RODITELJI SU PROBLEM?

Grad Zagreb izdao preporuku za osnovne škole: ‘Zabranite korištenje mobitela za vrijeme nastave i odmora!‘

Radi se o praksi koja je već ustaljena u nekim zagrebačkim osnovnim školama

Ilustrativna fotografija

 Victor Kuznetsov/alamy/profimedia/Victor Kuznetsov/alamy/profimedia
Radi se o praksi koja je već ustaljena u nekim zagrebačkim osnovnim školama

Grad je izdao preporuku da se za vrijeme boravka u osnovnim školama zabrani korištenje mobitela, kako za vrijeme nastave, tako i za vrijeme odmora.

- Brojna istraživanja pokazuju višestruke negativne učinke korištenja mobitela: od problema s mentalnim zdravljem, što nam treba biti apsolutni prioritet, do lošijeg sna, slabije koncentracije, narušenih obiteljskih odnosa, pa sve do izloženosti online nasilju i cyberbullyingu, objasnila je zamjenica gradonačelnika, Danijela Dolenec.

Preporuka Grada jest da se, u dogovoru školskog odbora s učiteljskim vijećem, vijećem roditelja i vijećem učenika, u kućni red unese odredba o zabrani korištenja mobitela. Time bi se definirala regulacija, ali i moguće sankcije kod nepoštivanja pravila.

Zabranjivanje mobitela u školama moglo bi se ispostaviti kao inovativna pedagoška intervencija

Odluka je donesena na temelju analize gradskog Povjerenstva za prevenciju i suzbijanje zlouporabe droga, a radi se o praksi koja je već ustaljena u nekim zagrebačkim osnovnim školama. Osnovna škola Dugave, primjerice, odluku o zabrani korištenja mobitela za vrijeme boravka učenika u školi donijela je 2021. godine, a to primjenjuju već i Osnovna škola Ivana Granđe Soblinec Sesvete, Osnovna škola Jure Kaštelana, Osnovna škola bana Josipa Jelačića i nekolicina drugih.

- Stručna mišljenja, gotovo u konsenzusu, ističu da bi škola trebala biti prostor u kojem se mobiteli ne koriste. Svjesni smo da ova mjera sama za sebe ne može riješiti sve probleme prekomjernog korištenja pametnih telefona kod djece, ali vjerujemo da je ovo važan korak u tom smjeru i nadamo se da će škole prihvatiti preporuku. U tome ćemo im pružiti punu podršku, dodaje Dolenec.

‘Roditelji su problem‘

S time se slaže i Branka Štefok Bojadžija, predsjednica Udruge ravnatelja osnovnih škola u gradu Zagrebu, s kojom je Jutarnji razgovarao.

- Zabrana korištenja mobitela u osnovnim školama tema je o kojoj već duže vrijeme vodimo raspravu. Uglavnom svaka škola već ima neku vrstu regulacije korištenja mobitela na nastavi, ali je to na pojedinačnoj razini škole te se regulacija odnosi na vrijeme nastave, a ne odmora ili na vrijeme boravka učenika u školi, započinje Štefok, koja je inače i ravnateljica Osnovne škole Borovje.

- Drago mi je što se pokrenula ova inicijativa jer smo svi svjesni negativnih učinaka mobitela na djecu, od problema u komunikaciji do manjka pažnje, a vidljiv je i pad u akademskom uspjehu. Svi smo svjedoci vremena u kojem živimo i svaka je inicijativa tu za dobrobit učenika, ipak oni nisu ti koji pružaju najveći otpor, brani ravnateljica.

- Najveći su nam problem zapravo roditelji. U većini slučajeva roditelji su ti koji se ne slažu s odlukama o regulaciji korištenja mobitela te se često žestoko protive, objašnjava kako su roditelji najveća prepreka u implementaciji zabrane.

- Djeca su prilagodljiva, oni bi se u konačnici složili i priviknuli. Na djeci je da pokušavaju probiti granice jer su djeca, znatiželjni su, zaigrani i još uče o svijetu oko sebe, ali to je univerzalna dječja karakteristika, po tome se ne razlikuju od generacija prije sebe, nastavlja.

Još jedna zemlja službeno zabranila upotrebu mobitela u školama

- Roditelji su ti koji ne prihvaćaju, katkad i ne shvaćaju potrebu za ovakvim koracima. Štoviše, normalno je da ne shvaćaju jer ovo nije situacija na koju su navikli, svi se prilagođavamo promjenama, ali baš zato radimo na tome da omogućimo što više edukacija i radionica za djecu i za njihove roditelje koje objašnjavaju potencijalne rizike, dodaje. Edukacije i radionice ne pomažu samo roditeljima da bi shvatili klimu promjena koje donosi digitalni svijet, kaže Štefok, pomažu i djeci koja često ne razmišljaju o vremenu provedenom na mobitelima te sadržaj na internetu uzimaju zdravo za gotovo, bez razumijevanja što je u pozadini svega.

- Koliko god mi cijenili ovu preporuku, neće nam puno pomoći ako se ne promijeni mišljenje roditelja. Nadamo se da se klima promijenila jer bez toga ponovno nemamo podršku najvažnije skupine, a to su roditelji, naglašava.

Velikim problemom smatra i činjenicu da se radi o preporuci.

- Također, vrlo je važno napomenuti i da i dalje govorimo o preporuci. Naš problem s preporukom jest da je ona samo to, preporuka. Dakle, mi s njom nemamo čvrstu podlogu zakona. Od početka su naše odluke vezane uz zabranu korištenja mobitela slabije i podložnije otporu, samim time i lakše odbačene. Imali smo primjera gdje su se odluke o zabrani poništavale na poziv inspekcije jer je otpor bio prevelik, a odluke nisu imale zakonski temelj. Ako se mišljenje roditelja ne promijeni, a ne promijeni se ni zakonski okvir, teško ćemo implementirati promjenu ponašanja učenika u školi, govori Štefok Bojadžija kako ni preporuka nije idealno rješenje.

- U svakom slučaju mi nećemo odustati jer smatramo da je ovo izrazito važna tema, a k tome je i tema koja će nadalje biti sve ozbiljnija. Danas govorimo o korištenju mobitela, već sutra imamo problem pametnih satova. Na sreću, sve se više provodi istraživanja i brojke koje dobivamo njima služe nam za bolje razumijevanje situacije, samim time i djelovanje u skladu. Mi se zalažemo za dobrobit djece i baš zato nećemo odustati, završava.

U istraživanju Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu iz 2022. godine, na uzorku od 1700 učitelja te 7500 učenika petih i sedmih razreda, potvrđeno je kako je 85% učitelja podržalo ovu mjeru.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. studeni 2025 04:07