Nova europska ekološka norma, poznata kao Euro 7, stupit će na snagu 2026. godine i donosi najopsežniju promjenu propisa o ekološkim karakteristikama automobila još od uvođenja dizelskih filtara čestica. Iako su se proizvođači izborili za ublažavanje prvotnih zahtjeva, nova pravila donijet će značajne promjene u nadzoru emisija, trajnosti baterija i ukupnom pristupu održivosti vozila.
Što Euro 7 znači za vozače?
Za već registrirana vozila ne mijenja se ništa. Osobni automobili koji su već u prometu ne moraju zadovoljiti Euro 7 norme, niti postoji obveza naknadne prilagodbe. Takva se vozila i dalje mogu koristiti kao i do sada.
Za buduće kupce novih vozila, pravila će biti stroža. Od 29. studenog 2026. svi novi modeli osobnih automobila i lakih dostavnih vozila koji tek dolaze na tržište morat će ispunjavati Euro 7 normu, dok će krajem 2027. ta obveza obuhvatiti sve već postojeće nove automobile u Europskoj uniji. Proizvođači i prodavatelji više neće moći nuditi nove automobile vozila koja ne udovoljavaju standardu, pa će svako novo vozilo morati biti u skladu s propisima.
Nove odredbe za čestice i baterije
Premda granične vrijednosti za ispušne plinove uglavnom ostaju iste, Euro 7 donosi važnu novost, po prvi put će se mjeriti i ultrafine čestice promjera od svega 10 nanometara, koje dosad nisu bile obuhvaćene testovima, osobito kod benzinskih motora.
Također, prvi put se vozilo promatra kao cjelina. U obzir se uzima i trošenje kočnica i guma, budući da i one ispuštaju mikročestice. Do 2035. godine vrijedit će jedinstvena granica za sva vozila, uključujući električna, iako ona zbog regenerativnog kočenja u pravilu manje troše kočnice.
Za električne i plug-in hibridne automobile uvodi se obavezna kontrola trajnosti baterije. Nakon pet godina ili 100.000 kilometara mora zadržati najmanje 80 posto kapaciteta, a nakon osam godina ili 160.000 kilometara – 72 posto. Novost su i testiranja pri niskim temperaturama, na -7 °C, kako bi se provjerila realna učinkovitost baterija zimi.
Stroži nadzor i digitalna kontrola
Jedna od ključnih promjena je stalni nadzor emisija. Vozila više neće prolaziti samo laboratorijska testiranja, morat će dokazivati čistoću i u svakodnevnoj vožnji. Sustavi će kontinuirano pratiti razine štetnih tvari, a digitalni nadzor spriječit će manipulacije podacima poput onih iz Dieselgatea.
Uz to, Euro 7 uvodi obaveznu zaštitu od intervencija u softver, stalnu samoprovjeru emisija i transparentno prikupljanje podataka. Cilj je jasan - osigurati da automobili na cesti doista ispunjavaju ekološke standarde koje proizvođači navode.
Euro 7 nije kraj, već prijelaz
Iako su prvotni prijedlozi bili znatno stroži, industrija je uspjela izboriti ublažavanje nekih odredbi. No Euro 7 je tek još jedan korak u dugoročnom planu smanjenja emisija. Kao što su Euro 5 i Euro 6 s vremenom postali stroži, i ova će se norma s godinama dalje razvijati, prateći tehnološki napredak i prijelaz prema električnoj mobilnosti.
Tijek uvođenja Euro 7 – pregled
- 29. studenog 2026. – obavezna norma za sve buduće nove modele osobnih automobila i lakih dostavnih vozila
- Kraj 2027. – obavezna norma za sva novoregistrirana vozila tih kategorija
- 2028.–2029. – postupno uvođenje za autobuse i kamione
- 2035. – jedinstvena granica za čestice iz kočenja i guma za sva vozila
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....