UPOZORENJE STRUČNJAKA

Objavljeno koliko bi Europi trebalo da reagira na Putinov napad i premjesti snage. Sad je jasno - potpuno je nespremna

Dok se vojska kreće kroz zemlje koje nisu u ratu, vrijede civilna pravila. Sve to potencijalno predstavlja značajan problem
 Florian Gaertner/Dpa Picture-alliance Via Afp
Dok se vojska kreće kroz zemlje koje nisu u ratu, vrijede civilna pravila. Sve to potencijalno predstavlja značajan problem

Europa se suočava s ozbiljnim infrastrukturnim i birokratskim preprekama koje značajno usporavaju premještanje vojske i teške opreme prema istočnom krilu NATO-a. Procjene pokazuju da bi trenutno trebalo oko 45 dana da se velike snage premjeste iz zapadnih luka do granica Rusije ili Ukrajine, iako je cilj smanjiti to na tri do pet dana, piše Financial Times.

Kao glavni problemi navode se loša i neusklađena infrastruktura. Primjerice, dotrajali mostovi (poput urušenog mosta Carola u Dresdenu), tuneli i pruge ne mogu izdržati tešku vojnu opremu. Neusklađeni su i željeznički kolosijeci, navode izvori portala, posebno na Baltiku i na Pirenejskom poluotoku gdje se lako stvaraju tzv. uska grla. Standardni europski željeznički profil preuzak je za vojni teret, a stručnjaci upozoravaju da bi nagibi pruga mogli uzrokovati pad tereta.

Mjesto na kojem bi Rusija mogla napasti NATO: Fikcija ili ozbiljan scenarij?

FT podsjeća da je Francuska 2022. morala slati tenkove u Rumunjsku mediteranskom brodskom rutom jer njemačka cestovna infrastruktura nije izdržala njihovu težinu. Europsku vojnu suradnju otežavaju i tisuće propisa, carinskih procedura i ograničenja za vozače kamiona koja vrijede i za vojne konvoje, ne samo komercijalne.

image
Florian Gaertner/Dpa Picture-alliance Via Afp

Naime, dok se vojska kreće kroz zemlje koje nisu u ratu, vrijede civilna pravila. Sve to potencijalno predstavlja značajan problem za Europu u kojoj se već neko vrijeme govori o mogućnosti da će u ne tako dalekoj budućnosti biti primorana braniti se od vanjskog napada.

NATO koristi papirnu dokumentaciju

FT podsjeća i da NATO još uvijek koristi papirnu dokumentaciju zbog straha od cyber napada.

Pripreme za slučaj ‘zlu ne trebalo‘ već su u tijeku. List napominje da je EU identificirala oko 2800 kritičnih infrastrukturnih ‘uskih grla‘, ali samo 500 ih je prioritetnih. Stručnjaci smatraju da je potrebna bolja koordinacija, a jedan od načina koji se spominje je korištenje budućeg ‘vojnog Schengena‘.

Uništen je jedan od najopasnijih ruskih sustava u ratu? ‘Ovo je djelo Černe iskre!‘

Na taj način, navode, barem bi se standardizirala raznolika pravila koja trenutno vrijede za kretanje vojski. Njemačka, Poljska i Nizozemska prošle su godine učinile korak u tom smjeru i potpisale sporazum o pojednostavljenju prekograničnog vojnog transporta.

image

Europa se suočava s ozbiljnim problemom

Florian Gaertner/Dpa Picture-alliance Via Afp

Francuski zastupnik François Kalfon primijetio je da ‘za isti konvoj kamiona‘ može postojati više različitih zahtjeva u svakoj zemlji. Papirnati dokumenti vjerojatno će i dalje biti obavezni, jer NATO zbog straha od cyber napada preferira postojanje fizičkog dokumenta.

„Ovi primjeri služe kao oštar podsjetnik da se europska utrka naoružavanja ne svodi samo na nabavu oružja ili izgradnju velikih vojski. Mora također biti moguće brzo prebaciti vojnike, opremu i streljivo sa zapada - gdje je smještena većina snaga NATO-a - na istočno krilo saveza, upozorava FT. ‘Vojna mobilnost ključna je komponenta učinkovite sigurnosti i obrane, a odgovarajuća infrastruktura pomaže saveznicima da osiguraju da možemo dovesti prave snage na pravo mjesto u pravo vrijeme’, rekao je dužnosnik NATO-a.“

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
01. prosinac 2025 09:30