U automobilima koji sve više nalikuju računalima na kotačima, čak su i kvake postale elektroničke. Ono što je nekad bio jednostavan, mehanički dio koji otvara vrata, danas je sve više sofisticirani sklop senzora, motorića i softvera. Električne i automatske kvake, bilo da iskaču, uvlače se ili reagiraju na doticaj, predstavljene su kao simbol modernog dizajna i aerodinamične učinkovitosti. No, iza te tehnološke elegancije krije se zabrinjavajuća tamna strana: kvarovi, zamrzavanja, odgođene reakcije, a u najgorim slučajevima i nemogućnost izlaska iz vozila.
Posljednjih mjeseci svijet su obišle brojne priče koje pokazuju kakve tragedije ove kvake mogu izazvati. U Kaliforniji su roditelji dviju tinejdžerica podigli tužbu protiv Tesle, tvrdeći da su njihove kćeri ostale zarobljene u gorućem Cybertrucku jer se električne kvake nisu mogle otvoriti nakon gubitka napajanja. Iako su postojali mehanički otvarači, skriveni su ispod gumenih obloga i bilo ih je gotovo ih je nemoguće pronaći u panici i dimu.
Slična tragedija dogodila se u Njemačkoj, gdje su vozač i dvoje djece poginuli u zapaljenom Modelu S. Svjedok koji je pokušao razbiti prozor ispričao je kako nije uspio otvoriti vrata jer kvake nisu reagirale. "Htio sam izvući djecu, ali ništa nije radilo. Auto je gorio, a vrata se nisu mogla otvoriti", rekao je čovjek koji je doslovno gledao kako nesretni ljudi gore u autu.
Ni druge marke nisu izuzetak izuzetak. U travnju je troje ljudi u Kini izgubilo život kad su se vrata Xiaomija SU7 nakon sudara zaključala i odbila otvoriti, dok su prolaznici očajnički pokušavali razbiti staklo. Slična priča s istim modelom u Kini se ponovila ovog ponedjeljka, kada je smrtno stradao vozač auta. Iako je riječ o modelu s kvakama koje se ne uvlače, one funkcioniraju elektronski i taj je sustav u oba slučaja zakazao.
Zato kinesko ministarstvo industrije i informacijske tehnologije sada planira zabraniti potpuno električne kvake na uvlačenje, dopuštajući samo "polu-uvlačive" izvedbe s obveznim mehaničkim otvaranjem izvana u nuždi. Iako su proizvođači nezadovoljni jer gube atraktivan dizajnerski detalj, razlozi za zabranu su jasni: minimalna aerodinamička korist, česti kvarovi i ozbiljan rizik za živote. Brojni stručnjaci za sigurnost prometa sve glasnije pozivaju i europske regulatore da reagiraju i povuku sličan potez.
Kao i mnogo puta dosad, pokazalo se da tehnološki napredak može imati i mračnu stranu. Sve je jasnije da uvlačive kvake nemaju budućnost te da ćemo ih uskoro pamtiti kao još jedan nepromišljen eksperiment automobilske industrije - onaj koji je, umjesto napretka, donio kupcima tek frustracije i tragedije.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....