VI. OSNOVNA ŠKOLA VARAŽDIN

PRVA HRVATSKA ŠKOLA S NOVIM KONCEPTOM NASTAVE Učenici će imati i jesenske i proljetne praznike, ukidaju im polugodišta, tjedno će imati 3-4 predmeta

Željko Hajdinjak / CROPIX

 

Obrazovni sustav tradicionalno se smatra tromim i teško podložnim naglim promjenama, no primjer VI. osnovne škole Varaždin pokazuje da su veće promjene, uz dobru pripremu, ipak moguće.

Ta škola sa 800 učenika i 60-ak nastavnika od jeseni jedina u Hrvatskoj napušta koncept podjele školske godine na dva polugodišta. Umjesto toga uvode četiri obrazovna razdoblja, a nakon svakoga će učenike dočekati odmor.

Dok se učenici u Hrvatskoj tradicionalno odmaraju tijekom proljetnih, zimskih i ljetnih praznika, za đake VI. osnovne od nove školske godine uvodi se dodatan - jesenski odmor, kao i kratak predah od škole u drugoj polovici ožujka.

Odobrenje ministarstva

Nastava za sve učenike od prvog do osmog razreda bit će organizirana u četiri bloka: prvi od 3. rujna do 26. listopada (39 radnih dana), drugi od 5. studenoga do 21. prosinca (35 dana), treći od 14. siječnja do 21. ožujka (49 dana) i četvrti od 25. ožujka do 14. lipnja (52 radna dana). To znači da se učenici odmaraju prvi put devet dana tijekom jesenskog odmora od 27. listopada do 2. studenoga, drugi put su na zimskom odmoru od 24. prosinca do 11. siječnja, treći put na proljetnim praznicima od 18. do 26. travnja. Nakon završetka nastave kreću na jednako duge ljetne praznike kao i ostali školarci, pri čemu nakon trećeg obrazovnog razdoblja dobivaju još jedan mali predah, s obzirom da je škola proglasila 22. ožujka nenastavnim danom. Budući da je riječ o petku, taj predah daje im tri slobodna dana od škole.

- U našem sustavu nastavna godina mora imati minimalno 175 dana. Iduće školske godine nastava traje 180 dana, što znači da imamo mogućnost koristiti pet nenastavnih dana. Neke škole to koriste za proslave dana škole ili slično, no mi smo te dane spojili i iskoristili za uvođenje novine, jesenskog odmora. Na taj način nakon svakog obrazovnog razdoblja učenici imaju odmor. To nam se čini zgodno jer je bolje imati više kraćih odmora nego manje pretjerano dugih. Osnovni nam je cilj bio rasteretiti učenike - kaže ravnatelj Mario Stančić.

Da bi napustila koncept dva polugodišta, škola je morala zatražiti odobrenje Ministarstva obrazovanja. S obzirom da je riječ o jednoj od 74 škole koje od jeseni ulaze u eksperimentalnu fazu reforme, iskoristili su mogućnost prema kojoj škole koje provode eksperimentalni program mogu odstupiti od rokova propisanog školskog kalendara. Ispalo je da su jedini to iskoristili.

Odobrenje Ministarstva dobili su za još jednu novinu kojom će smanjiti opterećenje učenika brojem predmeta. Budući da je u višim razredima osnovne škole popriličan broj predmeta, uvode novu organizaciju nastave s predmetima u blokovima. Primjerice, učenici petih razreda u prvom i trećem obrazovnom razdoblju imat će geografiju, likovnu kulturu, glazbeni i informatiku, ali ne i prirodu, tehničku kulturu i povijest koje će obrađivati u drugom i četvrtom razdoblju. Time im se, ovisno o kojem tjednu, smanjuje opterećenost za tri ili četiri predmeta. Blok-nastavu uvode od 4. razreda, s time da će zasad učenici 6. i 7. imati nastavu bez blokova.

Eksperiment

Za učenike prva tri razreda škola će organizirati projektne dane u kojima će djeca imati priliku intenzivno raditi na pojedinom nastavnom predmetu. Dio učenika četvrtih razreda u 1. i 3. bloku nastave imat će glazbeni, ali ne i likovni, koji odrađuju u druga dva bloka kad nemaju glazbeni.

- U 8. razredu u dva neparna bloka učenici će imati likovni, glazbeni, informatiku, geografiju i biologiju, a u parnim blokovima tehnički, fiziku, povijest i kemiju. To znači da će osmaši u dva obrazovna razdoblja imati pet predmeta manje, odnosno druga dva četiri predmeta manje - objašnjava Mario Stančić.

Škola će nakon provedbe eksperimenta provesti testiranje roditelja i učenika kako bi provjerila jesu li zadovoljni.

- Na kraju ćemo vidjeti je li eksperiment uspješan. Iskreno se nadam da jest, jer se čini da je riječ o boljoj organizaciji nastave - kaže Stančić, učitelj informatike, koji je prije zapošljavanja u školstvu radio kao projektant informatičkih sustava u privredi.

Inače, ovo nije prva novost koju uvode u školu. Prije nekoliko godina jedini su u Hrvatskoj, kaže ravnatelj, uveli od prvoga razreda osnovne kemiju, tehničku kulturu i fiziku kao izvannastavne aktivnosti. Zanimljivost te promjene jest što je u praksi, na pokusima primjerenim uzrastu djece, zajedno provode učitelji razredne i predmetne nastave. Realizirali su i zahtjev učenika da se kemija uvede i u 5. i 6. razred, a sve skupa rezultiralo je podizanjem razine natjecanja njihovih učenika za najmanje 50 posto. Lani je 89 učenika VI. Osnovne škole Varaždin nastupilo na državnim natjecanjima iz 11 područja, a dva su učenika bila državni prvaci iz matematike i biologije.

Učenje kroz igru

- Naša je primarna zadaća izvrsnost u odnosu prema učenicima. Želimo da se njihov glas čuje, a prijedlozi uvažavaju. Iz tog smo razloga promijenili odnos prema nastavi iz predavačke u istraživačku, organiziramo suradničko učenje i učenje kroz igru. I da, uveli smo jednom na tjedan dva školska sata za ‘čaj s ravnateljem’.

Ponudim im čaj i kekse, razgovaramo i raspravljamo o čemu god žele - kaže ravnatelj škole u čijem su školskom kurikulumu nove aktivnosti: mali znanstvenici, tehničari, informatičari, astronomska grupa, fotografska, novinarska i na engleskom i njemačkom, šah, domaćinstvo, orijentacijsko trčanje, tjedna radioemisija Mojih 6 minuta i još mnogo toga.

Izdvajamo