SVI IH SE BOJE

Lokalna proizvodnja umire: Invazija jeftinih kineskih električnih automobila prijeti industriji na drugom kraju svijeta

Agresivna strategija donosi rezultate. Kineska vozila postaju sve prisutnija, a domaći proizvođači i radnici gube tlo pod nogama

Promet u Brazilu, ilustracija

 Wagner Campelo/Alamy/Profimedia
Agresivna strategija donosi rezultate. Kineska vozila postaju sve prisutnija, a domaći proizvođači i radnici gube tlo pod nogama

Brazil, šesto najveće automobilsko tržište na svijetu, suočava se s pravom poplavom jeftinih kineskih električnih vozila, a tamošnja industrija upozorava: ovako bi mogli izgubiti desetljeća domaće proizvodnje, radnih mjesta i tehnološkog razvoja.

U samo prvih pet mjeseci 2025. godine, kineski BYD već je u Brazil uvezao više od 22.000 električnih automobila, koristeći porezne olakšice koje još vrijede do srpnja 2025.

Prema trenutnim pravilima, proizvođači mogu bez carina uvesti vozila u vrijednosti do 146 milijuna eura (PHEV) i 195 milijuna eura (baterijski električni auti). Ako se ovakav trend nastavi, do kraja godine u Brazil bi moglo stići čak 200.000 kineskih automobila, što bi činilo osam posto ukupne prodaje novih vozila u državi.

image

Proizvodnja VW-a u Brazilu

Miguel SCHINCARIOL/AFP/Profimedia

Dok domaći proizvođači u Brazilu, poput Volkswagena, General Motorsa i Stellantisa desetljećima grade tvornice i zapošljavaju tisuće Brazilaca, kineske marke poput BYD-a i GWM-a iz Kine šalju gotova vozila, preskačući lokalnu proizvodnju.

Brazil je prije deset godina ukinuo carine za uvozna vozila kako bi potaknuo prelazak na električni pogon. Iako su prošle godine uvedene blage carine od 10 posto, one su daleko ispod razine carinskih barijera koje kineske marke moraju savladati u Europi. Trenutni plan predviđa da carine narastu na 35 posto do 2026. godine, ali sve su glasniji pozivi da se taj rast ubrza i uvede odmah.

Ipak, BYD u Brazilu gradi vlastitu tvornicu, no otvaranje je odgođeno za prosinac 2026. nakon izvještaja o lošim radnim uvjetima za strane radnike. Slično tome, i GWM je odgodio planove za lokalnu proizvodnju za godinu dana. Ukratko, vozila stižu, no lokalna industrija još ne što posebno zabrinjava Brazilce jer se strahuje se da će prevelik uvoz destimulirati ulaganja u domaću proizvodnju.

image

BYD brod

BYD

“Podržavamo dolazak novih marki koje proizvode lokalno i otvaraju radna mjesta, ali prekomjeran uvoz uništava temelje industrije,” izjavio je Igor Calvet, predsjednik brazilske udruge proizvođača ANFAVEA.

BYD je dodatno pojačao prisutnost u Brazilu pokretanjem flote vlastitih brodova za prijevoz vozila, čime zaobilazi klasične logističke lance i još brže dolazi do kupaca. Ta agresivna strategija već donosi rezultate. Kineska vozila postaju sve prisutnija, tržište im se otvara, no brazilski proizvođači i radnici gube tlo pod nogama.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. studeni 2025 10:42