Kako druge europske zemlje i regije provode seksualni odgoj u školama bila je tema skupa održanog u zagrebačkom hotelu Dubrovnik. Gosti iz Švedske i talijanske pokrajine Emilia-Romagna podijelili su svoja iskustva povodom najavljenog pilot-projekta u zagrebačkim osnovnim i srednjim školama, koji gradske vlasti planiraju uvesti od školske godine 2026./2027. Riječ je o izbornom predmetu zdravstvenog odgoja koji će obuhvatiti mentalno zdravlje mladih, zdrave životne stilove, prevenciju ovisnosti te spolno i reproduktivno zdravlje.
- Gradonačelnik Tomislav Tomašević potpisao je zaključak o osnivanju povjerenstva za zdravstveni odgoj sastavljenog od vrhunskih stručnjaka iz različitih područja, u suradnji s timom iz Rijeke - rekao je Luka Juroš, pročelnik Gradskog ureda za obrazovanje, sport i mlade.
Uspješan primjer iz Rijeke
Upravo je riječki pilot-projekt Zdravstveni odgoj i obrazovanje, uspješno proveden u tamošnjim školama, naveden kao primjer na kojem će se temeljiti priprema zagrebačkog kurikuluma. Iskustva će se crpiti i iz već razvijenog modela građanskog odgoja, kazao je Juroš, odgovarajući na zabrinutost Nataše Bijelić iz udruge CESI zbog optimističnih rokova. CESI, udruga koja se godinama zalaže za uvođenje seksualnog odgoja, početkom godine pokrenula je kampanju usmjerenu prema gradskoj vlasti, s porukom “Možemo ili nećete” na jumbo plakatima u Zagrebu. Kako se zasad čini, ciljevi udrugu uskoro bi mogli biti ostvareni.
Na konferenciji “Sveobuhvatna seksualna edukacija u lokalnom kontekstu”, u organizaciji Statusa M, uz podršku Zaklade Solidarna, Grada Zagreba i CESI-ja, predstavljeni su europski modeli. Švedski gosti podsjetili su da je seksualni odgoj u toj zemlji dio nacionalnog kurikuluma već gotovo sto godina.
- Još 1955. godine shvatilo se da djevojčice i dječaci trebaju zajedno učiti o seksualnosti. Znanje mora biti jednako dostupno svima - istaknuli su članovi Nacionalne asocijacije za seksualnu edukaciju.
Kako su dodali, švedski model prošao je kroz više faza: od početnih lekcija o biologiji i reprodukciji razvio se u sveobuhvatan pristup ljudskoj intimi, odnosima i društvu. Od početka 2000-ih u središtu su teme pristanka i osobnih granica, ravnopravnosti spolova, ljudskih prava te razumijevanja različitih rodnih identiteta i seksualnih orijentacija.
Europska iskustva
- Učenjem o seksu, suprotno očekivanjima, djeca kasnije stupaju u seksualne odnose, objašnjavaju švedski gosti navodeći razne kreativne načine kako u školama detabuiziraju seksualnost. Tako adolescenti o anatomiji seksualnih organa uče i rezbarenjem penisa iz drveta, dali su primjer.
Svoja iskustva iznijeli su i predstavnici talijanske regije Emilia-Romagna. Objasnili su da, kao i u Hrvatskoj, na nacionalnoj razini ne postoji program seksualnog odgoja, već inicijative kreću iz lokalnih zajednica. U Bologni djeluje centar Spazio Giovani koji adolescentima od 14 do 19 godina pruža podršku u pitanjima seksualnosti, odnosa i psihološkog zdravlja. Uz njihovu inicijativu, 2013. godine u regiji Emilia-Romagna pokrenut je pilot-projekt “W l’amore” koji se danas uspješno provodi.
- Djeca i mladi usvajaju svijest o spolnom i afektivnom životu u skladu s vlastitim vrijednostima, bilo da su katolici, muslimani ili ateisti. Njihova iskustva su pozitivna jer im je potreban prostor u kojem neće biti osuđivani, naveli su predstavnici talijanske organizacije, dodajući da program evaluiraju svake godine.
- Samo dva posto roditelja smatra da ovaj program nije koristan, zaključuju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....