VELIKAN AUTOINDUSTRIJE

UMRO JE LEE IACOCCA Otac Forda Mustanga i “drski” menadžer koji je zatražio od američkog Kongresa da bude jamac za spašavanje Chryslera, i uspio

FILE PHOTO: Former Chrysler Chairman Lee A. Iacocca is seen during a Chrysler briefing on earnings in February 1991. REUTERS/John Hillery/File Photo
REUTERS/John Hillery

 

Jučer, 2. srpnja u 94. godini života preminuo je jedan od posljednjih pravih velikana i aktera svjetske autoindustrije koji je desetljećima strastveno radio te bio uključen u bezbroj projekata vezanih uz automobila - legendarni Lido Antonio 'Lee' Iacocca.

Jedan od najpoznatijih detroitskih šefova “stare garde” i CEO autoindustrije najvišeg profila, u svojoj plodnoj karijeri između ostalog ostat će zapamćen po nekoliko velikih trenutaka koji su definitivno promijenili pogled na vožnju i usmjerili autoindustriju u važnim segmentima kakvom je danas poznajemo.

Tijekom svoje duge karijere Lee Iacocca bio na čelu dvaju velikih američkih automobilskih divova - Forda i Chryslera što je kuriozitet u poslovnim odnosima, da ista osoba tijekom karijere bude na čelu dviju vodećih konkurentskih kompanija.

Rođen 15. Listopada 1924. godine kao dijete talijanskih imigranata koji su doselili u SAD,  Iacocca se bez obzira na težak život djeteta doseljenika školovao za inženjera da bi se 1946. godine zaposlio u Fordu.

Ford Motor Company
 

Njegov uspon u kompaniji počinje sredinom 1950-ih godina nakon što je osmislio nekoliko inovativnih prodajnih kampanja.

U idućem desetljeću unutar kompanije došao je na čelo marke Ford, a 1964. je pod njegovim vodstvom predstavljen legendarni  Ford Mustang, do danas jedan od najpopularnijih i najpoznatijih sportskih automobile svih vremena.

Šest godina kasnije, 1970. godine, Iacocca postaje predsjednikom kompletne kompanije Ford.

Međutim, Henry Ford II otpušta ga iz tvrtke 1978. iz privatnih razloga, pa Iacocca odlazi u suparnički Chrysler koji spašava od propasti i ponovo korporaciju čini profitabilnom.

U njegovoj autobiografiji iz 1984. o tom je događaju napisao - “ započeo sam život kao siromašni sin emigranta, odricao se, učio i naporno radio sve do mjesta predsjednika Forda. Kad sam to konačno postigao, osjećao sam se kao na vrhu svijeta! Tada mi je sudbina kazala: pričekaj, s tobom još nisam završila, sada ćeš otkriti kakav je osjećaj kada te šutnu s Mt. Everesta!”

Da je Iacocca bio istinski vođa koji ima viziju i sposobnost donošenja hrabrih poteza svjedoči činjenica kako je od američkog Kongresa zatražio da s 1,5 milijardi dolara bude jamac kreditorima Chryslera koji je tonuo, a  što se nikad do tad nije dogodilo u poslovnom svijetu Sjedinjenih Država.

Protivno svim predviđanjima analitičara Kongres je pristao, a restrukturiranje Chryslera je u potpunosti uspjelo.

Stabilnosti korporacije pomoglo je obustavljanje proizvodnje mnogih neuspješnih modela, a zahvaljujući viziji Iacocce o budućnosti transporta, 1982. godine predstavljen je prvi svjetski obiteljski jednovolumen  (MPV) Plymouth Voyager, kod nas u Europi poznat kao Chrysler Voyager.

Posebno nakon umirovljenja 1992. godine, veći dio svog vremena Iacocca je provodio u dobrotvornom radu.

FILE PHOTO: Lee A. Iacocca, who brought America the Ford Mustang, Chrysler K-car and minivan, returned to Detroit on February 10, 1998 and annouced plans to sell 50,000 electrically powered bicycles a year starting late this summer. REUTERS/John Hillery/File Photo
REUTERS
 

Jučer je Lia Iacocca , mlađa od dvije kćerke, potvrdila kako je njen otac umro prirodnom smrću u svom domu na Bel-Airu u Los Angelesu zbog komplikacija izazvanim parkinsonovom bolešću.

Iz korporacije Fiat Chrysler Automobiles u priopćenju su izrazili žalost zbog smrti Iacocce - "Odigrao je povijesnu ulogu u upravljanju Chryslerom tijekom krize i pretvorio marku u konkurentnu snagu” - navodi se u priopćenju FCA.

Bill Ford, izvršni predsjednik Ford Motor Company, izjavio je da je Iacocca - "uistinu veći od života i osoba koja je ostavila neizbrisiv trag u Fordu".

Ford je kazao i kako je Iacoccin doprinos u Fordu tijekom rane karijere bio neprocjenjiv za marku.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo