NOVI RAT NA TRŽIŠTU

VELIKA USPOREDBA Naručili smo taksije iz svih servisa na istoj relaciji, evo koji nam je ispao najjeftiniji

Hanza Media

Sredinom svibnja, prije liberalizacije tržišta, registrirano je bilo čak 40 posto manje vozila i 25 posto manje prijevoznika s licencom nego što ih je danas

Uber je u Hrvatskoj jučer i službeno dobio konkurenciju u Taxifyu, kompaniji s europskim i kineskim investitorima koji se predstavljaju brzorastućom platformom za naručivanje prijevoza taksijem.

Taksisti koji koriste aplikaciju Taxify počeli su voziti po metropoli, a prema nekim informacijama, prvog se dana rada na zagrebačkim ulicama našlo dvjestotinjak njihovih vozila, s time da kompanija i vozačima i korisnicima obećava veće naknade i bolju uslugu.

Novi igrači

Time je lovac praktički postao lovina - jer upravo je zahvaljujući Uberu tržište liberalizirano, što je njegovoj konkurenciji omogućilo da se pojavi i u Hrvatskoj. Taxify nije jedini koji se nedavno pojavio u Zagrebu, odnosno ušao na hrvatsko tržište. Prije nekoliko dana na cestama su se pojavila i vozila s oznakom Ride2, tvrtke kćeri mlade rent-a-car tvrtke Ridecar.

Ipak, s ulaskom novih igrača na hrvatsko taksi tržište, koji je omogućen liberalizacijom tržišta novim Zakonom o cestovnom prijevozu, cijene usluge neće pojeftiniti, nego će se priča pretvoriti u bespoštednu borbu za vozače.

Na hrvatskom je tržištu trenutno 3819 licenciranih autotaksi prijevoznika te ukupno 5993 prijavljena vozila. Prema nekim procjenama, više od polovice ih je u Zagrebu. Sredinom svibnja, prije liberalizacije, registriran je bio 3151 prijevoznik i 4322 vozila, odnosno čak 40 posto manje vozila i 25 posto manje prijevoznika s licencom. Naši sugovornici smatraju da će se to u sljedećih nekoliko mjeseci pročistiti.

 

Sretni korisnici

Naime, 1. prosinca istječe šest mjeseci prilagodbe na nove zakonske odredbe te se očekuje da će već 2. prosinca na teren izaći brojni inspektori Ministarstva prometa koji bi trebali rigorozno kažnjavati sve one koji se ne pridržavaju zakonskih odredbi.

Kako bi se zaključilo da je borba za vozače u punom jeku, dovoljno je pogledati ponudu Taxifya koji svojim vozačima trenutno nudi niže cijene korištenja platforme, kao i mogućnost da istodobno rade za konkurenciju.

Primjerice, od 100 kuna prihoda vozača, 15 posto, odnosno 15 kuna, ide Taxifyu. Uber vozačima koji koriste njegovu aplikaciju sada uzima 25 posto, dakle u ovom slučaju 25 kuna.

- Vozači mogu očekivati 10 posto veću zaradu u odnosu na konkurenciju. Naša je kompanija oduvijek fokusirana na to da vozačima pruži veći prihod po vožnji jer čvrsto vjerujemo da samo sretni vozači znače i sretne korisnike prijevoza - poručio je jučer, između ostalog, Daniel Tutić, predstavnik Taxifya u Hrvatskoj. Usto svim korisnicima koji vožnju plate karticom nude popust od 50 posto. Koliko će dugo taj popust biti na snazi, nisu nam znali reći.

Dolazak konkurencije

Na Taxifyev ulazak na hrvatsko tržište Uber je reagirao poskupljenjem u stavci koja se odnosi na vrijeme vožnje - donedavno 60 lipa po minuti, sada se naplaćuje 1,2 kune po minuti. To vrijedi za vožnje u vrijeme prometnih gužvi. Uz taj parametar, start vožnje na aplikaciji Uber stoji 6 kuna, a svaki se kilometar naplaćuje 3,6 kuna.

 

Stopostotno poskupljenje vremena vožnje Uberovim vozačima omogućuje da udvostruče prihod. Naime, ako su dosad na toj stavci ostvarivali 500 kuna, od sada će imati 1000 kuna prihoda od nje.

U Taxifyu se, pak, osim smanjenom provizijom, hvale i mogućnošću da vozači s njihove platforme rade i za druge taksi-službe, pa čak i za Uber.

- Platforma ne uvjetuje ekskluzivnost svojim vozačima partnerima - poručuju iz Taxifya.

U Uberu na ovakvu ponudu konkurencije, dojam je, gledaju s podsmijehom. Naime, od samog ulaska na hrvatsko tržište Uber je taksistima koji su radili za druge taksi-službe nudio da preuzmu njegovu aplikaciju te rade i za njega. Kako su nam jučer iz Ubera potvrdili, pozdravljaju dolazak konkurencije.

- Pozdravljamo konkurenciju, koje je sa svakim danom sve više, jer je dobra i za tržište i za korisnike. Ponosni smo što smo našim radom pridonijeli tome da Hrvatska ima jedan od najinovativnijih propisa o mobilnosti u Europi. Na našoj je platformi danas više od 4000 vozača, a svi koji naručuju Uber, znaju da je to najpouzdaniji i najpovoljniji način kretanja u Hrvatskoj. Nastavit ćemo unapređivati usluge za naše kupce i naše vozače - rekli su nam u Uberu.

Ulazak novih kompanija, prema dostupnim informacijama, neće značajnije promijeniti odnose na hrvatskom tržištu prijevoza taksijem.

- Posla ima za sve, a jedini i glavni kriterij za krajnjeg korisnika je cijena usluge, koja je sada, nakon posljednjeg Uberova poskupljena, tu negdje kod svih pružatelja usluge. Taxify je na razini cijene usluge koju je Uber nudio prije ovog posljednjeg poskupljenja, stoga o daljnjem pojeftinjenju usluga nema govora jer za to nema ni prostora - kaže nam dobar poznavatelj odnosa na tom tržištu, kojem su najave o upola nižim cijenama Taxifya naprosto smiješne.

Vrbovanje

Prema njegovim riječima, Taxify će najveću borbu voditi upravo s Uberom jer posluje na istoj platformi i ima sličan poslovni model. Stoga se očekuje da se borba više neće voditi toliko oko cijene koliko oko vozača.

- Već neko vrijeme na tržištu je očajna potraga za vozačima. Taksi-tvrtke vrbuju vozače, nude im po nekoliko stotina kuna više samo da prijeđu k njima - tvrdi nam naš sugovornik.

Prema riječima naših sugovornika, jedan od većih suvlasnika Taxifya je kineska tvrtka Didi Chuxing, od koje je i potekla ideja da Taxify treba ući na tržišta europskih zemalja te mekšim pristupom vozačima uzeti tržište Uberu.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo