SLAVLJE U PEKINGU

Kina je upravo dobila i treći operativni nosač aviona, koristi tehnologiju koju je dosad imao samo SAD: ‘Mi smo sila!‘

Najnapredniji kineski nosač zrakoplova s EMALS tehnologijom izaziva globalnu utrku u modernizaciji mornarica

Kineski nosač aviona Fujian

 Liu Fang/Xinhua Via Afp
Najnapredniji kineski nosač zrakoplova s EMALS tehnologijom izaziva globalnu utrku u modernizaciji mornarica

Najnoviji i najnapredniji kineski nosač zrakoplova službeno je ušao u operativnu uporabu što je značajan korak za Peking u nastojanju da sustigne Sjedinjene Države u pomorskoj utrci.

Kineski čelnik Xi Jinping prisustvovao je ceremoniji primopredaje nosača Fujian početkom tjedna u vojnoj luci Sanya na otoku Hainan, izvijestila je u petak državna televizija CCTV.

Fujian je treći, ali i tehnološki najnapredniji kineski nosač zrakoplova, opremljen elektromagnetskim katapultima koji mogu lansirati tri tipa zrakoplova, prema navodima kineskih državnih medija.

Nova tehnologija, poznata kao EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System), omogućuje zrakoplovima polijetanje s većim količinama oružja i goriva, što im daje mogućnost napada na mete na većim udaljenostima.

Ovo je novi kineski nosač aviona, veći je od bilo kojeg do sad, uskoro kreće u službu

Jedini drugi nosač na svijetu koji koristi EMALS sustav je najnoviji američki nosač USS Gerald R. Ford, koji je u proljeće 2022. dobio certifikat za uporabu tog sustava.

Prema kineskim državnim medijima, odluku o uvođenju EMALS-a na Fujian osobno je donio Xi Jinping.

Više od dvije tisuće pripadnika mornarice i radnika brodogradilišta pratilo je s tribina uz dok svečanu ceremoniju podizanja zastave, na kojoj je sudjelovao i Xi.

Ceremonija je održana u srijedu poslijepodne, a kineski je vođa potom obišao brod, uključujući i kuhinju te, prema izvješću CCTV-a, pritisnuo probno dugme katapulta.

image

Xi Jinping

Handout/Afp

Na letnoj palubi, uz tri katapultne pozicije, bile su izložene i letjelice koje će koristiti nosač - borbeni avioni J-35, J-15T i radarni avion KJ-600, dok je kineski drugi nosač Shandong bio usidren u blizini, dodatno naglašavajući demonstraciju kineske vojne moći.

Fujian je porinut 2022., a s prvim je probnim plovidbama započeo 2024. godine. Njegovo službeno uvođenje u uporabu dugo se iščekivalo u Kini, gdje se brza modernizacija vojske, osobito mornarice, doživljava kao snažan izvor nacionalnog ponosa.

Na kineskim društvenim mrežama vijest o primopredaji Fujiana u petak je bila među najpopularnijim temama, a hashtag ‘Prvi nosač zrakoplova s elektromagnetskim katapultima moje zemlje ulazi u službu‘ prikupio je više od deset milijuna pregleda u samo sat vremena.

Utrka na moru

Kina je u posljednjih nekoliko godina izgradila najveću mornaricu na svijetu, lansirajući moderne ratne brodove iznimno brzim tempom pod vodstvom Xi Jinpinga čime je dodatno pojačan pritisak na Sjedinjene Države i njihove pacifičke saveznike.

Po broju brodova, kineska je mornarica sada veća od američke, a kineska brodogradilišta mogu proizvoditi nove jedinice znatno brže. Ipak, SAD i dalje ima značajnu tehnološku prednost, kao i daleko više nosača zrakoplova.

Američki nosači, pogonjeni nuklearnom energijom, mogu ostati na moru onoliko dugo koliko im dopuštaju zalihe hrane i drugih potrepština. Fujian, s druge strane, koristi klasično gorivo, pa mora pristajati u luke ili se na moru opskrbljivati gorivom putem tankera.

Kod Venezuele raspoređeni moćni ratni brodovi, Maduro traži pomoć od Putina i Xija

Unatoč novoj EMALS tehnologiji, dvojica bivših američkih časnika nosača zrakoplova izjavila su za CNN prošlog mjeseca da bi operacije letenja na Fujianu i dalje mogle dosezati tek oko 60% kapaciteta američkih nosača starih pedesetak godina zbog drugačije konfiguracije letne palube.

Za razliku od manjih kineskih nosača Liaoning i Shandong, Fujian nema karakterističnu ‘skijašku rampu‘ s koje zrakoplovi polijeću vlastitom snagom. Taj je dizajn zamijenjen katapultima, što se u Kini slavi kao dokaz da je zemlja konačno postala prava sila u gradnji nosača zrakoplova.

S deplasmanom od 80.000 tona, Fujian je veličinom najbliži američkim nosačima klase Nimitz od 97.000 tona.

A Kina već radi na sljedećem nosaču, zasad poznatom kao Type 004, koji bi trebao koristiti EMALS tehnologiju, ali bi, za razliku od Fujiana, bio nuklearno pogonjen.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. studeni 2025 08:33