GENETSKE MUTACIJE

Bogati klub iz Premier lige naručio DNK testove: Skupo plaćamo igrače i moramo znati hoće li često biti ozlijeđeni

Neimenovani klub iz engleske nogometne lige nedavno je proveo DNK testiranja na svojim igračima kako bi utvrdio koji je od njih skloniji ozljedama, donose britanski mediji.

Provedeni testovi uključili su DNK profil od (čak) stotinjak gena koji su povezani s povećanim rizikom od ozljeđivanja i boljom igrom na terenu. I dok takve informacije zasigurno pomažu klubovima da svoje skupo plaćene igrače poštede ozljeda, pojavila se bojazan da će slična testiranja uništiti igrače za koje se ispostavi da su genetski podložniji ozljedama.

Klub je naručio testiranje igrača nakon što su britanski znanstvenici u pionirskom istraživanju “uronili” u genetske mutacije koje su povezane s ozljedom tetiva, čestom kod nogometaša.

Marios Kambouris, vodeći molekularni genetičar i profesor na studiju medicine na američkom Yaleu, prve je testove izveo prošle godine, pri čemu nije znao imena klubova, kao ni identitet igrača. Samo je izjavio da “pojma nema o kojim je igračima riječ, ali je uočio neke odlične gene koji mogu razviti još bolje aerobno disanje, što bi igraču donijelo dodatnu izdržljivost na terenu”.

Znanstvenici su uzeli briseve iz usta igrača, te su (njihov) DNK stavili na biočip koji su obložili genetskim mutacijama na koje su ih testirali.

Potom su povezali mutantne gene igrača s onima na biočipu, što im je omogućilo da pod laserom iščitaju genetski profil nogometaša te da procijene rizik od ozljeda kod svakoga od njih.

U istraživanju je sudjelovao Nicola Maffulli, ortopedski kirurg na Londonskom sveučilištu koji je istraživao ulogu pojedinih gena pri učestaloj ozljedi tetiva.

Otkrio je da mutacije u genu kolagena COL5A1 vode do strukture (u obliku mašne) koja tetivu čini slabije povezanom i time podložnijom ozljedama.

Iako smatra da su provedeni testovi od velike koristi bogatim klubovima, profesor Maffulli jasno je upozorio da bi bilo jako “opasno i nepošteno djetetu koje voli nogomet reći da nikada neće uspjeti jer ima krivo posložene gene”.

24. travanj 2024 04:44