PREMETAČINA TRAJE VEĆ TRI DANA

VELIKA ISTRAGA U UKRAJINI Istražitelji ušli u tvrtku koja je radila remont hrvatskih vojnih aviona

Varazdin, 110709.
Na varazdinskom se aerodromu danas i sutra odrzava medjunarodni aeromiting kojeg organizira Aeroklub Varazdin. Kroz ukupno 33 letjelice bit ce predstavljen kompletan zrakoplovni program, od borbenih aviona preko sportske do turisticke avijacije.
Na slici: Let Miga 21 iz HRZ-a.
Foto: Andrej Svoger / CROPIX
Andrej Švoger / CROPIX

Ukrajinsko državno odvjetništvo već tri dana provodi veliku istragu u zavodu Ukrspecexport u Odesi, a pod istragom je i remont 12 hrvatskih MiG-ova te su istražitelji u zavodu pokupili svu dokumentaciju vezanu i uz taj posao.

“Istraga se provodi zbog sumnji da su vodeći ljudi zavoda krivotvorili remontnu dokumentaciju i tehniku. Također se sumnja u korupciju i mnoge druge nazakonite radnje vezane uz djelatnost poduzeća”, rekao je novinarima Oleksandar Žirnosenko, predstavnik državnog odvjetništva u Odesi.

Prema pisanju ukrajinskih medija, istražitelji su u zavod ušli zbog informacija da su u zavodu krivotvorili i dokumentaciju i tehniku. Pritom su u hangaru zavoda pronašli jedan borbeni avion MiG 21 oružanih snaga Angole, za koji se tvrdilo da je nestao. Angola je s Ukrspecexportom remont svojih MiG-ova ugovorila 2010. godine, a predstavnik tužiteljstva u Odesi rekao je da je avion nakon remonta “otpravljen izvan granica Ukrajine”, ali ne u Angolu. Ukrajinski mediji spominju da su falsificirane fakture i lažirani računi za taj remont.

Trodnevna premetačina

Prema dostupnim informacijama, sumnja se da je Angoli isporučen drugi avion, a ne onaj koji im je poslan na remont. U premetačini ureda osim velike količine dokumentacije pronađen je i jedan ukradeni pištolj s prigušivačem i pripadajućim streljivom. Ova istraga ukrajinskih službi mogla bi napokon rasvijetliti priču o remontu hrvatskih MiG-ova u Ukrajini.

Naime, dosadašnja istraga u Hrvatskoj, koju provode Vojna policija i Državno odvjetništvo, nedvojbeno je utvrdila da je zastupnik ukrajinskog zavoda u Hrvatskoj članu MORH-ova povjerenstva, koje je odabralo koji će zavod dobiti posao remonta, dao mito. Sudski proces je u tijeku. Osim toga, istražitelji Vojne policije dosad su uz pomoć Bugarske utvrdili kako je ukrajinska strana falsificirala dokumentaciju za četiri avionska trupa i da su trupovi oko pet godina stariji nego što piše u popratnoj dokumentaciji.

Kako bi se prikrila malverzacija na trupovima i ostalim dijelovima, “prekucani” su serijski brojevi i dodani novi. Hrvatska je u ukrajinski zavod poslala svojih sedam aviona na remont. S obzirom na slučaj angolskog MiG-a koji je zamijenjen, sada se otvara pitanje je li isto učinjeno i s hrvatskim te je li samo dio ili su svi zamijenjeni. Sumnju u takvu mogućnost otvorio je zaključak bugarskih istražitelja, koji su utvrdili da četiri avionska trupa, koja je ukrajinski zavod Ukrspecexport ugradio u MiG-ove 21 i kao remontirane ih prodao ih Hrvatskoj, nemaju resurse za još 850 sati naleta, na koliko su deklarirani po ukrajinskoj dokumentaciji, već samo za od 100 do 200 sati.

Bugarska je strana, naime, potvrdila da je riječ o trupovima aviona koje je koristila bugarska vojska do 1998. godine, kada ih je prestala koristiti, a tri godine kasnije tamošnja ih je vojska otpisala. Sada je i službeno potvrđeno da su resursi na četiri trupa, odnosno zmaja, pri samom kraju i da ne odgovaraju specifikacijama koje je ukrajinska strana navela u dokumentaciji.

Sporni motori

Također je utvrđeno da su motori u dva od pet kupljenih aviona nepoznatog porijekla. Naime, serijski brojevi na motorima ne odgovaraju brojevima koji su navedeni u popratnoj dokumentaciji koju je ukrajinski zavod Ukrspecexport predao Ministarstvu obrane. Uz to, dokumentacija ne odgovara ni ugrađenim krilima koja su porijeklom iz Alžira.

Hrvatska je od Ukrajine kupila pet MiG-ova 21 koji su nakon otkrića o loše izvedenom remontu prizemljeni. Posljedice tako napravljenog remonta su već poznate. Ratno zrakoplovstvo u pravilu ima na raspolaganju četiri aviona, kvarovi su konstantni, a pilotima se motori sve češće gase u zraku. Sada je na ukrajinskim istražiteljima koji su izuzeli svu dokumentaciju da utvrde jesu li remonti doista krivotvoreni. Rezultati te istrage iznimno su važni jer bi to Hrvatskoj mogla biti podloga da od Ukrajine traži povrat 132,9 milijuna kuna, koliko je plaćeno pet “novih” MiG-ova i remont njih dvanaest.

Nastavljena suradnja

I dok traje suđenje zastupniku ukrajinskog zavoda u Hrvatskoj te istrage u Hrvatskoj i Odesi, Ministarstvo obrane i nadalje aktivno surađuje s tvrtkom Aeropartner, zastupnikom Ukrspecexporta. Naime, upravo su u srijedu u MORH-u vođeni pregovori s Aeropartnerom oko nabave dijelova za MiG-ove po ugovoru koji je sklopljen prije podizanja optužnice protiv Ivice Josipovića, vlasnika Aeropartnera.

Osim toga, Ministarstvo obrane je mjesec dana nakon otvaranja istrage za davanje mita s Josipovićem i njegovom tvrtkom Aeropartner sklopilo ugovor o remontu triju motora za MiG 21. Ugovor je vrijedan tri milijuna kuna. Zasad nema informacija o realizaciji tog ugovora.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo