NASTAVAK SKANDALA

Dieselgate još nije završen: Čak šest velikih proizvođača pod novim optužbama za varanje na emisijama

Riječ je o jednoj od najvećih tužbi u povijesti britanskog pravosuđa, s potencijalnim odštetama koje se broje u milijardama funti

Ispušni plinovi, ilustracija

 THOMAS KIENZLE/AFP
Riječ je o jednoj od najvećih tužbi u povijesti britanskog pravosuđa, s potencijalnim odštetama koje se broje u milijardama funti

Deset godina nakon što je Volkswagenov skandal s manipulacijom emisijama potresao svijet automobila, u Londonu se otvara novo poglavlje iste priče. Ovoga puta na optuženičkoj klupi nije samo jedan proizvođač, nego čak šest velikih igrača: Mercedes-Benz, Ford, Renault, Nissan te Stellantisove marke Peugeot i Citroën.

U tužbi podnesenoj Visokom sudu u Londonu čak 1,6 milijuna vlasnika dizelskih vozila tvrdi da su njihovi automobili opremljeni softverima koji prepoznaju testne uvjete i umjetno smanjuju ispuštanje dušikovih oksida. U stvarnim uvjetima vožnje, prema navodima tužitelja, emisije su bile višestruko veće od dopuštenih. Riječ je o jednoj od najvećih skupnih tužbi u povijesti britanskog pravosuđa, s potencijalnim odštetama koje se broje u milijardama funti.

image

Ispušni plinovi, ilustracija

Profimedia

Slučaj ne obuhvaća samo ovih šest proizvođača. Sud je iz praktičnih razloga odlučio u početku ispitati njih, no odluka će se odnositi i na druge marke kao što su BMW, Jaguar, Land Rover, Mazda, Toyota, Suzuki, Hyundai i Kia. Odjeci originalnog Dieselgatea tako ponovno odzvanjaju sudnicama, a proizvođači se suočavaju s potencijalnim ogromnim financijskim gubicima.

Proizvođači, očekivano, sve optužbe kategorički odbacuju. Tvrdnje o manipulaciji nazivaju neosnovanima i tehnički pogrešnima. Fordovi su odvjetnici tužbu čak nazvali "znanstveno nepismenim slučajem", naglašavajući da je njihova tehnologija u potpunosti u skladu s propisima. No, kako je pokazalo i iskustvo iz 2015., takva se obrana lako može raspasti ako dokazi pokažu suprotno.

image

Ispušni plinovi, ilustracija

Profimedia

Prva faza procesa usredotočit će se na pitanje jesu li "uređaji za varanje" doista bili prisutni u vozilima. Tek nakon toga sud će razmatrati pravo vlasnika na financijsku naknadu. Preliminarna rasprava trebala bi završiti do kraja ove godine, dok se glavni dio suđenja očekuje u ožujku 2026., a konačna presuda sljedećeg ljeta.

Iako je prodaja dizelaša posljednjih godina drastično pala, ovaj proces pokazuje da sjena Dieselgatea još nije nestala, a možda se pokaže da Volkswagen zapravo nije bio iznimka, već samo žrtveno janje automobilske industrije koja je možda masovno varala na podacima o emisijama svojih dizelaša.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. studeni 2025 03:24