PROMETNE REFORME

Tomašević je pokrenuo val, sve više ih je po središtu Zagreba. Otkrivamo koliko sve košta

Projekt krajobraznog uređenja pješačkih zona u rukama je jedne tvrtke

Prikaz u crvenoj boji planiranih novih pješačkih zona

 Krešimir Antunović/Grad Zagreb
Projekt krajobraznog uređenja pješačkih zona u rukama je jedne tvrtke

U Zagrebu se za vrijeme vladavine Tomislava Tomaševića pokrenuo val zahvata na uređenju pješačkih zona i uvođenja takozvanih zelenih oaza u tramvajskim koridorima te pješačkim područjima u užem gradskom središtu. Projekti su provedeni na Savskom mostu, u Draškovićevoj, Masarykovoj i Staroj Vlaškoj, s naglaskom na širenje javnih površina i sadnju biljaka. Sve dosad, cijena ovih projekata javnosti nije bila poznata.

Kako su za Jutarnji otkrili iz gradske Službe za informiranje i medije, za zelene oaze do sada je ukupno izdvojeno 218.570 eura iz gradskog proračuna. Od toga je 8.370 eura trošak za izradu projekata krajobraznog uređenja, što je povjereno tvrtki MI2 Studio d.o.o.

image

Oslikavanje pješačke zone muralom na križanju Tesline i Gajeve ulice.

Dragan Matić/Cropix

Na Savskom mostu uređenje je predstavljeno u sklopu Europskog tjedna mobilnosti. Privremeni projekt uključuje zelene oaze u kortenskim čeličnim teglama, klupe s naslonima i ležaljke za odmor. Iz Grada, bez ulaženja u detalje, kažu kako su odabrane biljne vrste koje će stvarati mikroambijente tijekom cijele godine, a sjedeći elementi prilagođeni su i starijim korisnicima.

image

Savski most dobio je zelene oaze s biljkama u kortenskim teglama, klupicama s naslonima i ležaljkama za odmor.

Neja Markicevic/Cropix

Novost su i biciklističke trake širine tri metra koje odvajaju bicikliste od pješaka. Autori projekta su arhitekt David Kabalin i krajobrazni arhitekt Marko Ursa.

Prethodno su trajne pješačke zone uvedene u Masarykovoj (od Gundulićeve do Tesline), gdje je također postavljen niz čeličnih tegli kao i u Staroj Vlaškoj, dok je Draškovićeva djelomično zatvorena za promet, odnosno posljednjom odlukom zelenom oazom u Draškovićevoj prometuju isključivo tramvaji, dok se između njihovih tračnica nalaze klupe i biljke.

image

Novost su i biciklističke trake širine 3 metra koje odvajaju bicikliste od pješaka

Neja Markicevic/Cropix

Posebnu pozornost izazvale su čelične tegle: dio građana ih vidi kao praktično i funkcionalno rješenje, dok drugi smatraju da bi vizualno atraktivniji elementi bili primjereniji za središte grada.

Navedeni zahvati dio su prometne strategije koju je Grad Zagreb nedavno predstavio. Prema planu, tijekom iduće godine planira se proširenje pješačkih zona za približno 4.000 kvadratnih metara. Grad teži stvaranju jedinstvene zone bez automobila u samom centru, čime bi se promet preusmjerio, a javni prostor dobio novu funkciju.

U tom planu predviđeno je trajno zatvaranje Gajeve (sjeverno od Berislavićeve) te Tesline (između Gajeve i Praške) za motorni promet. Izmjenom Generalnog urbanističkog plana obuhvatila bi se zona od Gundulićeve do Praške, uključujući sjeverni dio Preradovićeve i Gajeve, s novim opločenjima, ozelenjivanjem i urbanom opremom.

image
Lucija Ocko/Cropix
image

Žutom bojom su prikazane postojeće pješačke zone

/Grad Zagreb

Prema obrazloženju Grada, širenje pješačkih zona trebalo bi smanjiti broj motornih vozila u središtu, omogućiti brže odvijanje javnog prijevoza te podići kvalitetu boravka u centru kroz smanjenje buke i onečišćenja zraka. U praksi bi to značilo stvaranje kontinuiranog pješačkog prostora od Gundulićeve do Praške, koji bi se nadovezao na već postojeće zone u Masarykovoj i Staroj Vlaškoj. Kandidirane su i Ulica Pod zidom, kao i dio Martićeve kod HNB-a.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. studeni 2025 23:51