Stoga su Hrvatskoj preporučili da izaberu F-16 od Grčke. Puno ozbiljnije upozorenje uslijedilo je na početku studenog, tri mjeseca kasnije, kada je predstavnike LM-a i američkog veleposlanstva primio Krstičevićev pomoćnik Robert Mikulić. Tada su predstavnici LM-a vrlo otvoreno kazali kako oni nisu upoznati s modifikacijama koje su Izraelci napravili na Baraku što može biti problem za izdavanje dozvole za TPT. Potom su vrlo otvoreno kazali kako LM nikad neće odobriti povećanje sati naleta koje bi obavila izraelska strana (SLEP program). Krajem studenog uslijedilo je treće upozorenje, kada se pomoćnik Petar Mihatov sastao s predstavnicima američkog veleposlanstva u Zagrebu. Američka strana tada je delegaciji MORH-a jasno kazala kako su zabrinuti zbog moguće odluke o nabavi aviona na osnovi nepotpunih informacija.

Suglasnost

Na sastanku je Mihatovu poručeno kako je upitna tehnička suglasnost koju za izdavanje dozvole za TPT daje Lockheed Martin. Nekoliko dana kasnije pomoćniku Mihatovu dolazi mail, koji je u ponedjeljak objavio Index.hr, u kojem pošiljatelj prenosi poruku iz Pentagona da Hrvatska provjeri je li Izrael dobio dozvolu LM-a za kupnju i naknadnu prodaju kompleta za nadogradnju pojedinih zrakoplova te da je moguće je da uopće ne bude dana, stoji u poruci. Mjesec i pol dana kasnije, 17. siječnja 2018. hrvatskim dužnosnicima dolazi američki non-paper koji su oni, što je sada vidljivo, ignorirali. A sada je potpuno jasno kako je tijekom 2017. LM jasno tvrdio kako neće dati tehničku suglasnost što je potvrdio i američki veleposlanik u Hrvatskoj Robert Kohorst govoreći kako je Hrvatskoj ukazivano koji se tehnički uvjeti moraju ispuniti. Damir Krstičević u izjavi za Dnevnik.hr nije demantirao sadržaj objavljenih mailova koje je dobio njegov pomoćnik. “U ovako složenom procesu izmijenjeno je više od tisuću mailova, vođena je iznimno zahtjevna korespondencija na nekoliko razina, održan je niz konzultacija sa svim stranama. Naravno da je i problematika izdavanja TPT-a, među ostalim, bila u fokusu. Stoga ne bih komentirao samo neke dijelove te komunikacije jer je pitanje bilo puno složenije”, kazao je Krstičević.

Nakon što je kupovina izraelskih aviona ipak propala, ministar Krstičević je kazao kako se on zalaže za kupovinu šest novih F-16 od SAD-a te je dao naslutiti da su pregovori o tome u visokoj fazi. No, kako saznajemo, o tome se nije razgovaralo na sjednici Vijeća za obranu održanoj u ponedjeljak niti je ministar na tom sastanku državnog i vojnog vrha iznio tu ideju. Premijer Plenković je kasnije jasno kazao i kako odluka nije donesena, a sinoć je komentirao i mailove američkoga veleposlanstva upućena MORH-u, rekavši kako on za njih nije znao. Dodao je da je ministar obrane Damir Krstičević pojasnio da se radi o brojnim mailovima koji su bili izmjenjivani na razini stručnog tima, predstavnika MORH-a i drugih uključenih u taj posao.

Odluka o budućem modelu odabira aviona mogla bi uslijediti kroz nekoliko mjeseci.

Američka tvrtka predlagala Grčku

Kolovoz 2017.

- Lockheed Martin (LM) upozorava da SAD nikad nije dao dozvolu za TPT Izraelu za neku NATO zemlju i preporučuju izbor F-16 iz Grčke

Studeni 2017.

- Lockheed Martin i američko veleposlanstvo upozoravaju da je pribavljanje TPT-a od američke vlade složen i dugotrajan posao. LM decidirano naglašava da neće priznati izvršenje SLEP programa od strane Izraelaca

- Američko veleposlanstvo predlaže da Hrvatska prvo odabere F-16 kao svoj izbor, a poslije odabere zemlju partnera te da je upitno da će LM dati tehničku dozvolu za TPT

Prosinac 2017.

- Pentagon Hrvatskoj poručuje da provjeri je li Izrael dobio dozvolu LM-a. Tvrdi se da je nikada neće dobiti

Siječanj 2018.

- SAD šalje non-paper dokument Hrvatskoj s uputama na što treba pripaziti pri kupnji izraelskih aviona

- LM i američko ministarstvo obrane tvrde da daju svu podršku za prodaju izraelskih aviona Hrvatskoj

 

Izdvajamo