PATIO NA ALERGIJE

Ledeni čovjek Oetzi: Analiza DNK otkrila tajne 5300 godina stare mumije!

Oetzi, 5300 godina stari ledeni čovjek iz Bolzana, imao je smeđe obrve i krvnu grupu 0, pokazala je cjelovita analiza njegova genoma objavljena u Nature Communications.

Uvid u Oetzijev genom pokazuje i to da je bio alergičan na mlijeko, sklon srčanim oboljenjima te zaražen bakterijom koja uzrokuje lajmsku boreliozu, bolest koja uzrokuje osip na koži, a poslije i neurološke poremećaje.

Ubijen u bitki

Kada su tijekom odmora u talijanskim Alpama u rujnu 1991. godine iskusni njemački planinari Erika i Helmut Simon skrenuli s označene staze u planiski usjek, naletjeli su na zaleđeno tijelo nagog muškarca.

Ubrzo se pokazalo da je riječ o arheološkom nalazu starom oko 5300 godina, dakle iz razdoblja neolitika. Nazvan je Oetzi (prema njemačkom nazivu za obližnju dolinu Oetzal) i postao je najstarija pronađena mumificirana osoba jer su čak i ostaci mumija u Egiptu 1000 godina mlađi.

Znanstvenici su utvrdili da je Oetzi bio visok 159 centimetara, težak 59 kilograma, a u trenutku smrti imao je oko 45 godina. Uz njega su pronađeni bakrena sjekira, luk i strijele. Dugo se smatralo da je Oetzi umro od gladi i hladnoće, no pomoću kompjutorske tomografije otkriveno je da je ledeni čovjek umro nasilnom smrću. Pokazalo se da je Oetzi umro od iskrvarenja kada mu je strijela probila arteriju. Prije toga se vodila žestoka borba, što je pokazala analiza Oetzijeve bakrene sjekire na čijoj su oštrici nađeni tragovi krvi. DNK analizom utvrđeno je da je riječ o tragovima krvi čak četiri osobe.

Blizak Korzikancima

U ljeto 2010. godine objavljen je i grubi nacrt genoma ledenog čovjeka zahvaljujući DNK, izoliranoj iz kosti njegove zdjelice. U proteklih godinu i pol znanstvenici su temeljito analizirali njegov genom te spoznali da je genetski bliži današnjim stanovnicima Korzike i Sardinije nego populaciji u Alpama gdje je nađen.

- Proučavamo ledenog čovjeka već 20 godina. Znamo mnogo o tome gdje je živio i kako je umro, ali dosad se malo znalo o njegovoj genetici - izjavio je za BBC dr. Albert Zink iz Instituta “Ledeni čovjek” u Bolzanu.

Oetzi je izložen u Arheološkom muzeju u Bolzanu gdje ga svake godine vide tisuće posjetitelja.

26. travanj 2024 13:26