Kineski automobilski div BYD posljednjih je godina bio sinonim za nezaustavljiv rast. Eksplozivne prodajne brojke, solidna dobit i uvođenje gotovo jednog novog modela mjesečno stvorili su dojam nezaustavljive kompanije kojoj ništa ne stoji na putu. No, najnoviji podaci otkrivaju da je taj streloviti uspon naišao na prve ozbiljne prepreke.
Na početku 2025. godine BYD je postavio ambiciozan cilj prodaje od 5,5 milijuna vozila, što bi bio značajan skok u odnosu na 4,27 milijuna prodanih u 2024. godini. Međutim, kako prenosi Reuters, taj je plan već nekoliko puta interno revidiran. Aktualna projekcija sada iznosi 4,6 milijuna automobila, odnosno 16 posto manje od početnih očekivanja. Ipak, i taj revidirani cilj i dalje bi značio rast od sedam posto u odnosu na prošlu godinu, pa situacija nije dramatična, ali je svakako korak unatrag u odnosu na ranije prognoze.
Glavni razlog pada leži u kineskom tržištu, koje je presudno za BYD jer čini gotovo 80 posto ukupne prodaje. U srpnju je prodaja novih elektrificiranih vozila u Kini porasla za samo 12 posto, što je znatno slabije od gotovo 30 posto rasta zabilježenog mjesec dana ranije. Posebno zabrinjava pad prodaje plug-in hibrida, segmenta koji je četvrti mjesec zaredom bilježio dvoznamenkaste minuse. Uz sve to, ukupna prodaja osobnih automobila u Kini smanjena je za 12 posto, što je dodatno otežalo BYD-ovu situaciju.
Financijski rezultati također ukazuju na rastuće probleme. U drugom kvartalu ove godine kompanija je zabilježila pad neto dobiti od gotovo 30 posto na godišnjoj razini, što je prvi takav pad u više od tri godine. Razlozi leže u žestokom cjenovnom ratu na kineskom tržištu, povećanim troškovima proizvodnje i istodobnom smanjenju marži.
Istovremeno, konkurencija ne spava. Geely je, primjerice, podigao svoj cilj prodaje na tri milijuna vozila u 2025. godini, dok su mlađi brendovi poput Leapmotora, XPenga i Xiaomija počeli bilježiti rekordne isporuke i ubrzano osvajati tržišni udio. Time je BYD, unatoč svom statusu tržišnog lidera, prisiljen braniti pozicije koje su se do nedavno činile nedodirljivima.
Iako revidirani planovi znače smanjenje ambicija, BYD i dalje ostaje proizvođač s najvećim brojkama u Kini i jedan od ključnih globalnih igrača u električnoj tranziciji automobilske industrije. No jasno je da će naredni period zahtijevati više fleksibilnosti, ulaganja u inovacije i pametniju strategiju kako bi se zadržala prednost. Nakon godina gotovo neprekinutog rasta, BYD se suočava s realnošću zasićenog domaćeg tržišta i sve žešće borbe za svakog kupca.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....