ANALIZA SANJE BARIĆ

Ustavna stručnjakinja o referendumu protiv covid-potvrda: ‘Postoje barem tri velika problema...‘

Sanja Barić navodi da je ustavni referendum prihvatljiv, iako reduntantan, a zakonodavni referendum ima ozbiljne ustavnopravne probleme

Konferencija za medije stranke Most na temu o raspisivanje referenduma

 Damjan Tadić/Cropix

Ustavna stručnjakinja Sanja Barić na svojem je Facebook profilu reagirala na najavu prikupljanja potpisa za referendum o epidemiološkim mjerama i covid-potvrdama, ustvrdivši da vezano uz predložena referendumska pitanja - jedan ustavotvorni referendum, drugi zakonodavni referendum - postoji niz problema.

Podsjetimo, na današnjoj konferenciji za novinare Most je najavio da 4. prosinca kreće u prikupljanje potpisa za dvije referendumske inicijative kako bi se o epidemiološkim mjerama odlučivalo dvotrećinskom većinom u Hrvatskom saboru.

Marija Selak Raspudić iz Mosta rekla je da se u prvoj referendumskoj inicijativi od građana traži odgovor na pitanje treba li Ustavom utvrditi da je pandemija stanje okolnosti u kojima Hrvatski sabor treba odlučivati dvotrećinskom većinom.

Druga inicijativa, kako je rekla, ima tri cilja. Prvi je da o ograničenju pojedinih Ustavom zajamčenih prava i sloboda ne može odlučivati Stožer civilne zaštite nego Hrvatski sabor.

Drugi je da sve odluke koje je do sada donio Nacionalni stožer, a trenutno su na snazi, dođu na potvrdu Hrvatskom saboru.

Treći cilj je da se trenutno važeća odluka o covid potvrdama u roku 30 dana ukine, a o svim epidemiološkim mjerama nastavi odlučivati Sabor dvotrećinskom većinom.

Barić je u svojoj analizi ustanovila da je ustavni referendum čak i prihvatljiv, premda redundantan, a redundantnost sama po sebi, navodi, može biti ustavnopravno neprihvatljiva, dok zakonodavni referendum ima ozbiljne ustavnopravne probleme zbog kojih bi teško mogao proći test ustavnosti pred Ustavnim sudom RH.

Objavu Sanje Barić niže prenosimo u cijelosti:

Stvarno ne stignem odgovarati na sve pojedinačne medijske upite. Ovdje dajem najkraću verziju mog odgovora, a druge kolegice i kolege ustavni pravnici će sigurno dati svoje dopune i/ili svoja razmišljanja. Također, unaprijed najavljujem da neću ulaziti u rasprave.

Vezano uz predložena referendumska pitanja - jedan ustavotvorni referendum, drugi zakonodavni referendum - postoji niz problema.

A) Predloženo pitanje za ustavotvorni referendum: predlaže se dopuna čl. 17. Ustava s izričitim navođenjem epidemije/pandemije kao razloga "izvanrednog stanja".

Manji problem: načelno nije problem upisati to izrijekom u Ustav. Međutim, tu nemamo nikakav "novum" jer je Hrvatski sabor i do sada mogao tako primijeniti čl. 17. i smatrati ovo stanje dovoljnom "prirodnom nepogodom". Uostalom, u tom smislu se oglasio i Ustavni sud. Osim toga, izmjene i dopune Zakona o sustavu civilne zaštite su i donesene 2/3 većinom saborskih zastupnika. No, to osim redundantnosti nije problem i upisati u Ustav.

Predloženo pitanje za zakonodavni referendum ima bar 3 velika problema.

1) Tražiti da u vrijeme pandemije sigurnosne mjere donosi Hrvatski sabor, a ne neko izvršno tijelo, jest problematično sa stanovišta inherentnog ustavnog načela diobe vlasti, tj. sa stanovišta ustavnog identiteta. Može li zakonodavna vlast preuzeti inherentno izvršne ovlasti? I to još temeljem zakona, a ne temeljem Ustava RH. S jedne strane, jasno je da ne može zakon mijenjati diobu vlasti tj. ne može zakon oduzeti izvršne ovlasti. S druge strane, praktične strane, kako nešto što je u suštini operativna odluka može prijeći u nadležnost "spore" zakonodavne vlasti? Nastavno na to, "ide" drugi problem.

image

Konferencija za medije stranke Most na temu o raspisivanje referenduma

Damjan Tadić/Cropix

2) Je li predloženo zakonsko rješenje sadrži "novum"? Da li je Hrvatski sabor mogao i do sada promijeniti neku mjeru, da li je mogao intervenirati? Mogao je. S time što nije, dao je prešutnu suglasnost na sadržaj mjera. Uz to, ovlaštenje za donošenje mjera je usvojio sam Sabor, a Ustavni sud potvrdio kao valjanu pravnu osnovu. Osim toga, pod uvjetom da prođe ustavotvorni referendum, onda ionako IZVANREDNO ograničenje ljudskih prava "ide" putem 2/3 saborske većine...koja je dala ovlast Stožeru civilne zaštite već u proljeće 2020. Kružni argument. I redundantnost zakonodavnog referenduma jer je samorazumljivo prema prijedlogu za ustavotvorni referendum...koji je redundantan sam po sebi. Ali ok, hajde, neka.

3) Dolazimo na treći problem, a to je prijedlog različitog tretiranja pojedinih mjera koje su trenutno na snazi tj. posebno izdvajanje ove zadnje mjere (koja se odnosi na COVID potvrde i njihovu primjenu na državne dužnosnike, lokalnu samoupravu itd.). Nema nikakvog ustavnopravnog utemeljenja za različito tretiranje ove mjere u odnosu na sve ostale mjere. Očito da se cilja samo na tu mjeru, a ostalo je dekor.

Ukratko:

- ustavni referendum je čak i prihvatljiv, premda redundantan, a redundantnost sama po sebi može biti ustavnopravno neprihvatljiva

- zakonodavni referendum ima ozbiljne ustavnopravne probleme zbog kojih bi teško mogao proći test ustavnosti pred Ustavnim sudom RH.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. travanj 2024 01:11