Elon Musk i njegov tim za smanjenje troškova iz tzv. Ureda za vladinu učinkovitost (DOGE) imali su misiju smanjenja državne velikodušne potrošnje, no upravo je Musk jedan od najvećih korisnika blagajne koju pune američki porezni obveznici.
Tijekom godina, Musk – koji je upravo zaratio s donedavnim, barem se takav dojam ostavljao, intimusom Donaldom Trumpom, koji sada poručuje da je "najlakši način da uštedimo novac u proračunu, milijarde i milijarde dolara, jest da ukinemo Elonu državne subvencije i ugovore" – i njegove tvrtke primili su najmanje 38 milijardi dolara od vladinih ugovora, zajmova, subvencija i poreznih olakšica, često u ključnim trenucima, kako je otkrila analiza The Washington Posta objavljena u veljači, što je znatno pomoglo u pokretanju rasta njegovih tvrtki koji ga je učinio najbogatijom osobom na svijetu.
Državna plaćanja sežu više od 20 godina unatrag. Ubrzo nakon što je postao izvršni direktor Tesle u financijskim problemima 2008. godine, Musk se žestoko borio da osigura zajam s niskom kamatnom stopom od Ministarstva energetike, otkrila su dva izvora koja su bila izravno uključena u proces, održavajući dnevne briefinge s rukovoditeljima tvrtke o papirologiji i provodeći sate s vladinom službenicom zaduženom za zajmove.
Ravno prema vrhu
Kad su u Tesli ubrzo nakon toga shvatili da im nedostaje ključna certifikacija Agencije za zaštitu okoliša (EPA) potrebna za dobivanje kredita nekoliko dana prije Božića, Musk je krenuo ravno prema vrhu, pozivajući tadašnju administratoricu EPA-e Lisu Jackson da intervenira, prema riječima jednog izvora. Oba izvora govorila su za WP pod uvjetom anonimnosti iz straha od odmazde.
Gotovo dvije trećine od 38 milijardi dolara sredstava obećano je Muskovim tvrtkama u posljednjih pet godina. Samo u 2024. godini savezne i lokalne vlasti obvezale su se na isplatu najmanje 6,3 milijarde dolara Muskovim tvrtkama, što je najveći ukupni iznos do sada.
Ukupan iznos vjerojatno je i veći, pisao je WP, jer njihova analiza uključivala je samo javno dostupne ugovore, ne uzimajući u obzir klasificirane obrambene i obavještajne poslove za saveznu vladu. Primjerice, SpaceX razvija špijunske satelite za Nacionalni ured za izviđanje, odjel Pentagona za špijunske satelite, kako je izvijestila novinska agencija Reuters. Wall Street Journal izvijestio je da je taj ugovor vrijedan 1,8 milijardi dolara, pozivajući se na dokumente tvrtke.
WP je, pak, pronašao gotovo desetak drugih lokalnih potpora, naknada i poreznih olakšica, gdje točan iznos sredstava nije javan. Dodatna 52 tekuća ugovora sa sedam vladinih agencija – uključujući NASA-u, Ministarstvo obrane i Upravu za opće usluge – na putu su da Muskovim tvrtkama potencijalno isplate dodatnih 11,8 milijardi dolara u idućih nekoliko godina, utvrdila je analiza.
Vladini ugovori sa SpaceX-om od NASA-e i Ministarstva obrane čine većinu sredstava. Tesla je zaradila 11,4 milijarde dolara regulatornih kredita od saveznih i državnih programa usmjerenih na poticanje industrije električnih automobila, a stručnjaci kažu da je prodaja tvrtke bila dodatno potaknuta saveznim poreznim kreditom od 7500 dolara za kupce električnih vozila.
PROČITAJTE VIŠE >> Veliki nemir među Trumpovim pristašama, Musk je spomenuo čovjeka kojeg se najviše boje: ‘Sumnje su potvrđene!‘
Muskovi odnosi s vladinim agencijama ponekad su bili korisni za obje strane – njegovi poslovni pothvati otvorili su nova tržišta koja su unaprijedila ciljeve američke vlade, uključujući istraživanje svemira i širenje električnih vozila. I dok su mnogi vladini programi od kojih je Musk imao koristi bili otvoreni i za druge u industriji električnih vozila, nijedna druga tvrtka nije uspjela postići Teslinu tržišnu dominaciju.
"Nisu svi poduzetnici ove veličine bili toliko ovisni o saveznom novcu – sigurno ne Nvidia, Microsoft, Amazon i Meta", rekao je Jeffrey Sonnenfeld s Yale School of Management, napomenuvši da je velik dio financiranja došao tijekom demokratskih administracija. "S DOGE-om, čini se, postoji paradoks. Bio je veliki korisnik nacionalne industrijske politike, posebno industrijske politike demokrata, kroz državno financiranje".
Državno financiranje također je predstavljalo ključne financijske injekcije Muskovim pothvatima u početku. NASA i Ministarstvo obrane pomagali su SpaceX-u u njegovim najranijim godinama ugovorima koji su tvrtki pomogli u izgradnji infrastrukture, dok je istovremeno svemirska agencija tolerirala neuspjeh tvrtke u ispunjavanju ciljeva na vrijeme, kako su utvrdili kongresni istražitelji.
Tesla procvjetala na valu državne pomoći
Zajam Ministarstva energetike od 465 milijuna dolara, koji je realiziran 2010. godine, pomogao je Teslinom meteorskom usponu – s tim novcem tvrtka je projektirala i sastavila svoju luksuznu električnu limuzinu – Model S – i kupila tvornicu u Fremontu u Kaliforniji. Tesla je izašla na burzu šest mjeseci kasnije. "Tesla ne bi preživjela bez zajma", rekao je bivši visokopozicionirani Teslin zaposlenik upoznat s financijama tvrtke, koji je također govorio pod uvjetom anonimnosti. "Bio je to ključan zajam u ključnom trenutku".
Glasnogovornica NASA-e Cheryl Warner izjavila je da je agencija uložila više od 15 milijardi dolara u SpaceX za njihov rad na brojnim svemirskim programima. "NASA surađuje s partnerima poput SpaceX-a kako bi izgradila poslovanje u niskoj Zemljinoj orbiti i načinila sljedeće velike skokove u istraživanju Mjeseca i Marsa za dobrobit svih", rekla je Warner.
Ipak, koliko god rukovoditelji Tesle cijenili vladinu potporu, Musk je otplatio zajam s niskom kamatnom stopom iz 2010. u roku od nekoliko godina. U priopćenju za javnost iz 2013. u kojem je objavio da je to učinio, Musk je zahvalio Ministarstvu energetike i Kongresu, a "posebno američkim poreznim obveznicima od kojih potječu ova sredstva". "Nadam se da smo vas učinili ponosnima", rekao je tada.
Od svog osnutka u Silicijskoj dolini 2003. godine, Tesla je imala velike koristi od milijardi dolara u popustima i poreznim olakšicama iz Kalifornije. Demokratski guverner Gavin Newsom tvrdio je da "nema Tesle bez kalifornijskih regulatornih tijela i regulacije". Tesla je priopćila da je od 2016. uložila više od 5 milijardi dolara u državu i zaposlila više od 47.000 lokalnih ljudi.
Oko trećine Teslina profita od 35 milijardi dolara od 2014. godine dolazi od prodaje saveznih i državnih regulatornih kredita drugim proizvođačima automobila. Krediti se izdaju proizvođačima automobila koji ispunjavaju određene standarde, uključujući prodaju određenog postotka vozila s nultom emisijom. Tesla je najveći prodavatelj ovih kredita proizvođačima automobila koji ne ispunjavaju standarde i žele izbjeći plaćanje kazne.
Ovi krediti odigrali su ključnu ulogu u prvom profitabilnom tromjesečju tvrtke 2013. i njezinoj prvoj punoj godini profitabilnosti 2020. godine, prema podnescima Komisije za vrijednosne papire i burze. Bez kredita, Tesla bi 2020. izgubila više od 700 milijuna dolara, što bi bila sedma godina zaredom bez profita, prema analizi podnesaka SEC-u, kako je pisao Washington Post.
S kreditima, tvrtka je umjesto toga prijavila profit od 862 milijuna dolara. "Bili bi u debelom minusu da nije bilo poticaja", rekao je Alan Jenn iz Istraživačkog centra za električna vozila pri Institutu za prometne studije. "To ih je stvarno održalo na površini".
Novac od agencija u osam država
Tvrtka je također imala koristi od saveznog poreznog kredita od 7500 dolara za kupce električnih vozila, što je pomoglo da Teslini automobili budu pristupačniji potrošačima koji ih inače možda ne bi kupili.
Gotovo desetina državnog novca koji su koristile Muskove tvrtke dolazi od agencija u osam država, uključujući Kaliforniju. Od 2007. godine, državne i lokalne vlasti odobrile su Muskovim tvrtkama najmanje 1,5 milijardi dolara poreznih olakšica, potpora i naknada, dok su razne vladine agencije na više razina pridonijele dodatnih 2,1 milijardu dolara, većim dijelom za poticanje razvoja Tesle i baterija na koje se tvrtka oslanja, prema podacima zagovaračke skupine Good Jobs First.
PROČITAJTE VIŠE >> Musk je jednim postom prešao Rubikon, promptna reakcija Bijele kuće, Bannon Trumpu – ‘Vrijeme je, još večeras!‘
U Nevadi su lokalne i državne vlasti dodijelile Tesli paket poticaja od 1,3 milijarde dolara kako bi ovaj proizvođač automobila i Panasonic podigli golemu tvornicu litijevih baterija kod Rena, prema navodima države.
No, unatoč tome što je dobio milijarde od države Kalifornije, Musk je 2021. preselio Teslino sjedište iz Palo Alta u Austin u Teksasu, navodeći nezadovoljstvo poslovnim okruženjem. U intervjuima je Musk odbacio ovisnost tvrtke o subvencijama, ali je priznao da je to pomoglo povećati brzinu kojom je Tesla rasla. "Da mi je stalo do subvencija, išao bih u naftnu i plinsku industriju", rekao je za Los Angeles Times 2015. godine.
John Helveston sa Sveučilišta George Washington, koji se bavi proučavanjem poslovanja s električnim vozilima, rekao je da je Tesla odličan primjer uspjeha koji može proizaći iz državnih ulaganja u industrije u nastajanju, iako sama državna pomoć ne jamči uspjeh.
Muskova tvrtka SpaceX, koja je od početka imala za cilj poslati astronaute na Mars, dobila je ranu financijsku injekciju od svog glavnog klijenta – Ministarstva obrane. Nakon osnivanja SpaceX-a 2002. godine, Musk je razvio blizak, iako povremeno i neprijateljski odnos s NASA-om i Ministarstvom obrane. Tvrtka je podnosila tužbe i agresivno lobirala kako bi dobila pristup svemirskim programima koje financira vlada, a koje su za sebe osigurali etablirani zrakoplovni divovi Lockheed Martin i Boeing.
Kako je NASA uzdržavala SpaceX
Iako je tvrtka osnovana sa 100 milijuna dolara Muskovog vlastitog novca, SpaceX je imao koristi od vladinih savjeta i sredstava mnogo prije nego što je išta poslao u orbitu, prema dokumentima o javnom ugovoru i izjavama čelnika tvrtke. Specijalizirani istraživački odjel Pentagona, poznat kao DARPA, počeo je plaćati SpaceX-u već 2003. godine za rani konceptualni rad.
Svemirska agencija kasnije je pristala podržati inauguracijsko lansiranje prve rakete tvrtke, Falcona 1, koje je završilo neuspjehom u ožujku 2006. kada su motori prestali raditi manje od minute nakon lansiranja. No, Pentagon je ipak potpisao ugovor za potporu daljnjim pokušajima lansiranja.
Iako SpaceX tada još nije uspješno poletio u svemir, NASA mu je 2006. dodijelila ugovor vrijedan 278 milijuna dolara kao dio programa za prijevoz zaliha do i od Međunarodne svemirske postaje. Samo nekoliko mjeseci nakon što je Falcon 1 uspješno dosegnuo orbitu 2008. godine, NASA je SpaceX-u dodijelila mnogo veći ugovor vrijedan 1,6 milijardi dolara.
SpaceX je već započeo s izgradnjom svoje sljedeće rakete, Falcona 9, a NASA je plaćala tvrtki u obrocima za uzastopna postignuća i pokrila neke inženjerske i razvojne radove, prema NASA-inom ugovornom dokumentu. Tvrtka je primila stotine milijuna dolara prije nego što je Falcon 9 dosegnuo orbitu. Štoviše, NASA je osigurala priljev novca iako je SpaceX više puta probio rokove i do dvije godine, prema izvješću Ureda za odgovornost vlade, agencije za nadzor koju financira Kongres, iz 2011. godine.
Taj novac je pomogao SpaceX-u da osnaži svoju infrastrukturu, omogućujući tvrtki izgradnju i lansiranje raketa za NASA-u i druge klijente. Falcon 9 postao je ključni dio SpaceX-ova poslovanja s lansiranjima otprilike jednom u svaka tri dana, noseći u svemir mješavinu vladinih špijunskih satelita, satelita za konkurente i malih satelita za internetsku uslugu Starlink, koja sada čini lavovski dio prihoda SpaceX-a, prema industrijskim analitičarima.
Godine 2016. SpaceX-ov uspjeh u osiguravanju saveznih ugovora potaknuo je Muskova suparnika Jeffa Bezosa, osnivača Blue Origina, da na jednom sastanku tvrtke kaže: "Elonova prava supersnaga je dobivanje državnog novca... Od sada idemo na sve na što se kladi SpaceX".
‘Zaslužili smo, ali bilo bi teško bez NASA-e‘
Na investicijskoj konferenciji u studenom, predsjednica SpaceX-a Gwynne Shotwell priznala je da je tvrtka dobila milijarde dolara od ugovora s američkom vladom, istaknuvši da je tvrtka ispunila obećanja. "To smo zaslužili", rekla je. "Nije loše služiti američkoj vladi s velikim mogućnostima i proizvodima".
S vremenom, kažu neki analitičari, SpaceX je postao manje ovisan o vladinim poslovima jer su pretplate na njegovu internetsku uslugu Starlink drastično porasle. Investicijska banka Morgan Stanley procijenila je u izvješću iz siječnja da je SpaceX zaradio 9,3 milijarde dolara od Starlinka samo u 2024. godini.
Ipak, Shotwell je zasluge za izgradnju SpaceX-a pripisala NASA-inom ranom financiranju, napominjući u intervjuu 2013. u sjedištu SpaceX-a da bi tvrtka "vjerojatno posrtala" bez podrške agencije. "Ne znam kako bi svijet izgledao bez tog programa za SpaceX. Izgledao bi puno drugačije", rekla je. "Ne bismo imali ovu prekrasnu tvornicu, ne bismo imali ovu divnu konferencijsku dvoranu s ovim nevjerojatno udobnim stolcima. Ovo je sve ovdje jednako NASA koliko i SpaceX", zaključila je, kako je prenio Washington Post.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....