VARAJ, VARAJ ME...

Desetljeće nakon Dieselgatea: Ovo je deset najvećih prijevara i skandala moderne autoindustrije

Dieselgate nije bio ni prvi ni jedini skandal industrije. Povijest je puna priča o prijevarama, tajnim dogovorima i zakulisnim igrama

Ispuh automobila, ilustracija

 Profimedia
Dieselgate nije bio ni prvi ni jedini skandal industrije. Povijest je puna priča o prijevarama, tajnim dogovorima i zakulisnim igrama

Prije deset godina, 18. rujna 2015., svijet je saznao za Dieselgate. Američka agencija EPA razotkrila je Volkswagen, koji je u svoje automobile ugradio softver za varanje na testovima emisija. Bio je to tektonski potres koji je promijenio lice autoindustrije. Afera je stajala koncern više od 30 milijardi eura, uništila ugled dizelske tehnologije i natjerala proizvođače na brzi zaokret prema elektrifikaciji. No Dieselgate nije bio ni prvi ni jedini skandal automobilske industrije. Povijest je puna priča o prijevarama, tajnim dogovorima i zakulisnim igrama koje su često koštale milijarde i uzdrmale povjerenje kupaca. Ovo je deset najnevjerojatnijih primjera.

1. Dieselgate (Volkswagen, 2015.)

VW je u 11 milijuna dizelskih vozila ugradio softver koji prepoznaje testne uvjete i smanjuje emisije samo tijekom ispitivanja. Na cesti su emisije dušikovih oksida bile i do 40 puta više od dopuštenih. Skandal je izazvao politički i ekonomski šok, a dizelska vozila preko noći postala su nepoželjna.

image

Ispitivanje ispušnih plinova, ilustracija

THOMAS KIENZLE/AFP

2. General Motors i kontakti paljenja (2014.)

GM je godinama znao da određeni modeli imaju neispravan kontaktni sklop koji može isključiti motor u vožnji i onesposobiti zračne jastuke. Problem je povezan s više od 120 poginulih. Tvrtka je platila gotovo 3 milijarde dolara odšteta i kazni.

3. Toyota i "neželjena ubrzanja" (2009.–2010.)

Serija nesreća u SAD-u pripisana je vozilima koja su, navodno, sama ubrzavala zbog loše konstrukcije papučice gasa i tepiha koji su je blokirali. Toyota je povukla milijune vozila i platila 1,2 milijarde dolara nagodbe.

4. Takata zračni jastuci (2013. – danas)

Japanski proizvođač sigurnosne opreme isporučio je milijune zračnih jastuka s defektnim sustavima za napuhivanje koji su u nesrećama eksplodirali i izbacivali metalne komade u lice vozača i putnika. Do danas je prijavljeno više od 30 poginulih i stotine ozlijeđenih. Do danas je povučeno više od 100 milijuna vozila, što je najveća akcija opoziva u povijesti, a stvari nisu riješene ni do danas, tako da se i ove godine dogodio smrtni slučaj i novi opozivi. Takata je zbog svega bankrotirala i prestala s poslovanjem.

image
SEBASTIEN BOZON/AFP

5. Fiat Chrysler i emisije (2017.)

FCA je optužen da je, poput VW-a, koristio softver za manipulaciju emisijama dizelskih motora u modelima Jeep i Ram. Tvrtka je pristala platiti više od 800 milijuna dolara nagodbi i odšteta.

6. Renault i francuski “dieselgate” (2016.)

Francuske vlasti otkrile su da su Renaultovi modeli u realnoj vožnji emitirali i deset puta više štetnih plinova od dopuštenog. Iako nikad nije dokazana ilegalna manipulacija softverom, reputacija marke ozbiljno je narušena, a prodaja dizela u Francuskoj drastično pala.

7. Mitsubishi i lažiranje potrošnje (2016.)

Godine 2016. Mitsubishi se našao u središtu velikog skandala kada je otkriveno da je godinama davao netočne podatke o potrošnji goriva. Nepravilnosti je uočio partner Nissan tijekom razvoja zajedničkih kei automobila. Istraga je pokazala da je Mitsubishi koristio neispravne metode testiranja čak 25 godina. Skandal je doveo do odlaska predsjednika Tetsura Aikawe i omogućio Nissanu preuzimanje 34 posto udjela u tvrtki, čime je postao najveći pojedinačni dioničar.

image

Potrošnja goriva (ilustracija)

Profimedia

8. Hyundai i Kia – prenapuhana snage i lažirana potrošnja (2012.)

U SAD-u su korejski proizvođači morali platiti 100 milijuna dolara kazne i vratiti 395 milijuna kupcima jer su podaci o potrošnji i emisijama na naljepnicama bili lažni. Afera je ozbiljno poljuljala njihovu tada tek rastuću reputaciju.

9. Daimler i kartel proizvođača kamiona (2016.)

Europska komisija kaznila je Daimler, Volvo/Renault, Iveco i MAN s rekordnih 2,9 milijardi eura zbog dogovaranja cijena kamiona i odgađanja uvođenja tehnologija za smanjenje emisija. Bio je to jedan od najvećih otkrivenih kartela u povijesti EU.

image

Proizvodnja Mercedesa, ilustracija

Mercedes-Benz

10. Njemački “emisijski kartel” (2021.)

EU je Volkswagen grupu i BMW kaznio s ukupno 875 milijuna eura jer su s Daimlerom dogovarali ograničavanje razvoja sustava za smanjenje emisija dušikovih oksida. Daimler je izbjegao kaznu jer je prvi prijavio kartel. Skandal je dodatno narušio ugled njemačke autoindustrije nakon Dieselgatea.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. studeni 2025 10:19