ipak blaže, ali...

Euro 7 dolazi: Evo što svaki vozač mora znati o ovom standardu prije 2026. godine, električna vozila posebno na meti

Iako su prvotni prijedlozi bili znatno stroži, industrija je uspjela izboriti ublažavanje nekih odredbi. Ipak, ima mnogo promjena...

DIm iz ispuha

 Profimedia
Iako su prvotni prijedlozi bili znatno stroži, industrija je uspjela izboriti ublažavanje nekih odredbi. Ipak, ima mnogo promjena...

Nova europska ekološka norma, poznata kao Euro 7, stupit će na snagu 2026. godine i donosi najopsežniju promjenu propisa o ekološkim karakteristikama automobila još od uvođenja dizelskih filtara čestica. Iako su se proizvođači izborili za ublažavanje prvotnih zahtjeva, nova pravila donijet će značajne promjene u nadzoru emisija, trajnosti baterija i ukupnom pristupu održivosti vozila.

Što Euro 7 znači za vozače?

Za već registrirana vozila ne mijenja se ništa. Osobni automobili koji su već u prometu ne moraju zadovoljiti Euro 7 norme, niti postoji obveza naknadne prilagodbe. Takva se vozila i dalje mogu koristiti kao i do sada.

Za buduće kupce novih vozila, pravila će biti stroža. Od 29. studenog 2026. svi novi modeli osobnih automobila i lakih dostavnih vozila koji tek dolaze na tržište morat će ispunjavati Euro 7 normu, dok će krajem 2027. ta obveza obuhvatiti sve već postojeće nove automobile u Europskoj uniji. Proizvođači i prodavatelji više neće moći nuditi nove automobile vozila koja ne udovoljavaju standardu, pa će svako novo vozilo morati biti u skladu s propisima.

image

DIm iz ispuha

Profimedia

Nove odredbe za čestice i baterije

Premda granične vrijednosti za ispušne plinove uglavnom ostaju iste, Euro 7 donosi važnu novost, po prvi put će se mjeriti i ultrafine čestice promjera od svega 10 nanometara, koje dosad nisu bile obuhvaćene testovima, osobito kod benzinskih motora.

Također, prvi put se vozilo promatra kao cjelina. U obzir se uzima i trošenje kočnica i guma, budući da i one ispuštaju mikročestice. Do 2035. godine vrijedit će jedinstvena granica za sva vozila, uključujući električna, iako ona zbog regenerativnog kočenja u pravilu manje troše kočnice.

Za električne i plug-in hibridne automobile uvodi se obavezna kontrola trajnosti baterije. Nakon pet godina ili 100.000 kilometara mora zadržati najmanje 80 posto kapaciteta, a nakon osam godina ili 160.000 kilometara – 72 posto. Novost su i testiranja pri niskim temperaturama, na -7 °C, kako bi se provjerila realna učinkovitost baterija zimi.

image

Gume, ilustracija

Michelin

Stroži nadzor i digitalna kontrola

Jedna od ključnih promjena je stalni nadzor emisija. Vozila više neće prolaziti samo laboratorijska testiranja, morat će dokazivati čistoću i u svakodnevnoj vožnji. Sustavi će kontinuirano pratiti razine štetnih tvari, a digitalni nadzor spriječit će manipulacije podacima poput onih iz Dieselgatea.

Uz to, Euro 7 uvodi obaveznu zaštitu od intervencija u softver, stalnu samoprovjeru emisija i transparentno prikupljanje podataka. Cilj je jasan - osigurati da automobili na cesti doista ispunjavaju ekološke standarde koje proizvođači navode.

image

Ispušni plinovi (ilustracija)

Profimedia

Euro 7 nije kraj, već prijelaz

Iako su prvotni prijedlozi bili znatno stroži, industrija je uspjela izboriti ublažavanje nekih odredbi. No Euro 7 je tek još jedan korak u dugoročnom planu smanjenja emisija. Kao što su Euro 5 i Euro 6 s vremenom postali stroži, i ova će se norma s godinama dalje razvijati, prateći tehnološki napredak i prijelaz prema električnoj mobilnosti.

Tijek uvođenja Euro 7 – pregled

  • 29. studenog 2026. – obavezna norma za sve buduće nove modele osobnih automobila i lakih dostavnih vozila
  • Kraj 2027. – obavezna norma za sva novoregistrirana vozila tih kategorija
  • 2028.–2029. – postupno uvođenje za autobuse i kamione
  • 2035. – jedinstvena granica za čestice iz kočenja i guma za sva vozila

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. studeni 2025 12:02