PROBLEMI

NAŠI SUSJEDI OSTAJU BEZ NADZORA MORA! Njihov najveći vojni brod s kojim su pokazivali mišiće Hrvatskoj ide na dugotrajni remont

Split, 290311.
Predsjednica Vlade RH u Spaladium Areni otvorila je ASDA Medjunarodni sajam vojne industrije u Splitu a potom prisustvovala vojnoj vjezbi u ratnoj luci Lora.
Na fotografiji: slovenski brod Triglav.
Foto: Ante Cizmic / CROPIX
CROPIX

 

Slovenija će se od jeseni naći u velikim logističkim problemima oko nadzora svog teritorijalnog mora. Naši susjedi će za zaštitu svog mora moći koristiti samo jedan manji patrolni vojni brod te četiri vojna i dva policijska gumenjaka.

Naime, na jesen na dvogodišnji(!) remont odlazi ophodni brod Triglav, najveći i najopremljeniji slovenski vojni brod. Odlazak broda na remont potvrdilo je i slovensko Ministarstvo obrane, a prema procjenama, cijena remonta mogla bi stajati oko četiri milijuna eura. Riječ je o najvećem brodu Slovenske ratne mornarice, koji je Slovenija dosad koristila u međunarodnoj misiji spašavanja migranata, ali i za pokazivanje mišića Hrvatskoj u sporu oko morske granice u Savudrijskoj vali.

Brod klase Svetljak sagrađen je 2010. godine u Sankt Peterburgu, a Slovenija ga je nabavila kao rješenje dijela klirinškog duga bivšeg SSSR-a. Procijenjena nabavna vrijednost broda je 35 milijuna američkih dolara. Slovenija je ovaj brod prije godinu dana poslala u misiju spašavanja migranata uz talijansku obalu.

No, već na putu prema Italiji brodu je otkazao jedan, a ubrzo i preostala dva motora te je prije sudjelovanja u misiji morao otići na popravak. Prije dvije godine, u jeku najveće hrvatsko-slovenske krize oko pomorske granice u Savudrijskoj vali, Slovenija je taj brod uputila uz samu granicu s Hrvatskom. Bio je to pokušaj demonstracije pomorske moći prema Hrvatskoj.

Sam brod dugačak je 49 i širok 9,2 metra. Pogone ga tri motora, svaki snage 2880 kW. Kapacitet broda je 24 člana posade, a najveća brzina 24 čvora.

Na pramcu je smješten top AK-306 kalibra 30 mm, namijenjen za uništavanje neprijateljske žive sile, površinskih mina i ciljeva na obali. Top je najučinkovitiji na udaljenosti do 3000 metara, a bojni komplet streljiva sastoji se od 500 granata.

Na lijevom i desnom boku broda dvije su strojnice kalibra 14,5 mm, koje su namijenjene za djelovanje po površinskim ciljevima i ciljevima u zračnom prostoru do visine 1500 metara.

Osim strojnica, na lijevom i desnom boku broda smješteni su raketni lansirni sustavi Shturm-V s protuoklopnim raketama za uništavanje manjih površinskih ciljeva na moru i obali na daljini, na udaljenosti od 1500 do 6000 metara. Brzina lansiranja je dvije do tri rakete u minuti. U slučaju potrebe brodsko naoružanje dopunjuje se sa 16 prijenosnih protuzračnih raketnih sustava Igla 1S, čiji je domet do 2500 metara u visinu. Na krmenom dijelu broda, na lijevom i desnom boku, smještena su dva proturaketna infracrvena mamca PK-10. Osim toga, brod je opremljen s dva gumena čamca i komorom za dekompresiju ronilaca. Brod koristi radar tipa MR-231 i komunikacijski sustav R-408.

Nakon odlaska Triglava na remont u neko od europskih brodogradilišta, slovenska mornarica morat će se osloniti na omanji patrolni brod Ankaran te nekoliko brzih vojnih i policijskih gumenih čamaca. Ankaran je brod dužine 25,4 i širine 5,67 metara, a pogone ga dva dizelska motora koji mogu razviti brzinu i do 45 čvorova. Riječ je o prvom slovenskom ratnom brodu koji je u sastavu njihove Ratne mornarice od 1996. godine. Naoružan je s dva 20-milimetarska topa i dvije strojnice kalibra 7,62 milimetra. Brod je opremljen navigacijskim radarom za izvođenje taktičke navigacije, satelitskim prijemnikom i elektroničkom navigacijskom kartom. Namijenjen je za ophodnju u priobalnim vodama, nadzor akvatorija te traganje i spašavanje na moru.

Slovenski mediji napominju kako je upitno hoće li Slovenija moći koristiti navedene pomorske snage za nadzor svoga teritorijalnog mora. Navode da dva nova brza gumena čamca, koje je policija nedavno nabavila, i dalje nisu u upotrebi, nego su parkirani na suhom, a policajci se ukrcavaju kao gosti na male i spore brodice slovenske ribarske inspekcije.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo