ISKUSTVA

VEDRANA PRIBIČEVIĆ, PREDAVAČICA MAKROEKONOMIJE SA ZŠEM-a 'Kod ispita student mora staviti kameru tako da vidimo njega i njegov stol, to je dovoljno'

 
 CROPIX

Zagrebačkoj školi ekonomije i menadžmenta od 2002. godine koriste razne alate za učenje na daljinu i već su ih nekoliko promijenili. Isprva je to bio WebCT, pa nakon toga Blackboard, a na kraju su se vratili na Carnetov Loomen, govori nam makroekonomistica Vedrana Pribičević.

I prije ove iznimne situacije s koronavirusom, svaki predmet ima otvoren svoj tečaj, gdje profesori postavljaju sve materijale potrebne za svladavanje kolegija: predavanja, prezentacije, skripte, članke i riješene vježbe. Tečaj dopušta i direktno komuniciranje naspram studenata putem obavijesti, diskusija, ali i mogućnost da studentima zadate testove, kvizove i ankete.

Skype prije karantene

"Prije karantene ponekad smo koristili Skype za obranu završnih i diplomskih radova, posebice ako su studenti imali mentore s partnerskih sveučilišta ili su pak za vrijeme obrane rada već radili u inozemstvu. Obavijest o tome da postoji mogućnost da posve prijeđemo na online oblik studiranja došla nam je još početkom siječnja jer su naša partnerska sveučilišta u Kini već počela slati obavijesti o tome da će prijeći na online nastavu. Svi su predavači dobili naputak da isprobaju više raznih platformi te razmijene iskustva", priča Pribičević.

Objašnjava nam da online sustav nisu samo online predavanja. Njih je, kaže, uz današnje tehnologije najlakše tehnički izvesti. ZŠEM već skoro 20 godina kontinuirano investira u razvoj online tečajeva na raznim platformama.

- Kvaliteta vašeg online tečaja svake godine ocjenjuju profesori u IT departmentu zaduženi za učenje na daljinu. To je, uz studentske ankete, integralni dio ocjene vas kao profesora, koji služi ne samo kao povratna informacija vama i školi nego vam nosi i dodatne benefite poput plaćenih edukacija, konferencija... Na online predavanja u potpunosti smo prešli tjedan dana prije zatvaranja škola i fakulteta, a za taj, finalni korak pripremali smo se tri mjeseca. Sada je 100 posto kolegija pokriveno online predavanjima - govori nam makroekonomistica.

Zagreb, 280420.
Lascinski Borovec.
Vedrana Pribicevic, profesorica na Zagrebackoj skoli ekonomije i menadzmenta. 
Foto: Marko Todorov / CROPIX
CROPIX

Za videokonferencije koriste Zoom jer je video najbrži i ima najmanje smetnji. Za asinkrono učenje, odnosno snimanje predavanja, koriste alat Loom, iako i Zoom nudi opciju snimanja predavanja, koje onda kasnije uploadaju onima koji zbog nekog razloga nisu mogli sudjelovati u live streamu.

- Zoom ima i još jednu korisnu opciju osim mogućnosti da podijelite zaslon svojeg računala s ostalim sudionicima, a to je mogućnost da sudionike podijelite u grupe i pošaljete u odvojene virtualne sobe, što je posebne korisno ako s njima na nastavi radite studiju slučaja - objašnjava nam.

Najveći izazov

Zagreb, 280420.
Lascinski Borovec.
Vedrana Pribicevic, profesorica na Zagrebackoj skoli ekonomije i menadzmenta. 
Foto: Marko Todorov / CROPIX
CROPIX

S najvećim su se izazovom susreli njezini kolege sa smjera poslovne matematike jer nikako nisu uspjeli naći dobro rješenje za virtualnu ploču po kojoj je moguće uredno pisati. To su riješili kombinacijom virtualne ploče, laptopima s ekranima na dodir i posebnim olovkama za pisanje po njima.

Više od 90 posto predavanja na ZŠEM-u odvija se uživo, a ostatak se snima i postavlja na Loomen. Neki profesori kombiniraju ta dva načina, ovisno o gradivu i drugim obvezama na kolegiju.

- Kolegica s kolegija Poslovne financije 1 i 2 ima koncept 'obrnute učionice', što znači da studenti trebaju pogledati online predavanje prije nego što pristupe nastavi uživo. Tako se faktografija obrađuje u nasnimljenim materijalima, a vrijeme na nastavi se koristi za integraciju znanja. To je pogodno za predmete kao što su financije i računovodstvo, jer profesor tako može potrošiti vrijeme na analizu zanimljivih slučajeva umjesto da studentima objašnjava što je koja stavka u bilanci - govori Pribičević.

Što se tiče ispitivanja, kolokvije i ispite provode preko Loomena pojedinog kolegija, gdje sustav dopušta da kreiraju ispite i kolokvije tako da su složeni nasumičnim izborom. Naime, moguće je napraviti banku pitanja s određenim kategorijama iz kojih se nasumično slaže forma ispita ili kolokvija. Moguće je staviti pitalice, esejska pitanja, brojčana pitanja i zadatke... mogućnosti su neograničene.

Ako kolokvij iz ekonomije za manadžere ima, primjerice, 100 bodova, mogu alocirati, recimo, 30 bodova na pitalice, 30 bodova na esejska pitanja i 40 bodova na zadatke. Tada sustav automatski generira test za svakog pojedinačnog studenta po tim uputama, povlačeći isti broj pitanja iz lekcija obuhvaćenih kolokvijem. Kako baza pitanja ima više stotina različitih pitanja, to je gotovo kao da svaki student dobije vlastiti test.

Prepisivanja nema

Pribičević objašnjava da prepisivanje i varanje nije moguće, niti to itko pokušava.

- Studenti se, dok pišu kolokvij, moraju spojiti na Zoom videokonferenciju i postaviti kameru tako da vidimo njih i radnu površinu. To je dovoljno da osiguramo da nitko ne prepisuje ni od koga. No, to im ne treba nikad posebno naglašavati ili im zbog toga prijetiti, oni dobro znaju da postoje sankcije i stoga ništa niti ne pokušavaju. Zauzeli smo više partnerski stav te smo im čak i dali malo više vremena na kolokvijima i ispitima kako bi mogli svoje zadatke fotografirati i priložiti kao odgovor na testu na Loomenu. Naravno, postoji i usmena provjera znanja preko Zooma. Tek tu se ne može varati jer se gradivo ispituje tako da pojedine možete dijelove povezati, dati primjere - objašnjava.

Dio trenutne online prakse, koja se pokazala kao uspješna, vjerojatno će zadržati i kad prođu naputci o distanciranju.

- Svakako će najviše koristi od toga imati i aktivni sportaši koji studiraju kod nas, a ne mogu, primjerice, zbog olimpijskih obaveza pohađati nastavu. Sigurno ćemo i studentima sugerirati da i dalje koriste Zoom za grupne radove ili projekte. Očekujemo i iskorak zakonodavca tako da se online nastava podrobnije regulira - kaže predavačica.

Na ZŠEM-u su već proveli anketu među studentima da vide čime su zadovoljni, a što bi moglo biti bolje i odmah su počeli implementirati poboljšanja koja smatraju razumnim i potrebnim.

Generalno su studenti zadovoljni izvedbom. Najviše im nedostaje socijalna komponenta - druženje - na koju su navikli.

- Glavni će izazov biti održati razinu elana među studentima jer ih je cijela ova situacija bacila u depresiju, pa i njih treba razumijeti. Zato smatramo da je bitno da svaki tjedan imaju online nastavu uživo, kako bi vidjeli svoje profesore i porazgovarali s njima te da bi se međusobno bodrili i oraspoložili - objašnjava Vedrana Pribičević.

Dodaje da su predavanja, bila ona u predavaonici ili online, onoliko dobra koliko je dobar predavač.

- Veliki sam pobornik online edukacije jer sam i sama odslušala mnoge tečajeve na Courseri, i to od najboljih profesora na svijetu, s vrhunskih sveučilišta. Ja bih ovako mogla nastaviti unedogled, no ljudi su socijalna bića i nedostaje im ta fizička prisutnost - kaže Vedrana i dodaje da su joj se prošli tjedan studenti čak žalili da im nedostaje.

- Prva me godina počela nagovarati da s njima igram League of Legends ili barem Fortnite, a grupica studenata treće godine želi da im se priključim u igranju Monopolyja online - zaključuje uz smijeh.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 01:28