Nakon rekonstrukcije koja je trajala godinu dana u promet je danas puštena stara cijev tunela Učka koja je u pogonu od 1981. i od tada je kroz nju prošlo oko 80 milijuna vozila. Obnova je koštala 25 milijuna eura, a bila je nužna jer stara cijev više nije zadovoljavala sigurnosne standarde EU iz direktive koja definira minimalne tehničke uvjete za cestovne tunele u transeuropskoj mreži duže od 500 metara. Rekonstruirana cijev sada ima bolju ventilaciju, novu rasvjetu, protupožarnu zaštitu, sustav za nadzor i komunikaciju, a probijeni su i novi evakuacijski izlazi.
- Tunel Učka je arterija. On je pulsirajuća prometnica. Sada će se od Rijeke do Pule stići za sat vremena. To je sjajna novost za sve - rekao je predsjednik Vlade Andrej Plenković na svečanosti otvorenja obnovljene cijevi. Istaknuo je da je politika Vlade ravnomjeran razvoj svih regija i najavio dovršetak 12 kilometara duge dionice od tunela do Matulja do kraja 2026.
U Bina Istri, koja ima koncesiju na Istarski ipsilon, kažu da je obnova stare tunelske cijevi bila jedan od najkompleksnijih infrastrukturnih zahvata na toj cesti. U zoni SOS 7 izgrađen je armiranobetonski podnožni svod, što nije bilo izvedeno prilikom gradnje tunela, a potpuno su rekonstruirani sustavi odvodnje, kolnika i vodovoda. Isto tako, ugrađeni su nova prometna signalizacija i modernizirani sigurnosni sustavi, a modernizirani su i sustavi rasvjete, radiosustav te ozvučenje. Nadograđeni su sustavi ventilacije i vatrodojave, ugrađen je sustav za nadzor i upravljanje prometom, oličena je tunelska obloga te su probijena tri velika poprečna evakuacijska prolaza.
Unutar tunela se nalazi izvorište pitke vode koje je otkriveno kada se gradio 70-ih godina prošlog stoljeća pa je prilikom rekonstrukcije trebalo uložiti posebnu pažnju kako bi se spriječilo onečišćenje i osigurala kvaliteta vode. Zato su se, kako kažu u Bina Istri, radovi u toj zoni izvodili pod strogim nadzorom i prema posebnim ekološkim mjerama, a voda je redovito uzorkovana. Sustavi za odvodnju i vodoopskrbu su rekonstruirani te je izgrađen novi zamjenski tlačni cjevovod dug 1582 metra.
Obnova stare cijevi bila je izuzetno zahtjevna s obzirom na to da se tunel nalazi na važnoj prometnoj dionici i morao je ostati djelomično funkcionalan tijekom radova. To je zahtijevalo precizno planiranje faza gradnje kako bi se tijekom obnove stare omogućio nesmetan promet kroz novu cijev, puštenu u promet u rujnu lani. Uz zaštitu izvora pitke vode, jedan od najvećih izazova bilo je tehničko rješavanje deformacija kolnika nastalih zbog geološkog sastava u dijelu tunela. Do te je deformacije došlo zbog fliša, sedimentnih stijena koje u dodiru s vlagom ili vodom bubre pa se stvaraju neravnine na cesti. To je riješeno izgradnjom armiranobetonskog podnožnog svoda koji će stabilizirati tlo i spriječiti daljnje pomicanje podloge. Sustav odvodnje projektiran je tako da bude otporan na incidentne situacije poput požara ili izlijevanja opasnih tvari, čime se sprječava njihovo širenje unutar tunela.
Tunelom se sada prometuje u punom profilu i time je zaokruženo pretvaranje Istarskog ipsilona u autocestu u pravom smislu te riječi, a kada bude dovršen puni profil od Učke do čvora Matulji, Ipsilon će se spojiti s mrežom autocesta pod upravljanjem HAC-a. Dupliranjem dionice od tunela do Matulja omogućit će se pristup naseljima Benčinići i Kolavići, koji je trenutačno znatno otežan i predstavlja sigurnosni rizik. Gradnja dionice uključuje i gradnju sustava zaštite od buke na više od šest kilometara trase te zatvorene sustave odvodnje. Tunelom Učka, inače, ljeti prolazi i do 18 tisuća vozila dnevno. Kada bude spojen s čvorom Matulji, od Pule do Zagreba vozit će se 2,5 sata bez zaustavljanja.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....