RAZOTKRIVENA PRIJEVARA

NOVINARKA RAZOTKRILA PREVARU 'Šest mjeseci sam na farmi trolova stvarala lažne profile na društvenim mrežama'

    AUTOR:
    • Iva Badanjak

  • OBJAVLJENO:
  • 06.11.2019. u 14:14

Getty images

Renata Kopacz (lijevo)

Napravi uvjerljiv profil i daj malo mesa toj osobi, nemoj pisati samo političke stvari. Budi kontroverzna, rekli su joj šefovi u [email protected]

Poljakinja Renata Kopacz na Twitteru kao profilnu fotografiju ima prekriženi simbol konzervativne stranke Pravo i pravda (PiS) s dva hashtaga koji pojačavaju njezino protivljenje vladajućoj stranci: #AntiPiS i #StrongTogether.

Ima oko dvije tisuće pratitelja. Ona je liberalka koja često ulazi u polemike s konzervativkom Magdom Rostock koja se na profilu opisala kao “ljevičarka s desnim srcem koja glasa za PiS”. Ona ima 4300 sljedbenika, fanovima poručuje da voli utrke i zrakoplovstvo i često citira zamjenicu PiS-a Annu Sobecku. Teško da bi se mogle naći dvije osobe koje se više razlikuju, a njihova prepirka na društvenim mrežama toliko je uobičajena da se u njoj ne bi moglo pronaći ništa neobično.

Proba

Međutim, ono što se ne može iščitati iz njihovih objava na ekranu jest da su i jedna i druga izmišljeni likovi, stvoreni u kompaniji koja proizvodi internet trolove (fiktivne osobe koje imaju za cilj stvarati i širiti mržnju ili svađu). Poljska profesionalna tvornica trolova o kojoj je riječ zove se [email protected], a razotkrila ju je istraživačka novinarka Katarzyna Pruszkiewicz. Ona je šest mjeseci radila u kompaniji, istražujući na koji se način produciraju lažni profili i sadržaji kojima se želi utjecati na mišljenja i stavove osoba na internetu.

Prije nego što je krenula na tajni zadatak, Katarzyna je morala očistiti sve svoje društvene mreže kako poslodavac ne bi pronašao dokaz da je istraživačka novinarka. Prva tri mjeseca bila su probna, a prije svake objave post je morala pokazati svom nadređenom. “Napravi uvjerljiv i vjerodostojan profil i skupi barem 500 pratitelja. Daj malo mesa toj osobi, nemoj pisati samo političke stvari. Budi kontroverzna”, glasile su instrukcije šefova. I Katarzyna ih je poslušala. Nakon što bi otvorila profil s izmišljenim imenom i fotografijom, počela bi objavljivati uobičajene stvari poput slike kolača, recepta, novih ugrađenih noktiju, mačaka...

Međutim, svako malo ta bi osoba objavila i nešto ne toliko nevino. “Zaspala sam dok sam gledala ‘Tell No One’” (dokumentarac o seksualnom zlostavljanju djece u Katoličkoj crkvi). “Dva muškarca se ljube na Euroviziji? To je odvratno! Zašto izlažemo djecu takvom utjecaju?”, “Pride parada? - prije bih rekla da je to #Paradapervertita”.

Šefovi su bili oduševljeni njezinim objavama i nakon tromjesečnog probnog roka Katarzyna je postala “pravi” internetski trol. Pozvali su je u privatne chat sobe i dali joj pristup svim internim komunikacijskim kanalima. Njezin posao bio je upravljanje s desetak profila na društvenim mrežama putem kojih je objavljivala sadržaj koji je trebao privući ostale korisnike, ali i osigurati njihovo povjerenje i podršku. Nakon toga bi krenula u širenje podrške klijentu koji je angažirao tvrtku [email protected]

Iako nije otkriveno tko su ti misteriozni klijenti (jer se u dokumentima većinom kao klijent navodi vanjska PR tvrtka), razotkriveno je koga su morali podržavati stvaranjem lažnih profila. Za javnu televiziju TVP napravili su 10.000 objava, za Savez demokratske ljevice 90 lažnih profila, a često su otvarani profili koji su objavljivali sadržaj za obranu poljskog zrakoplovstva i obrambene industrije.

“Cilj je stvoriti vjerodostojnost kod osoba s obje strane političkog spektra. Jednom kad steknemo njihovo povjerenje, lako možemo utjecati na njih”, rekao je Wojciech Cieśla, novinar koji je surađivao s Katarzynom Pruszkiewicz.

Rehabilitacija 

Kompanija [email protected] službeno se opisuje kao “PR agencija sa specijalistima koji izgrađuju pozitivnu sliku kompanija, privatnih individualnih osoba i javnih institucija - većinom na društvenim mrežama”. Ima 14 zaposlenika koji upravljaju s gotovo 200 lažnih profila s obje strane političkog spektra. Ova mala, ali moćna vojska na svakom profilu ima nekoliko tisuća pratitelja, a njezine objave vidi nekoliko desetaka tisuća ljudi. Većina zaposlenika u [email protected] su osobe s teškoćama u razvoju, što je tvrtki omogućilo da iz državnog fonda za rehabilitaciju osoba s invaliditetom izvuče više od 1,5 milijuna zlota (oko 2,6 milijuna kuna).

“Većinom su to dobri i suosjećajni ljudi koji volontiraju i imaju aktivan društveni život, ali zbog svojeg invaliditeta imaju limitirane opcije za zapošljavanje. Za njih je ovo samo posao”, rekla je Pruszkiewicz za The Guardian, opisujući svoje donedavne kolege trolove.

Nakon što ih je razotkrila, u roku od nekoliko sati svi kanali komunikacije su ugašeni, a tvrtka je negirala da je tvornica trolova. “Odbacujemo tvrdnje da influencerski profili koje naši zaposlenici koriste sadrže mržnju, govor mržnje ili dezinformacije”, napisali su.

Suzbijanje

Tvornice trolova ozbiljan su problem koji se našao pod lupom javnosti nakon predsjedničkih izbora u Americi. Najveći teret zasad preuzimaju društvene mreže koje još nisu pronašle efektivan način za njihovo suzbijanje. Facebook je, primjerice, objavio kako je u prva tri mjeseca ove godine detektirao i isključio 2,2 milijarde lažnih profila, ali Europska komisija tvrdi kako je problem puno veći, da je zapravo riječ samo o peglanju imidža i  da trebaju poduzeti “ozbiljne korake” ako žele stvarno suzbiti širenje lažnih informacija.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo