STRUKA UPOZORAVA

Nakon najava o preseljenju, Grad Zagreb raspisao natječaj za obnovu Autobusnog kolodvora: ‘Cijela konstrukcija u najgoroj razini korozije!‘

Dok Zagreb planira novi terminal, postojeći kolodvor hitno se obnavlja zbog opasnih oštećenja i korozije
 Boris Kovacev/cropix/
Dok Zagreb planira novi terminal, postojeći kolodvor hitno se obnavlja zbog opasnih oštećenja i korozije

Grad Zagreb paralelno razvija plan preseljenja Autobusnog kolodvora na područje bivšeg Gredelja, projekt koji bi, prema sadašnjim procjenama, trajao najmanje deset godina. No dok se dugoročno rješenje tek priprema, postojeći kolodvor i dalje svakodnevno koristi velik broj putnika. Zbog toga je Grad raspisao nabavu vrijednu 280.000 eura bez PDV-a za sanaciju čeličnih zatega i betonske nadstrešnice, ključnih elemenata koji osiguravaju stabilnost peronskog prostora.

Pregled zgrade pokazao je ozbiljna oštećenja, a prema europskoj normi konstrukcija je svrstana u korozivnu kategoriju C5 (vrlo visoku), što znači da je izložena najjačim razinama agresivnosti okoliša predviđenima za urbane, zagađene i vlažne uvjete. Pregled je pokazao i ozbiljna oštećenja: čelične zatege koje drže 65 metara dugu nadstrešnicu imaju uznapredovalu koroziju, na više mjesta vidljivo je ljuštenje čelika, a dijelovi konstrukcije izgubili su dio presjeka. Uz to, beton na rubovima i u podgledu nadstrešnice pokazuje tragove dugotrajnog vlaženja i degradacije.

image
Ranko Suvar/Cropix

Propisuje se postavljanje nosive skele

U dokumentaciji se nigdje izričito ne navodi da je stanje opasno za korisnike, no opisani stupanj oštećenja tipičan je za konstrukcije s oslabljenom nosivošću. Zbog toga projektant u objavljenoj dokumentaciji propisuje postavljanje teške nosive skele koja privremeno preuzima dio opterećenja nadstrešnice tijekom radova.

Sanacija obuhvaća temeljito čišćenje čeličnih zatega nakon čega slijedi ugradnja novog sustava antikorozivne zaštite. Oštećeni dijelovi zamjenjuju se novima, a beton se obnavlja metodom visokotlačnog hidrodemoliranja, pri čemu se uklanja između dva i šest centimetara degradiranog sloja, ovisno o stanju površine. Cilj je, kako se navodi u dokumentaciji, vratiti nosivost konstrukcije i spriječiti daljnje propadanje.

image
Ranko Suvar/Cropix

Dok se priprema sanacija nadstrešnice, na kolodvoru se već odvija funkcionalna obnova vrijedna 480 tisuća eura bez PDV-a. Ugrađuju se dizala i platforme za osobe s invaliditetom, postavljaju se taktilne trake, modernizira se sustav blagajni i uvodi novi videonadzor. Time se kolodvor privremeno prilagođava korisnicima, iako se dugoročno planira njegovo preseljenje.

Riječ je o nužnom zahvatu

Gradonačelnik Tomislav Tomašević potvrdio je da je cilj povezati autobusni i željeznički kolodvor u jedinstveni prometni čvor, potencijalno spojen podzemnim tunelom. Budući terminal trebao bi se nalaziti na području Gredelja, što zahtijeva izradu Urbanističkog plana uređenja i dogovor s HŽ-om.

Arhitektonske studije u posljednjem desetljeću već su predlagale takvu transformaciju, uključujući podzemne perone, zelene površine iznad njih te podizanje željezničke pruge. No do realizacije projekta, prema posljednjim procjenama, trebat će godine.

image
Ranko Suvar/Cropix

Iako se kolodvor dugoročno planira preseliti, sanacija čeličnih zatega i nadstrešnice predstavlja nužan, privremeni zahvat koji omogućuje da objekt ostane u uporabi do početka gradnje novog terminala. U konačnici, riječ je o održavanju minimalne razine sigurnosti u tranzicijskom razdoblju između postojećeg stanja i budućeg, sveobuhvatnog rješenja za zagrebački autobusni promet.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
11. prosinac 2025 11:00