SKANDALOZNA PRAVA

'SAME SEBI PLAĆAMO 3200 KN ZA UNIFORMU I 16.000 ZA OBUKU' Šokantna eksploatacija stjuardesa Ryanaira

Ryanair je lani prijavio profit od pola milijarde funti, a zaposlenima ne plaća sve što odrade: Tvrtka stjuardese plaća devet mjeseci godišnje, i to samo za vrijeme u zraku.

Niskobudžetna irska aviokompanija Ryanair našla se u središtu drame u Britaniji zbog otkrića o skandaloznom kršenju radničkih prava kabinskog osoblja. Svjedočenje bivše Ryanairove stjuardese, 20-godišnje Sophie Growcoot iz Liverpoola, moglo bi objasniti kako ta low-cost kompanija uspijeva letjeti tako jeftino, i još uvijek biti ne samo u plusu, nego ostvarivati rekordne profite. Lani je tvrtka koju vodi Brian O’Leary prijavila pola milijarde funti čiste zarade.

Komentatori ipak već priznaju da su, baš kao što kupci jeftine odjeće negdje u podsvijesti znaju da se ona vjerojatno proizvodi u opasnim uvjetima primjerice u Bangladešu - i za Ryanairove jeftine karte putnici morali znati da skrivaju priču o užasnoj eksploataciji radnika.

Growcoot je radila na ugovor za tvrtku Crewlink, koja za Ryanair unajmljuje kabinsko osoblje. Na samom je početku Ryanairu morala platiti 360 funti za uniformu i 1800 funti za obaveznu obuku. Po satu je bila plaćena 13,07 funti bruto (oko 117 kuna), za što britanski komentatori kažu da nije malo - ali jest mizerno kada se u obzir uzmu drugi uvjeti iz ugovora.

Za početak, svake je godine zimi morala tri mjeseca biti na neplaćenom godišnjem odmoru, i za to vrijeme nije smjela raditi drugi posao. Plaću je dobivala samo za vrijeme provedeno u zraku, ali ne i za brifinge 45 minuta prije leta, vrijeme između letova, vrijeme provedeno na tlu zbog toga što letovi kasne ili su otkazani. Plaćena nisu bila ni dežurstva.

Growcoot je iz kompanije otišla nakon dva mjeseca i o svemu izvijestila svoju zastupnicu u parlamentu, Lucianu Berger, i britanske medije.

- To je, jednostavno, eksploatacija od strane Ryanaira. Sramotno je da aviokompanija koja je lani prijavila rekordan profit ne plaća svoje zaposlenike za cijelo vrijeme koje provedu na poslu. Kako Michael O’Leary može misliti da je pravedno ili prihvatljivo da njegova kompanija zarađuje na leđima eksploatiranog kabinskog osoblja poput Sophie - rekla je Berger u parlamentu.

Menadžer Crewlinka Andrew Swan rekao je da je Growcoot “pročitala, razumjela i potpisala ugovor s Crewlinkom prije nego što je počela raditi”, a da je dobivala i novac za prodaju u zrakoplovu. Tvrdi da nije platila za obuku, ni za administrativne troškove - no Independent i Daily Mail pišu kako su vidjeli njezin ugovor i kako u njemu uistinu piše sve što je navela.

Unatoč svemu, pišu mediji, čini se da ni Crewlink ni Ryanair nisu kršili zakon.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. travanj 2024 13:24