Deset godina nakon što je Volkswagenov skandal s manipulacijom emisijama potresao svijet automobila, u Londonu se otvara novo poglavlje iste priče. Ovoga puta na optuženičkoj klupi nije samo jedan proizvođač, nego čak šest velikih igrača: Mercedes-Benz, Ford, Renault, Nissan te Stellantisove marke Peugeot i Citroën.
U tužbi podnesenoj Visokom sudu u Londonu čak 1,6 milijuna vlasnika dizelskih vozila tvrdi da su njihovi automobili opremljeni softverima koji prepoznaju testne uvjete i umjetno smanjuju ispuštanje dušikovih oksida. U stvarnim uvjetima vožnje, prema navodima tužitelja, emisije su bile višestruko veće od dopuštenih. Riječ je o jednoj od najvećih skupnih tužbi u povijesti britanskog pravosuđa, s potencijalnim odštetama koje se broje u milijardama funti.
Slučaj ne obuhvaća samo ovih šest proizvođača. Sud je iz praktičnih razloga odlučio u početku ispitati njih, no odluka će se odnositi i na druge marke kao što su BMW, Jaguar, Land Rover, Mazda, Toyota, Suzuki, Hyundai i Kia. Odjeci originalnog Dieselgatea tako ponovno odzvanjaju sudnicama, a proizvođači se suočavaju s potencijalnim ogromnim financijskim gubicima.
Proizvođači, očekivano, sve optužbe kategorički odbacuju. Tvrdnje o manipulaciji nazivaju neosnovanima i tehnički pogrešnima. Fordovi su odvjetnici tužbu čak nazvali "znanstveno nepismenim slučajem", naglašavajući da je njihova tehnologija u potpunosti u skladu s propisima. No, kako je pokazalo i iskustvo iz 2015., takva se obrana lako može raspasti ako dokazi pokažu suprotno.
Prva faza procesa usredotočit će se na pitanje jesu li "uređaji za varanje" doista bili prisutni u vozilima. Tek nakon toga sud će razmatrati pravo vlasnika na financijsku naknadu. Preliminarna rasprava trebala bi završiti do kraja ove godine, dok se glavni dio suđenja očekuje u ožujku 2026., a konačna presuda sljedećeg ljeta.
Iako je prodaja dizelaša posljednjih godina drastično pala, ovaj proces pokazuje da sjena Dieselgatea još nije nestala, a možda se pokaže da Volkswagen zapravo nije bio iznimka, već samo žrtveno janje automobilske industrije koja je možda masovno varala na podacima o emisijama svojih dizelaša.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....