VLADIN ZRAKOPLOV KOJI ŽIVOT ZNAČI

‘Zovu nas usred noći. Dođemo u pidžami i odletimo u Njemačku, na Baltik ili do Grčke’

Priču koju je stidljivo počeo još predsjednik Tuđman prije godinu dana formalizirala je premijerka Kosor. Vladin se Challenger danas uvelike koristi u humanitarne svrhe
Velika Gorica, 270111.Pleso.Prica s pilotima vladinog zrakoplova koji obavljaju i hitne prijevoze bolesnika i ljudskih organa. S tom akcijom krenulo se prije nesto vise od godinu dana na inicijativu premijerke Kosor obzirom da vladin avion ima posebne benficije i najbolji je izbor za brze intervencije jer je uvijek spreman. Na slici dio posade, kapetan i instruktor leta Damir Brdek i mladji kapetan i pilot Ivan Klanac.Foto: Nina Djurdjevic / CROPIX
 Nina Djurdjevic / CROPIX

ZAGREB - Niska je temperatura na zagrebačkom Plesu, mraz i inje uhvatili se za susjednu ledinu. Unatoč tome, na porti B, kojom se dolazi do hangara u kojem je parkiran (trenutno jedini) Vladin zrakoplov Challenger CL 604, podulja je procedura : “Izađite iz vozila, sva vrata neka ostanu otvorena, prtljažnik također, dajte osobne iskaznice, torbe i oprema van, svi i sve pod skener”, slijedi pregled vozila s onom napravom za eksploziv, nekoliko telefonskih poziva (“Došli su, kamo s njima”) i konačno propusnice.

Prilazimo hangaru koji se ni po čemu ne razlikuje od ostalih hangara na svijetu. Challenger od 22 tone stoji parkiran pred bezličnim kontejnerom u kojem su uredi Vladine zrakoplovne direkcije.

Četveročlana posada - kapetan i instruktor leta Damir Brdek, mlađi kapetan i pilot Ivan Klanac, voditelj tehnike i inženjer letač Željko Puh i domaćica zrakoplova Željka Tomorad - čekaju nas u sobi za primanje gostiju. Početak je obećavajući: “Ne smijete slikati hangar. Ne smijete slikati zrakoplov izvana ni iznutra.”

Spartansko uređenje

- To je taj luskuz o kojem se razglaba, pogledajte kako je spartanski uređeno. Minimum pristojnosti - govori Brdek dok nam pokazuje urede u kontejneru. - No, ne možete fotografirati.

Direkcija za korištenje službenih zrakoplova , koja je godinama u javnosti sinonim za rasipništvo, osnovana je još 1948. godine kao avionska služba Izvršnog vijeća Sabora nekadašnje Socijalističke Republike Hrvatske. U samostalnoj Hrvatskoj, između 1997. i 2000. godine, Direkcija je imala četiri zrakoplova i tridesetak zaposlenih. Onda je počelo osipanje.

Štednja je prioritet

- Razlozi su političke prirode, u što ne ulazim. Ali, želim naglasiti da su se kolege piloti koji više ne rade s nama odlično snašli. Svi oni su vrhunski profesionalci i danas voze Schumachera, Bergera, Swarowskog, kraljeve i prinčeve - ne krije ponos njihov nekadašnji kapetan.

U smanjenom opsegu, kaže Brdek, djeluju posljednjih pet godina. Štednja je, tvrdi, postala prioritet. Spomenuta posada aviona, rezervna četveročlana posada i tim na zemlji (inženjerke navigacije Gordana Kovačić i Marijana Petras te Mihaela Robić, administracija i financije) sada pripadaju u jednu od manjih Vladinih službi, kaže.

Sjeli smo na bijele kožne fotelje. Sljedećih sat vremena govorio je samo kapetan Brdek. Takva su pravila. Kada mu je nekoliko puta zazvonio mobitel te se morao udaljiti, novinarska je znatiželja spontano postavila pitanje “kapetanu mlađem” Klancu i stjuardesi Željki.

- Sve pitajte kapetana Brdeka - rekao je kapetan mlađi.

- Sve pitajte kapetana Brdeka - rekla je stjuardesa.

Tuđmanova odluka

Štednja, međutim, nije jedina novost koju je Direkcija dobila kao zadatak, pohvalio se Brdek sjedajući u naslonjač. Odnedavno su, uz prijevoz dužnosnika, počeli prevoziti građane kojima je zdravlje ugroženo i ljudske organe za transplataciju . Tu je priču sramežljivo načeo pokojni Tuđman.

- Devedesetih su se vodili pregovori u Ljubljani. U jednom trenutku javljaju nam da je hitno potreban prijevoz srca iz Splita za anonimnu osobu u Zagrebu. Usred rata. Predsjednik Tuđman kratko je rekao: ‘U Split po srce. Odvezite ga u Zagreb i vratite se po nas u Ljubljanu’ - prisjeća se Brdek.

To, međutim, nastavlja kapetan, nije ostala praksa. Sve do prije godinu dana, kada je, kako kaže, “na inicijativu premijerke Kosor složen SOP - Standardna operativna procedura - to jest raspored kada će zrakoplov služiti za humanitarne i medicinske letove”.

ČLANAK U CIJELOSTI PROČITAJTE U TISKANOM IZDANJU JUTARNJEG LISTA

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. svibanj 2024 20:54