BRENDIRANJE BOSNE I HERCEGOVINE

BOŽO SKOKO PORUČIO SUSJEDIMA 'Iskoristite Papin dolazak, on je mega zvijezda'

Zemlja se može brendirati poput pića ili automobila. Imidž je bitan ne samo za turizam, nego i za izvoz i investicije
Pope Francis waves to the crowd as he arrives to lead a prayer at the statue of Virgin Mary during the annual feast of the Immaculate Conception at Piazza di Spagna (Spanish Steps) in Rome on December 8, 2013. AFP PHOTO / GABRIEL BOUYS
 AFP

Ljudi pamte neku državu ili grad po posljednjem velikom događaju u njegovoj prošlosti. Tako Hirošimu i Nagasaki i danas svi pamtimo po atomskim bombama. Bosna i Hercegovina bi zato trebala iskoristiti dolazak pape Franje 6. lipnja u Sarajevo kako bi u svijet poslala drugačiju, pozitivnu sliku o sebi, poručuje dr. Božo Skoko, stručnjak za brendiranje sa zagrebačkog Fakulteta političkih znanosti.

- Papa je svjetska mega zvijezda, oči cijelog svijeta bit će uperene u BiH. Međutim, rat je i dalje glavna asocijacija na BiH i ne trebamo misliti da ćemo to izbrisati u godinu dana - ističe Skoko. On se godinama bavi brendiranjem država, a doktorirao je na imidžu Hrvatske u državama bivše Jugoslavije.

Skoko je vodio višegodišnji projekt njemačke zaklade Friedrich Ebert u BiH, koji se bavio identitetom i imidžom BiH te mogućnostima brendiranja. Nakon nekoliko studija o tome kako se međusobno percipiraju tri naroda te kako vide budućnost BiH, na temelju tih istraživanja objavio je publikaciju “Strateške smjernice za brendiranje Bosne i Hercegovine”. Osim ispitivanja javnog mnijenja, u nju su uključeni rezultati anketiranja vodećih bosanskohercegovačkih stručnjaka iz turizma, marketinga, diplomacije i gospodarstva.

Pitali građane što žele

Države i gradovi se mogu brendirati poput pića ili automobila, i to ne samo radi turizma. Kad ne poznajete marku ni kvalitetu proizvoda koji kupujete, često je presudan imidž zemlje, podsjeća Skoko. Upravo zato je sve jači trend jačanja imidža država, kaže, što je posebno važno za zemlje koje žele povećati izvoz i privući strane investitore.

BiH je upravo krenula u proces brendiranja države: na osnovi netom objavljene studije u nizu gradova kreće javna rasprava, a nakon nje se može ići na konkretne poteze. Istraživanja javnog mnijenja radili su Millenium promocija i Ipsos Puls Sarajevo, a s rezultatima su upoznali stručnjake koje su odvojeno ispitali kako bi oni brendirali BiH. Državljane BiH iz sva tri naroda pitali su što oni vide kao najveće prednosti svoje zemlje, najveće znamenitosti i simbole preko kojih bi se trebali predstaviti svijetu.

Na pitanje kako bi on brendirao BiH s ciljem povećanja broja turista, Skoko na prvome mjestu ističe kulturološku raznolikost: BiH je najzapadnija točka Orijenta i najistočnija točka Zapada, s tragovima Austro-Ugarske Monarhije i daškom Mediterana.

Susret Istoka i Zapada

- Za ljude s Istoka ona je zanimljiva kao prva zemlja Zapada, a onima sa Zapada privlačan je orijentalni štih. To je adut koji nema nijedna druga zemlja. U ovoj se državi kao nigdje u Europi susreću kršćanstvo i islam, odnosno pravoslavni Istok i katolički Zapad, srednja Europa, Balkan i Mediteran, što se odrazilo na kulturu, mentalitet i način života. Vrijeme je da tu različitost i raznolikost, koja je dugo bila izvor konflikta, BiH preokrene u svoju korist - naglašava dr. Božo Skoko.

Na drugome je mjestu prirodna raznolikost, s brojnim prirodnim znamenitostima na malom prostoru, a na trećem način života - od gastronomskih specijaliteta do uživanja u trenutku. U vrijeme jurnjave i stresa usporenost i mogućnost uživanja postaju prava atrakcija.

Problem je što svaki narod u BiH smatra da se on sam treba reklamirati, no Skoko ističe da je baš ta raznolikost ključni adut Bosne i Hercegovine: uz pojedinačne identitete svakog naroda, sama BiH mora biti brend-kišobran, s elementima koje svi smatraju svojima.

- Upravo kao dio cjeline svi ti parcijalni identiteti snažnije dolaze do izražaja jer sama Bosna i Hercegovina ima najjači identitet - objašnjava Skoko koji je i konzultant Millenium promocije. Čak i ono što se smatra negativnim, može se preokrenuti u prednost: divljina, oporost, neuklapanje u pravila.

Istraživanja javnog mnijenja koje je zaklada Friedrich Ebert provodila posljednjih pet godina pokazala su da se smanjuje distanca između tri naroda te da EU postaje sve privlačnija. Skoko kaže da su prve reakcije odlične, a posebno je zadovoljan što su za brendiranje BiH velik interes pokazali poduzetnici.

Projekt čitave BiH

U organizaciji Vanjskotrgovinske komore BiH publikaciju je predstavio ključnim ljudima te zemlje na čelu s predsjedavajućim Predsjedništva BiH Mladenom Ivanićem. Na skupu su bili i menadžeri uspješnih tvrtki, poput Feala sa Širokog Brijega ili Bekto Precise iz Goražda, koji su pokazali da su svjesni važnosti dobrog brenda zemlje i za plasman svojih proizvoda u inozemstvo.

I sam proces brendiranja zamišljen je kao zajednički projekt cijele BiH u kojem bi kroz široku javnu raspravu sudjelovali svi koji su zainteresirani za brendiranje i koji će od njega imati koristi. Već i time, načinom rada, brendiranje je istodobno i politički projekt.

- Vrijeme je da se maknemo od onoga što nas dijeli i pronađemo ono što nam je zajedničko te na temelju toga gradimo novi imidž zemlje. Međutim, da bi proces brendiranja uspio, nije dovoljno ispričati samo lijepu priču i predstaviti se u drugačijem svjetlu. Treba promijeniti puno stvari, primjerice provesti reforme i pojačati kvalitetu, jer će se u suprotnome sve pretvoriti u propagandu kratkog daha, i to sam poručio političarima u Sarajevu - zaključuje dr. Božo Skoko.

Puno turista iz Hrvatske i Južne Koreje

Bosna i Hercegovina posljednjih nekoliko godina doživljava pravi turistički bum, iako je to još uvijek premalo u odnosu na potencijale. Prema podacima Federalnog zavoda za statistiku, u 2013. je broj turista u federalnoj polovici zemlje iznosio 577.077 ili 16,5 posto više nego 2012., a ove se godine očekuje da bi mogao premašiti milijun. U veljači ove godine broj turista je bio za 26,5 posto veći nego godinu dana ranije, a u siječnju je bio veći za 21,4 posto.

Trend se nastavlja - u ožujku 2015. Sarajevo je posjetilo 21.013 turista, što je za 8,8 posto više u odnosu na ožujak prošle godine, a i broj noćenja je veći za 9,3 posto.

Čak 75,9 posto čine strani turisti, i to najviše iz Hrvatske (25,4 posto), Turske (8,9), Srbije (8,6), Slovenije (5,6) i Južne Koreje (5,2).

Papa u Sarajevu govori mladima

Papa Franjo dolazi u Sarajevo 6. lipnja, samo na jedan dan. To će biti njegovo sedmo međunarodno putovanje u dvije godine pontifikata.

Kako je sarajevski organizacijski odbor za doček Svetog Oca najavio, u 7.30 Papa će poletjeti iz Rima, a u 9 se očekuje slijetanje zrakoplova u sarajevskoj zračnoj luci. Pola sata kasnije pred zgradom Predsjedništva BiH u centru Sarajeva bit će održana ceremonija dobrodošlice. Potom će se Papa sastati s tročlanim Predsjedništvom BiH i drugim liderima Bosne i Hercegovine.

Svetu misu održat će u 11 sati na stadionu Koševo na koji stane oko 30.000 ljudi. Oko 16.20 će se u sarajevskoj katedrali obratiti svećenicima, redovnicama i redovnicima. U 17.30 će se u zgradi Franjevačkog međunarodnog studentskog centra na Grbavici održati ekumenski međureligijski susret. Na kraju je predviđen susret s mladima u Nadbiskupskom centru za pastoral mladih “Ivan Pavao II”.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
12. lipanj 2024 10:01