Širok spektar

Od hladnjaka do internetskog pretraživača: Čime su se kineski automobilski divovi bavili prije automobila?

Mnogi kineski proizvođači automobila krenuli su iz potpuno drugih industrija. Evo kako su nastali i gdje su danas

Hladnjak, ilustracija

 Profimedia
Mnogi kineski proizvođači automobila krenuli su iz potpuno drugih industrija. Evo kako su nastali i gdje su danas


Kineski automobilski brendovi osvajaju svijet, no njihova povijest ne počinje na cesti. Dok se europske marke poput Audija i Mercedesa ponose stoljetnim nasljeđem, mnogi kineski proizvođači automobila krenuli su iz potpuno drugih industrija, od hladnjaka do pametnih telefona. Evo kako su nastali i gdje su danas.

image

Geely, ilustracija

Zeljko Puhovski/CROPIX

Geely - hladnjacima do Volva

Danas poznat po vlasništvu nad Volvom, Polestarom i Lotusom, Geely je započeo 1986. kao proizvođač dijelova za hladnjake u kineskom gradu Taizhou. Tek 1997. ulazi u autoindustriju, s ciljem proizvodnje pristupačnih automobila. Pravi globalni proboj stiže 2010. kada Geely kupuje Volvo, a kasnije i 51 posto Lotusa te 9,69 posto Daimlera. U 2024. Geely prodaje više od 2,2 milijuna vozila, a elektrificirani modeli čine gotovo polovicu te brojke. Prisutan je i na hrvatskom tržištu.

image

BYD, ilustracija

Darko Tomas/CROPIX

BYD - baterije koje su pokrenule svijet

Osnovan 1994., BYD je započeo kao proizvođač litij-ionskih baterija za mobitele, opskrbljujući Nokiju i Motorolu. Već 2003. preuzima malog proizvođača automobila, tvrtku Xi’an Qinchuan Automobile, a 2008. lansira prvi plug-in hibrid F3DM. Prava revolucija stiže 2020. s Blade baterijom, koja omogućuje veću sigurnost i veći doseg. Danas je BYD najveći proizvođač električnih automobila na svijetu, ispred Tesle, s prodajom od 4,27 milijuna vozila u 2024. i ciljem da polovicu ukupne proizvodnje prodaje izvan Kine do 2030. godine. Na Hrvatsko tržište je stigao ove godine.

image

XPeng, ilustracija

XPeng

Xpeng - od internetskog pretraživača do AI automobila

Xpeng je simbol prijelaza iz tehnološkog u automobilski sektor. Osnovao ga je 2014. He Xiaopeng, tvorac UCWeb pretraživača koji je prodao Alibabi za 4,3 milijarde dolara. Xpeng od početka razvija vozila s fokusom na umjetnu inteligenciju i autonomnu vožnju. Prvi SUV G3 stiže 2018., a danas marka posluje u više od 40 država. U prvoj polovici 2025. Xpeng je isporučio gotovo 200.000 vozila, uz godišnji rast od 279 posto.

image

Xiaomi, ilustracija

Xiaomi

Xiaomi – smartphone gigant ulazi na ceste

Treći najveći proizvođač pametnih telefona na svijetu odlučio je 2021. uložiti 10 milijardi dolara u autoindustriju. Dvije godine kasnije lansira prvi model, Xiaomi SU7, koji u tri minute prikuplja 200.000 prednarudžbi. Najsnažnija verzija, SU7 Ultra, već drži rekord Nürburgringa za električne automobile. Xiaomi računa na snažan softverski ekosustav kako bi privukao kupce u Kini i inozemstvu.

image

Chery, ilustracija

Chery

Chery - jedini od početka posvećen autima

Za razliku od ostalih, Chery je od osnutka 1996. bio automobilska tvrtka. Prve modele proizveo je 1999., koristeći tehnologiju kupljenu od Forda i VW-a. Danas je Chery najveći kineski izvoznik automobila već 21 godinu zaredom, s prodajom od 2,6 milijuna vozila u 2024. i rastom od 38 posto. Na Hvatsko tržište uskoro stiže kroz marke Omoda i Jaecoo.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. studeni 2025 17:56