ZAGREB - Ni jedan gradski projekt (osim Cvjetnog prolaza Tomislava Horvatinčića) nije izazvao toliko kontroverzi i podijelio javnost kao projekt gradnje podzemne garaže ispod Trga maršala Tita
ZG parking ne gubi vrijeme
Gradski zavod za zaštitu spomenika kulture prije tri godine dao je zeleno svjetlo za gradnju garaže, projekt je (ponovno) uvršten u Generalni urbanistički plan, a Zagrebparking je odlučio da neće gubiti vrijeme. Već tada su naručili izradu idejnog rješenja od arhitektonskog studija APZ-a, koji je nekoliko puta predstavljen javnosti, a sada je ta podružnica Zagrebačkog holdinga, unatoč žučnim raspravama (ali i sukladno proceduri), odlučila krenuti u lov na lokacijsku dozvolu.
S druge pak strane, ujedinjeni predstavnici zagrebačke kulturne scene, povjesničari umjetnosti, eminentni arhitekti, Vijeće gradske četvrti Donji grad, Zelena akcija i inicijativa Pravo na grad najoštrije osuđuju, kako kažu, snažnu i dramatičnu intervenciju u najvrednije urbanističko-arhitektonsko ostvaranje 19. stoljeća u Hrvatskoj, Lenucijevu potkovu. Stoga će na sljedećoj sjednici Gradske skupštine, 11. veljače, tražiti da se na dnevni red uvrsti izmjena GUP-a, odnosno zabrani gradnja garaže.
U priču se umiješala država
O najdelikatnijem zagrebačkom projektu ne mogu se usuglasiti ni predstavnici gradske vlasti ni oporbe. U cijelu se priču umiješala i država pa je Ministarstvo kulture odbilo Zagrebačkom holdingu dati suglasnost za izradu dokumentacije za dio projekta koji se odnosi na dodatne prostorije i sadržaje HNK.
Riječima “Zagrebparking ne može biti nositelj promišljanja budućeg razvoja HNK” obustavljena je gradnja tvz. male scene. Malo je zagrebačkih projekata toliko uzbudilo javnost i izazvalo tolika sučeljavanja, ali možda je upravo to put prema pravom rješenju.
Garaže ispod opera, katedrala i muzeja
Primjeri gradnje podzemnih garaža u europskim metropolama, na koje se tako često pozivamo, ne razlikuju se previše od zagrebačkog modela gradnje. Garaže se, naime, grade u strogom centru grada, u blizini ili ispod katedrala, kongresnih centara, muzeja, kazališta itd.
Garaža u Beču, primjerice, sagrađena je u najužem centru, samo 20 metara od katedrale Svetog Stjepana, jedne od najviših na svijetu.
U Salzburgu je garaža u neposrednoj blizini opere, u Madridu pokraj Kongresnog centra, a u Parizu i Amsterdamu ispod opere. Susjedi Mađari u Budimpešti također su sagradili garažu pokraj katedrale, a garaža Opere u Münchenu smještena je tik do kazališta i opere.
Hoćemo li slijediti ta iskustva ili osmisliti vlastita rješenja?
ZA
Mate Kraljević, direktor Zagrebparkinga
Branimo centar od priljeva vozila
Gradnjom garaža “branimo” centar grada od priljeva automobila. Većinu grada smo pokrili, a nedostaju nam još garaže na Trgu maršala Tita i u Klaićevoj ulici da bismo spriječili ulazak vozila s juga i zapada.
Ivan Dadić, prometni stručnjak s Instituta prometa i veza
Ili grad bez vozila ili gradnja garaža
Garaže su potrebne u centru grada jer nemamo dovoljno parkirališnih mjesta. U odnosu na europske gradove, u centru ih imamo četiri puta manje. Ili ćemo se odreći vozila ili graditi garaže. Drugog izbora nema!
Davor Jelavić,pročelnik Gradskog ureda za graditeljstvo
Predivne trgove u službu pješaka!
Perspektiva Zagreba je jasna. Sve je više automobila i treba ih zbrinuti pod zemljom. Smatram da predivne gradske trgove poput Marulićevog, Trga maršala Tita i Mažuranca, treba staviti u službu građana.
PROTIV
Snješka Knežević, povjesničarka umjetnosti
Baština se ne upotrebljava
Baština se ne upotrebljava, baštini treba služiti! Baštinu trebamo prenijeti idućim generacijama, i ako je moguće, poboljšanu i obnovljenu. A gradnja garaže napad je na nedodirljivu zelenu potkovu!
Nenad Fabijanić, profesor na Arhitektonskom fakultetu
Snažna gradnja je nedopustiva
Cijela Lenucijeva potkova zaštićena je zona prvog reda , a tu su dozvoljene tek nježne intervencije i poravci. Ovako dramatična gradnja apsolutno je nedopustiva, a posljedica je loše prometne situacije u centru.
Zvonko Maković, povjesničar umjetnosti, pjesnik i esejist
Kopanje garaže kršenje je zakona
Vozač sam i podržavam izgradnju garaža, ali ne u spomeničkom području. U slučaju Trga maršala Tita riječ je i o kršenju zakona. Postoje alternativna rješenja, a ovo dovodi u pitanje sigurnost HNK.