Tijekom jedne neoprezne šetnje šumom blizu rusko-ukrajinske linije fronte, ukrajinski pilot drona Dmytro začuo je jezivu zavijajuću buku ruskog kvadkoptera.
Sam je često bio s druge strane takvih scena - u udaljenom bunkeru, slušalice na ušima, ciljajući napadačkim dronom da sruši izložene ruske vojnike.
Sad je on bio taj koji je trčao, divljački pucajući puškom iznad sebe.
- Dezorijentirajuće je kad na tebe pucaju, rekao je. ‘Promašio sam, ali srećom mislim da je i on promašio‘.
Takvi susreti postali su bolan, gotovo svakodnevan prizor duž ukrajinskih crta. Nakon gotovo dvije godine u kojima su ukrajinski, pomalo improvizatorski dron-timovi uspijevali udarati po ruskim jedinicama gotovo nekažnjeno, sada su se ti isti piloti našli u ulozi lovine. Njihova noćna mora zove se Rubikon. Nova ruska jedinica koja, koristeći sofisticirane alate i vlastiti park ‘lovaca-dronova‘, locira, prati i uništava ukrajinske operatere prije nego što oni uspiju lansirati svoje dronove, piše Financial Times.
- Lako je zamijeniti dron, ali teško je zamijeniti pilota drona, rekao je Dmytro, koji je prije rata bio uspješan reper.
Obavlja udare u pozadini
Prema procjenama analitičara Roba Leeja iz Foreign Policy Research Institutea u Philadelphiji, Rubikon broji oko 5000 ljudi i ima gotovo neograničene resurse.
Umjesto da napada pješaštvo, usmjeren je na udare u pozadini - na pilote, opskrbne točke i logistiku. Pogađaju vozila, teže kvadkoptere i robote koji dostavljaju opremu i streljivo, i to i do deset kilometara iza linije bojišta. Rubikon, osim borbenih akcija, obučava i druge ruske dronske timove.
- To je više od vojne jedinice, to je centar za razvoj bespilotnih sustava, kaže Lee. ‘Bave se istraživanjem i razvojem, analizom, taktikama i tehnikama. Ukrajinci često primijete da se njihovi protivnici značajno poboljšaju nakon što prođu obuku kod Rubikona‘.
Pojava Rubikona pokazuje da se ruska vojska, nekada poznata po tromosti i lošoj koordinaciji, počinje mijenjati.
- U mnogočemu su suprotnost tipičnom ruskom modelu, kaže Lee. ‘Ne rade po birokratskom sustavu kvota, nego fleksibilno i brzo reagiraju, baš poput ukrajinskih jedinica koje su im nekoć zadavale velike gubitke‘.
Rezultat je dramatična promjena odnosa snaga. Rat dronova, koji prema procjenama vojnih analitičara čini 70 do 80 posto ukupnih gubitaka, sada sve više ide u korist Rusima. Rubikon narušava ukrajinske lance opskrbe, dok se ukrajinski piloti sve više moraju usredotočiti na pokušaje usporavanja ruskog napredovanja.
Nalaze ih u podrumima, šumama i brdima
Njihova potraga za pilotima temeljita je i hladna. Rubikonovi izviđači pronalaze operatere koji se skrivaju u podrumima, šumarcima ili na brdima, koristeći antene i prijamnike koji im omogućuju signalnu liniju prema dronovima. Budući da se sve oslanja na radio-signal, piloti se često nalaze samo nekoliko kilometara od bojišta, dovoljno blizu da budu otkriveni.
Napredak u elektroničkom ratovanju dodatno otežava situaciju. U sukobu dron protiv drona, kontrola elektromagnetskog spektra postaje jednako važna kao kontrola neba. Obje strane koriste jake ometače i stanice elektroničkog izviđanja kako bi locirale i onesposobile protivničke dronove, no ti uređaji sami stvaraju elektronički potpis koji ih može izdati.
- To je igra mačke i miša s fizikom kao sucem, kaže Tom Withington iz londonskog RUSI-ja.
Rubikon, zahvaljujući velikom broju ljudi i resursima, može djelovati bez prestanka.
- Imaju toliko osoblja da rade 24 sata dnevno, sedam dana u tjednu, kaže Zoommer, ukrajinski pilot iz Pokrovska.
- Mogu mijenjati timove svakih pet sati. Nama je teže, jer nas je malo i svi moramo spavati.
Prije dolaska Rubikona, kaže, bilo je puno lakše.
Rusko nebo je otvoreno i puno rupa, mete leže kao na dlanu, ali Ukrajincima to malo vrijedi
Ukrajinske male, poluautonomne jedinice ranije su s pomoću dronova nanosile ozbiljne gubitke ruskim snagama, ali Moskva je brzo naučila lekcije.
Sada Kijev mora razviti jasniji, centralizirani plan obrane. Neki ukrajinski odredi već formiraju antidronske skupine koje ciljaju ruske pilote, no detalji su tajni. Piloti mijenjaju rutine, lansirne točke i frekvencije, te se sve više oslanjaju na maskiranje i statičnost.
- Nova pravila su jednostavna, kaže Dmytro. ‘Budi ponizan, budi tih, maskiraj položaj i ne miči se kad nije potrebno‘.
A uz smijeh dodaje: ‘Možda želim prošetati, imam 20 minuta i dobro je za zdravlje? Ne, ne, ne. Loša ideja. Najbolje je sjediti u rovu i gledati Instagram‘, piše FT.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....