EMBARGO NA CRNO ZLATO

Ekonomski udar na Putina zatresti će i Europu, a ‘Dan D‘ očekuje se 5. veljače: ‘To će biti test!‘

Od ponedjeljka će biti zabranjen pomorski uvoz ruske nafte u Europsku uniju

Ruski naftni tankeri i Vladimir Putin

 /Russian Look Ltd./Alamy/Alamy/Profimedia/ Profimedia

Ograničenje cijene ruske nafte na 60 dolara po barelu neće momentalno naštetiti ruskoj ekonomiji, ali će dati zapadnim zemljama prostora da analiziraju učinkovitost provedbe ograničenja. Države članice EU, skupina G7 i Australija postavile su gornju cijenu ruske sirove nafte, kojom trguju tvrtke koje isporučuju naftu morem u treće zemlje, na 60 dolara po barelu.

Cilj je potaknuti protok ruske nafte na globalna tržišta, posebno u one zemlje koje su već osjetile znatna povećanja energenata te reducirati Rusiji prihode za ratovanje. Riječ je o potezu za koji pojedini analitičari smatraju da neće pretjerano naštetiti ruskoj ekonomiji.

- Ograničenje od 60 dolara neće imati veliki utjecaj na ruske financije. To će gotovo proći nezapaženo - rekla je za AP Simone Tagliapietra, stručnjakinja za energetsku politiku u briselskom think-tanku Bruegel. Rusija, naime, već prodaje naftu po sličnim cijenama na azijskim tržištima. Veliki kupci, poput Kine i Indije, licitiraju za rusku sirovu naftu Urals, za oko 25 dolara niže cijene od onih nafte Brent koja se crpi iz Sjevernog mora.

image

Joe Biden

Saul Loeb/Afp

Od ponedjeljka će biti zabranjen pomorski uvoz ruske nafte u EU, kao i europske usluge osiguranja i prijevoza brodova koji prevoze rusku naftu bilo gdje u svijetu. Budući da je većina svjetskih usluga pomorskog prijevoza u Europi, zabrana će vrijediti za gotovo sve tankere diljem svijeta. Sankcije EU izuzimaju uvoz isporučen preko ruskog naftovoda Družba u određene zemlje u srednjoj Europi bez izlaza na more, što je ustupak Mađarskoj i Putinovu savezniku Viktoru Orbanu.

Prošlog je tjedna Rusija predstavila novu uredbu u kojoj navodi da neće prodavati naftu onim zemljama koje sudjeluju u ograničenju i neće potpisivati ugovore koji spominju ograničenje cijena ili ih se pridržavaju. Ruski predsjednik Vladimir Putin rekao je da je limitiranje cijena "opasan i nelegitiman instrument". Rusija bi mogla prodavati naftu na crnom tržištu koristeći tankere "tamne flote" s nepoznatim vlasništvom, kao što su to učinili Venezuela i Iran. Nafta bi se mogla prebacivati s jednog broda na drugi i miješati s naftom slične kvalitete kako bi se prikrilo njezino porijeklo.

image

Vladimir Putin

Mikhail Metzel/Afp

Rusija je ove godine nabavila 100 tankera kao odgovor na naftne sankcije koje je Moskvi nametnuo Zapad, izvještava Financial Times. Kremlj koristi dodatne tankere kako bi izbjegao probleme s ograničenjima u isporuci nafte, a tvrtka za energetsko savjetovanje Rystad tvrdi da su ove godine kupljena 103 tankera. Navodno je riječ o brodovima starima između 12 i 15 godina i predstavljaju rusku "flotu u sjeni".

Oko 2,4 milijuna barela ruske nafte koje su dnevno ulazile u EU morat će pronaći nova odredišta, a azijska tržišta vjerojatno neće sve preuzeti. Vodeći trgovac naftom Vitol predvidio je da bi izvoz ruske nafte mogao pasti do milijun barela dnevno. Analitičari Bernstein Researcha procjenjuju da bi cijene nafte sljedeće godine mogle skočiti na 120 dolara po barelu.

Rusiji su potrebni prihodi, posebno tijekom 2023. godine kad će se suočiti s prekidom mobilizacije, proračunskim rezovima i zaduživanjem države. Rusija dobiva oko 30% svog ukupnog saveznog proračuna od prihoda od nafte i plina pa će ograničenja barem djelomično naškoditi Putinovu ratu protiv Ukrajine.

Europska unija u početku je raspravljala o ograničenju cijene ruske nafte između 65 i 70 dolara po barelu, a Poljska i Baltičke zemlje htjele su gornju granicu od 20 do 40 dolara. Kompromis je na kraju određen na 60 dolara, kako bi Washington i Bruxelles dobili na vremenu. Ako su cijene postavljene previsoke, one će biti besmislene i postoji rizik da neće utjecati na Rusiju. Ali ako su cijene preniske, to bi moglo dovesti do smanjenja ponude ruske nafte na globalnom tržištu, što znači povećanje inflacije. Očekuje se da će EU i saveznici redovito procjenjivati utjecaj, ciljeve i posljedice te po potrebi smanjivati ili povećavati ograničenja.

Najveći utjecaj embarga EU možda će doći 5. veljače, kada stupa na snagu europska zabrana naftnih derivata. Europa još ima mnogo automobila na dizel, a koriste ga i kamioni za prijevoz robe i poljoprivredni strojevi. Dok zabrana sirove nafte ima snažniji učinak zbog izvanteritorijalne prirode zabrane usluga koje koriste druge zemlje, zabrana naftnih derivata pokazat će koliko je uspješno Europa pronašla zamjenu za ruske prerađene naftne proizvode.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. travanj 2024 18:26