PRESUŠILI?

Kriza u Rusiji je dosegnula vrhunac: ‘Ovo je već kritično!‘

Napadaju i već oštećena postrojenja, što dodatno usporava popravke

Benzinska postaja u Lugansku

 Alexander Reka/zuma Press/profimedia/Alexander Reka/zuma Press/profimedia
Napadaju i već oštećena postrojenja, što dodatno usporava popravke

Stanovnici mnogih ruskih regija od kraja ljeta prijavljuju nestašicu benzina i nagli rast cijena goriva, što su uglavnom uzrokovali ukrajinski napadi dronovima na rafinerije nafte. Stvaraju se dugi redovi na pumpama, dok su se neke manje i neovisne benzinske postaje morale zatvoriti jer im je kupnja goriva na burzi postala preskupa, prenosi Meduza.

Do sredine kolovoza bile su oštećene rafinerije Uhta, Rjazan, Saratov i Volgograd, kao i još tri u Samarskoj regiji. Već tada je Rusija izgubila najmanje 17 posto svojih rafinerijskih kapaciteta. Mjesec kasnije, dronovi su pogodili postrojenja u Republici Baškortostan i Lenjingradskoj oblasti. Nestašica goriva proteže se i do ostalih regija, jer u nekim područjima Krima uopće nema benzina.

- U dijelovima Krima situacija je kritična, mnoge su se postaje potpuno zatvorile. Na onima koje su još uvijek otvorene nema benzina, samo dizela i plina. Lokalne vlasti uvele su sustav racioniranja, samo vladina vozila smiju točiti gorivo - rekao je lokalni aktivist.

image

Cijene goriva u Moskvi

Alexander Nemenov/Afp

Jedan od stanovnika požalio se lokalnim medijima da mu je žena trudna, ali u njihovom gradu nema rodilišta, dok je najbliža klinika udaljena 80 kilometara i nemaju dovoljno goriva da stignu do nje. Benzin je također u gotovo svim regijama znatno poskupio.

Sergej Vakulenko, viši suradnik u Carnegie Russia Eurasia Centru, kaže da rastuće cijene uglavnom pomažu vraćanju ravnoteže na tržište, ali vladina politika ograničavanja cijena benzina ima kontraefekt - proizvođači nemaju poticaja za povećanje ponude ili stvaranje sezonskih rezervi.

- Krajem ljeta potražnja za gorivom u Rusiji uvijek raste. Farme su u punom jeku, a stanovnici gradova češće voze na duže relacije. Istodobno, ponuda pada zbog sezonskog održavanja rafinerija - rekao je Vakulenko.

image

Benzinska postaja u Lugansku

Alexander Reka/zuma Press/profimedia/Alexander Reka/zuma Press/profimedia

Najčešće su ukrajinskim dronovima pogođena postrojenja u Rostovskoj oblasti i susjednom Krasnodarskom kraju.

- Blizu su ukrajinske granice, pa ih dronovi mogu lako dosegnuti. Meta su napada već više od dvije godine - dodaje Vakulenko, uz napomenu da popravci nakon napada mogu trajati od tri dana do tri mjeseca.

Prošle godine, napadi su bili česti, ali raspršeni - uglavnom samo jedan udar po rafineriji, dok su susjedni pogoni radili bez prekida. U međuvremenu je Ukrajina promijenila taktiku.

- Trenutna strategija Ukrajine je pokrenuti masovne napade na rafinerije, s ciljem nanošenja maksimalne štete, čak i njihovog potpunog onesposobljavanja, umjesto samo smanjenja proizvodnje - tvrdi Vakulenko.

image

Benzinska postaja u Lugansku

Alexander Reka/zuma Press/profimedia/Alexander Reka/zuma Press/profimedia

Napadaju i već oštećena postrojenja, što dodatno usporava popravke. Izbor ciljeva također je važan. Rafinerije u Krasnodarskom kraju i Rostovskoj oblasti usmjerene su na izvoz.

Unatoč svemu, Vakulenko vjeruje da Rusija još uvijek ima dovoljno rafinerijskih kapaciteta za zadovoljavanje domaće potražnje. Većina oštećenih rafinerija i dalje proizvodi, iako na smanjenim razinama.

- Još smo daleko od duboke, potpune krize opskrbe koja bi mogla poremetiti funkcioniranje ruskog gospodarstva ili njezine vojske - rekao je, predviđajući da će kriza s gorivom početi popuštati oko listopada.

Dio manjka, dodaje, može se nadoknaditi gorivom iz državnih rezervi, a mogla bi pomoći i Bjelorusija, kako prenosi Meduza.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. studeni 2025 00:22