ODLUKA

Ustavni sud odbio inicijativu 'Narod odlučuje' koja mu se obratila nezadovoljna zaključkom Sabora da nema uvjeta za referendum o izbornom zakonu

Zagreb, 190712.
Ustavni sud.
Sjednica povodom pokretanja postupka za ocjenu ustavnosti vise odredaba Zakona o kaznenom postupku (ZKP). Na slici: procelje zgrade s znakom Ustavnog suda.
Foto: Tomislav Kristo / CROPIX
Tomislav Kristo / CROPIX

Ustavni sud odbio je građansku inicijativu Narod odlučuje koja im se, nezadovoljna zaključkom Sabora iz veljače ove godine da se nisu ispunili uvjeti za raspisivanje referenduma o izmjeni izbornog zakonodavstva, obratila 17. lipnja ove godine i tražila njegovo poništavanje.

U svome zahtjevu tvrdili su kako je jedino Ustavni sud nadležan odlučivati o tome jesu li se ispunile pretpostavke za raspisivanje referenduma. - Hrvatski sabor ne može samostalno odlučivati da se ne raspiše referendum. Ako smatra da nisu zadovoljene pretpostavke za njegovo raspisivanje, Sabor je prethodno dužan pitati Ustavni sud, a sud je dužan odlučiti jesu li zadovoljene pretpostavke za raspisivanje referenduma - rekao je prilikom podnošenja zahtjeva Ustavnom sudu koordinator građanske inicijative "Narod odlučuje", Luka Mlinarić.

Sabor je, podsjetimo, sa 105 glasova ‘za’, dva suzdržana i 16 protiv, u veljači potvrdio zaključak Odbora za Ustav, Poslovnik i politički sustav da nisu ispunjene pretpostavke za raspisivanje dvaju državnih referenduma, onog o izmjeni izbornog sustava koji je inicirao Narod odlučuje i drugi koji je tražio poništavanje ratifikacije Istanbulske konvencije što je tražila inicijativa Istina o Istanbulskoj. Saborska većina odluku je obrazložila tvrdnjom kako je Sabor u srpnju 2018. godine pozvao Vladu da provjeri broj i vjerodostojnost potpisa birača i zakonitosti njihova prikupljanja, te da je Vlada dostavila izvješće iz kojeg proizlazi da ni za jedan zahtjev nije prikupljen dovoljan broj potpisa za raspisivanje državnog referenduma. Nakon proučavanja zahtjeva inicijative Narod odlučuje, ustavni suci su ga odbacili, a za to su istaknuli tri ključna razloga.

Prvi se odnosi na činjenicu da zaključak Sabora nije drugi propis koji bi mogao biti podložan ocjeni ustavnosti i zakonitosti. Nadalje, Ustavni sud u odnosu na svoju ovlast u kontroli ustavnosti i zakonitosti državnog referenduma podsjeća na članak 88. Ustavnog zakona koji to propisije i kaže da "političke stranke, kandidati, najmanje 100 birača ili najmanje 5 posto birača izborne jedinice u kojoj se provode izbori, ovlašteni su tijekom izbora, odnosno najkasnije do isteka roka od 30 dana od dana objavljivanja rezultata izbora, zatražiti od Ustavnog suda da u izvršavanju nadzora nad ustavnošću i zakonitošću izbora poduzima odgovarajuće mjere ako se te aktivnosti provode suprotno Ustavu i zakonu".

Ustavni suci dalje kažu da je Sabor osporavani zaključak donio 15. veljače ove godine, a inicijativa Narod odlučuje se Ustavnom sudu obratila tek 17. lipnja iz čega proizlazi da su debelo prekoračili rokove. Treći razlog zbog kojeg su ustavni suci odbacili njihov zahtjev je što nisu naveli dokaze i argumente koji bi zahtjevali promjenu prakse Ustavnog suda.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo