ROĐENDAN ‘STARE DAME‘

Stigla je u Zagreb prije 135 godina, prije konja koji su vukli tramvaje. Sada se u nju ulaže 9 milijuna eura

Uspinjača je van pogona od početka godine zbog obnove koju je dočekala nakon duge 51 godine

Zagrebačka uspinjača

Uspinjača je van pogona od početka godine zbog obnove koju je dočekala nakon duge 51 godine

Zagrebačka uspinjača, inače najkraća žičana željeznica na svijetu sa svega 66 metara kojima povezuje Donji i Gornji grad, puštena je u pogon na današnji dan, 8. listopada 1890. godine.

U početku je radila na parni pogon koji je tek kasnije zamijenjen električnim, te je njezino otvorenje preteklo dolazak konjskog tramvaja u Zagreb.

image

Pogled na padinu gdje će nakon nekoliko godina ‘niknuti‘ uspinjača. Fotografirano 1888. godine.

Privatna Kolekcija Zdravka Delavca/

Sastoji se od dva vagona s kapacitetom od po 28 putnika. Nalazi se podno Kule Lotrščak, povezuje Strossmayerovo šetalište i Tomićevu ulicu s Ilicom, a vožnja njome traje 64 sekunde s najvećom dopuštenom brzinom od 1,5 m/s.

Pod upravom je ZET-a od 1929. godine, no trenutno je ovaj dio glavnog grada, kao i mnogi drugi, u velikim radovima.

"Stara dama" inače je van pogona od početka godine zbog obnove koju je dočekala nakon dugih 51 godinu. Jedini netaknuti dio uspinjače od kraja 19. st. je njezin zidani vijadukt, no ne zadugo jer obnova uspinjače uključuje njezinu kompletnu revitalizaciju.

Osim što nedostaje mnogim Zagrepčanima i 700.000 turista koji se njome godišnje prevoze, najviše nedostaje njezinom najdugovječnijem zaposleniku **Zdravku Delavecu** koji je njome upravljao pune 32 godine, o kojemu je Jutarnji ranije pisao.

image

Uspinjača u obnovi 1973. godine

Privatna Kolekcija Zdravka Delavca/

Na ponos Zagrepčana

Stari vagoni, kojih sada više nema, bili su postavljeni davne 1974. godine.

- Napokon će dobiti zasluženo novo ruho te smo uvjereni kako će još dugo godina služiti na ponos svih Zagrepčanki i Zagrepčana, poručili su ranije iz ZET-a.

PROČITAJTE VIŠE: Provjerili smo koliko je sigurna zagrebačka uspinjača koja prometuje već 135 godina: U svakom trenutku na njoj rade četiri radnika...

Najavljeni kraj radova je ožujak 2026. godine, a 4. rujna potpisan je Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava iz EU fondova koji iznosi 5 milijuna eura. Sveukupna vrijednost projekta iznosi više od 9 milijuna eura te se uz EU sredstva financira i iz proračuna Grada Zagreba.

image

Uspinjača 1969. prije zadnje velike obnove

Privatna Kolekcija Zdravka Delavca/
image

Uspinjača 1983. godine

Privatna Kolekcija Zdravka Delavca/

- Projektom će se provesti sveobuhvatna obnova zagrebačke uspinjače u svrhu zaštite i očuvanja uspinjače kao kulturne baštine i turističkog simbola grada Zagreba. Revitalizacijom će se povećati sigurnost, udobnost i dostupnost uspinjače te smanjiti operativni troškovi i troškovi održavanja. Glavni cilj projekta je revitalizacija, odnosno zaštita uspinjače kao kulturne baštine i turističkog simbola grada Zagreba. Revitalizacijom uspinjače koja će se provesti u skladu sa Zakonom o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara, unaprijedit će se upravljanje kulturnom baštinom s ciljem doprinosa održivom razvoju, objavili su na službenim stranicama ZET-a.


Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
04. prosinac 2025 02:09